طالبان در مورد سومین نشست دوحه گفت‌وگو کردند

سومین نشست مشورتی نمایندگان ویژه کشورها در امور افغانستان از ۳۰ ژوئن تا اول ژوییه در دوحه قطر برگزار خواهد شد

نشست کمیسیون سیاسی طالبان در قصر سپیدار‌ــ شبکه‌های اجتماعی

دفتر ارگ طالبان پنجشنبه سوم خرداد (۲۳ مه) با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد نشست کمیسیون سیاسی رژیم طالبان به رهبری مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی نخست‌‌وزیر طالبان، با موضوع وضعیت افغانستان و منطقه، نشست آینده دوحه و روند کمک‌رسانی به مردم در قصر سپیدار برگزار شده است.  

 بر اساس این اطلاعیه، «در نشست کمیسیون سیاسی در خصوص گسترش روابط و تعامل با شماری از کشورها مذاکره و بر اساس سرفصل‌ها تصمیم‌های لازم اتخاذ شد».  

 

در این نشست، عبدالحق وثیق، رئیس استخبارات (اطلاعات) طالبان، ملا خیرالله خیرخواه، وزیر اطلاعات و فرهنگ، شهاب‌الدین دلاور، وزیر معادن و نفت، خالد حنفی، وزیر امر به معروف و نهی از منکر و انس حقانی، برادر سراج‌الدین حقانی، وزیر داخله (کشور) طالبان و رهبر شبکه مخوف حقانی حضور داشتند.   

سومین نشست مشورتی نمایندگان ویژه کشورها در امور افغانستان از ۳۰ ژوئن تا اول ژوییه به میزبانی آنتونی گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در دوحه قطر برگزار خواهد شد.    

استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد، روز سه‌شنبه در نیویورک به خبرنگاران گفت که رزماری دی‌کارلو، معاون آنتونیو گوترش در امور سیاسی و تقویت تلاش‌های صلح، ۱۸ تا ۲۱ مه به کابل سفر کرده بود. او در این سفر با مقام‌های طالبان، دیپلمات‌های مستقر در کابل و فعالان مدنی افغانستان دیدار کرده است.   

دوجاریک افزود که دی‌کارلو در دیدار با امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، از این گروه برای شرکت در سومین دور نشست دوحه دعوت کرد.   

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته سخنگوی دبیرکل سازمان ملل، هدف نشست دوحه افزایش و هماهنگ‌سازی تعامل جهانی با افغانستان است. طالبان هنوز در مورد شرکت کردن یا نکردن در این نشست چیزی نگفته‌اند.   

طالبان در دومین نشست مشورتی دوحه تحت نظارت سازمان ملل متحد که فوریه ۲۰۲۴ برگزار شد، شرکت نکردند. وزارت خارجه طالبان در آن زمان شرکت در نشست دوحه را به پذیرفتن آن‌ها به عنوان تنها نماینده رسمی افغانستان مشروط کرده بود، اما سازمان ملل این درخواست را رد کرد. در نشست دوم دوحه، آمریکا و کشورهای غربی خواستار تعیین نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور افغانستان بودند، اما نمایندگان کشورهای منطقه این درخواست را نپذیرفتند.  

طالبان می‌گویند با توجه به حضور هیئت معاونت سازمان ملل متحد (یوناما) در افغانستان به گزینش نماینده جدید سازمان ملل متحد در امور افغانستان نیازی نیست. این در حالی است که به عملکرد یوناما که نتوانسته با فعالان سیاسی و مخالفان طالبان در خارج از افغانستان ارتباط برقرار کند و ماموریتش فقط در داخل این کشور متمرکز بوده است، انتقادهایی شده است.     

طالبان می‌ترسند که انتصاب نماینده ویژه در امور افغانستان به تقویت مخالفان آن‌ها منجر شود.    

دبیرکل سازمان ملل متحد در نشست دوم دوحه گفته بود که در مورد تعیین نماینده ویژه در امور افغانستان در نشست بعدی گفت‌وگو خواهد شد.    

در آستانه برگزاری نشست سوم دوحه، عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی در حکومت پیشین افغانستان، چهارشنبه دوم خرداد با رافائله یودیچه، سرپرست نمایندگی اتحادیه اروپا، رابرت چترتن دیکسن، سرپرست سفارت بریتانیا و ریکاردو لوسا، مسئول امور افغانستان در سفارت اسپانیا، دیدار کرد.   

عبدالله عبدالله در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «در این دیدار، درباره اوضاع جاری در کشور و دور سوم نشست دوحه نیز بحث و تبادل نظر شد.»   

 

 درخواست سازمان ملل متحد از طالبان برای شرکت در نشست آتی دوحه با انتقاد زنان معترض مواجه شده است. جنبش «شنبه‌های ارغوانی» در بیانیه‌ای اعلام کرد که طالبان نماینده مردم افغانستان نیستند و به همین دلیل نباید به نشست‌های جهانی دعوت شوند.   

این بیانیه خاطرنشان می‌کند که شرکت نمایندگان طالبان درنشست‌های بین‌المللی به آن‌ها مشروعیت می‌بخشد: «حضور طالبان در این نشست‌ها در حالی که آن‌ها به نقض حقوق بشر و سرکوب مردم ادامه می‌دهند، باید به‌شدت محکوم شود. نشست سوم دوحه یکی از مهم‌ترین نشست‌های است که توجه بین‌المللی را به خود جلب کرده است. این نشست‌ها نباید به بستری برای عادی‌سازی حضور طالبان تبدیل شود.» 

بیشتر از جهان