‏«باغ گل‌های شاه‌عباس»؛ نغمه کیومرثی در هفته مد میلان‏

فنون پارچه‌بافی ایرانی، از جمله دارابی و ترمه، جلوه درخشانی در مجموعه‌های کیومرثی ‏دارد

پیوند گذشته و حال و بیرون آوردن ایده‌های نو از صندوق‌های قدیمی بدون داشتن دانش عمیق از گنجینه گذشتگان و آگاهی از دنیای مدرن ممکن نیست؛ مهارتی که طراح باسابقه ایرانی نغمه کیومرثی در جدیدترین مجموعه‌اش در هفته مد میلان به نمایش گذاشت.

 کیومرثی بیست سال گذشته را صرف خلق لباس‌ها و سبکی کرده که کم‌کم به نشان خاص او در دنیای مد تبدیل شده است. تلفیقی از هنرهای سنتی، نقوشی که از دل تاریخ می‌آیند، و سلیقه زنان امروزی در «باغ گل‌های شاه‌عباس» به بار نشست. تازه‌ترین مجموعه کیومرثی روز ۲۴ سپتامبر ۲۰۲۳ در بخش جانبی هفته مد میلان در کنار طراحانی از دیگر کشورها به نمایش درآمد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گل‌های شاه‌عباسی الهام‌بخش «باغ گل‌های شاه‌عباس» برای هفته مد میلان بود. به‌کارگیری برش‌هایی از گل شاه‌عباس در ترکیب با پارچه‌ها تداعی‌کننده فرش ایرانی برای مخاطب بود.

کیومرثی با تمرکز بر هنر صفوی و دوره شکوفایی صنعتگری و نقش‌آفرینی هنرمندان در آن دوران، به‌خصوص در عصر شاه‌عباس، نگاهی موشکافانه به رنگ و طرح و سبک لباس‌های آن دوره دارد. او با وسواسی هنرمندانه، گلچینی در ۱۳ ظاهر را برای نمایش دادن در هفته مد میلان انتخاب کرد.

در معرفی این مجموعه آمده است: «گل‌های شاه‌عباسی، که عنصر اصلی و بنیادین نقش‌های شاه‌عباسی است، از دوران قبل از صفوی بر روی ظروف و فرش‌ها وجود داشته است. گل شاه‌عباس برگرفته از گل نیلوفر آبی است که نمادی از طراوت، جوانمردی، وحدت، و زندگی است.

این طرح‌ها شامل گل‌وبوته‌هایی با خطوط اسلیمی، خطوط کمانی پیچان، بود که در سراسر فرش نقش می‌بست و جلوه‌ای از باغ را به تصویر می‌کشید.»

توصیه او به دانشجویان طراحی لباس که به دیدن نمایش او آمده بودند تمرین و تلاش و جدی گرفتن مهارت‌های خیاطی بود. از نظر او، آنچه طراح را به موفقیت می‌رساند دانش و آگاهی از فرایند تبدیل طرح به لباس است. از نظر کیومرثی، طراح بدون داشتن مهارت‌های دستی یا آگاهی از ساختار پارچه نمی‌تواند آنچه را در ذهن دارد پیاده کند. این دیدگاه سخت‌گیرانه او به خلق لباس‌هایی منجر شده است که در تک‌تک اجزای آن‌ها می‌توان خیاطی عالی و توجه به جزئیات را دید.

پارچه مخمل لباس‌ها با طرح‌های اسلیمی و نقش و نگارهای سنتی تزئین شده است. دکمه‌های لباس‌ها برآمده از هنر قلم‌زنی اصفهان است.

فنون پارچه‌بافی ایرانی، از جمله دارابی و ترمه، جلوه‌ درخشانی در مجموعه باغ گل‌های شاه‌عباس و دیگر مجموعه‌های کیومرثی دارد.

طراحان صاحب سبکی چون نغمه کیومرثی می‌توانند پرکننده فضاهای خالی مد و سبک لباس در ایران باشند که در دهه‌های گذشته، زیر سایه همسان‌سازی، با کم‌فروغ کردن طراوت و شادابی پوشش، آزادی و جسارت انتخاب سبک و سلیقه شخصی افراد را به حاشیه برد.

در پی افزایش موفقیت طراحان و مدل‌های ایرانی در صنعت مد و خوش‌پوشی جهانی، طراحان جوان می‌توانند خود را از قیدوبند تقلید رها کنند و خلاقیت و نوآوری‌شان را هم به دنیای هنر و هم به بازار تشنه خلاقیت پوشاک ایران عرضه کنند.

بیشتر از مُد و زیبایی