واکسن گارداسیل برای مردان هم اثربخش است

تحقیقات جدید حاکی از آن است که واکسن اچ‌پی‌وی، نرخ سرطان دهان و گلو در مردان را کاهش می‌دهد

عکس تزیینی‌ــ  زن پرستار به مرد جوان واکسن تزریق می‌کند‌ــ  Canva

تحقیقات جدید نشان می‌دهد، واکسن اچ‌پی‌وی (گارداسیل) که برای پیشگیری از سرطان دهانه رحم به زنان تزریق می‌شود، از ابتلا به سرطان در مردان هم جلوگیری می‌کند، اما تزریق این واکسن به پسران کمتر از دختران در ایالات متحده است. 

به گزارش آسوشیتدپرس، واکسن اچ‌پی‌وی برای پیشگیری از سرطان در زنان طراحی و تولید شده و موردتایید متخصصان است و در کنار غربالگری سرطان دهانه رحم، برای کاهش نرخ ابتلا به این نوع سرطان به زنان تزریق می‌شود. شواهدی که نشان دهد این واکسن مانع از ابتلای مردان به سرطان‌های مرتبط با اچ‌پی‌وی شود، زیاد نیست اما یک مطالعه جدید نشان داده است که این واکسن احتمال ابتلا به سرطان دهان و گلو را در مردان کاهش می‌دهد. این سرطان‌ها در مردان دو برابر شایع‌تر از زنان‌اند. 

محققان در این پژوهش از طریق یک بانک بزرگ داده، اطلاعات ۳.۴ میلیون فرد از سنین مشابه را که نیمی از آن‌ها گارداسیل زده و نیمی دیگر این واکسن را تزریق نکرده بودند، بررسی کردند. 

همانطور که انتظار می‌رفت، زنان واکسینه‌شده دست‌کم تا پنج سال پس از تزریق واکسن، کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم قرار داشتند. اما تزریق این واکسن برای مردان هم مزایایی داشت. طبق این مطالعه، مردانی که واکسن اچ‌پی‌وی تزریق کرده بودند، کمتر در معرض ابتلا به سرطان‌های مرتبط با اچ‌پی‌وی مانند سرطان مقعد، آلت‌ تناسلی، دهان و گلو قرار داشتند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از آنجا که سال‌های طول می‌کشد تا این سرطان‌ها آشکار شوند، تعداد موارد یافت‌شده در این مطالعه اندک بود. محققان در میان مردان واکسینه‌نشده، ۵۷ سرطان مرتبط با اچ‌پی‌وی مشاهده کردند که اغلب در سر و گردن بودند. در مقایسه با این میزان، ۲۶ مورد سرطان هم در مردانی که اچ‌پی‌وی تزریق کرده بودند، مشاهده شد. 

دکتر جوزف کوری، یکی از نویسندگان این مطالعه و جراح سر و گردن از فیلادلفیا، می‌گوید: «ما فکر می‌کنیم که بیشترین تاثیر مثبت این واکسن طی دو تا سه سال آینده مشاهده شود. آنچه ما اینجا نشان می‌دهیم، موج اولیه آثار است.» 

نتایج این تحقیق و پژوهش دوم روز پنجشنبه به همت انجمن سرطان‌شناسی (آنکولوژی) بالینی ایالات متحده منتشر شد و ماه آینده در نشست سالانه در شیکاگو به بحث گذاشته می‌شود. پژوهش دوم نشان می‌دهد که نرخ واکسیناسیون در حال افزایش است اما مردان همچنان در تزریق واکسن اچ‌پی ‌‌وی از زنان عقب‌ترند. 

اچ‌پی ‌وی یا ویروس پاپیلومای انسانی بسیار شایع است و از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شود. اغلب عفونت‌های اچ‌پی‌وی هیچ علامت و نشانه‌ای ندارند  و بدون نیاز به درمان برطرف می‌شوند، اما برخی دیگر (حدود ۳۷ هزار مورد در سال در آمریکا) به سرطان تبدیل می‌شوند.

واکسن اچ‌پی‌وی در ایالات متحده از سال ۲۰۰۶ برای دختران ۱۱ تا ۱۲ سال و از سال ۲۰۱۱ برای پسران در همان سن توصیه شد. همچنین توصیه می‌شود تمام کسانی که این واکسن را نزده‌اند، تا سن ۲۶ سالگی آن را تزریق کنند. 

در پژوهش دوم، محققان از طریق یک نظرسنجی دولتی بزرگ، میزان واکسیناسیون اچ‌پی‌وی را که والدین نونهالان و نوجوانان و همچنین خود نوجوانان و جوانان واکسینه‌شده گزارش کرده‌ بودند، بررسی کردند. طبق نتایج به دست‌آمده، نرخ واکسیناسیون از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰، در زنان از ۳۸ درصد به ۴۹ درصد رسیده و این میزان در مردان از هشت درصد به ۳۸ درصد افزایش داشته است. 

به گفته متخصصان، تزریق واکسن اچ‌پی‌وی به مردان طی دهه گذشته چهار برابر شده، با وجود این، نرخ واکسیناسیون در مردان همچنان کمتر از زنان است. به گفته جاسمین تیرو، از مرکز سرطان دانشگاه شیکاگو، والدین پسران هم باید متوجه این نکته باشند که واکسن گارداسیل علاوه بر دختران، خطر ابتلا به سرطان را در پسران هم کاهش می‌دهد و جوانانی که واکسن نزده‌اند می‌توانند برای تزریق این واکسن اقدام کنند. 

او می‌گوید: «واقعا مهم است که نوجوانان پیش از مواجهه با ویروس، واکسینه شده باشند.»

بیشتر از بهداشت و درمان