پایان نشست دوحه؛ طالبان: تحریم‌ها برداشته شود

حکومت طالبان بارها از آمریکا خواسته است که دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان را آزاد کند

نیروهای طالبان روی تپه وزیراکبر خان شهر کابل ژوئیه ۲۰۲۳ نگهبانی می‌دهند-WAKIL KOHSAR / AFP

وزارت خارجه طالبان دوشنبه، ۹ مرداد (۳۱ ژوئیه)، اعلام کرد که هیئت این گروه به رهبری امیرخان متقی، وزیر خارجه، با هیئت آمریکایی در دوحه، قطر دیدار کرده است. 

در بیانیه وزارت خارجه طالبان آمده است که اعضای این هیئت بلندپایه، از جمله نمایندگان وزارت دارایی، بانک مرکزی افغانستان، مقام‌های سفارت و دفتر سیاسی طالبان در قطر، به مدت دو روز در سطح کمیته‌های جمعی و فنی مختلف، با هیئت آمریکایی و نیز تام وست، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان، گفت‌وگو کرده‌اند. 

در این بیانیه همچنین ذکر شده است که در نشست دوحه در مورد ایجاد اعتماد میان دو طرف، برداشتن گام‌های عملی در این راه، حذف مقام‌های طالبان از فهرست افراد تحت‌تعقیب، لغو تحریم‌ها، آزادسازی سپرده‌های بانکی افغانستان، حفظ ثبات اقتصادی افغانستان، مبارزه با مواد مخدر و حقوق بشر بحث شده است. 

وزارت خارجه طالبان در این بیانیه تاکید می‌کند که ایجاد اعتماد با حذف نام مقام‌های طالبان از فهرست سیاه و آزاد شدن ذخایر بانکی اهمیت دارد، تا شهروندان افغانستان بتوانند اقتصاد کشور خود را بدون کمک‌های خارجی احیا کنند.  

بنا به این بیانیه، کمک‌های بشردوستانه و لغو محدودیت سفر و دسترسی شهروندان افغانستان به خدمات کنسولی نیز از موضوعات دیگر دیدار هیئت طالبان با نمایندگان آمریکا بوده است.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تام وست، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان، و دیگر مقام‌های این کشور هنوز در مورد جزئیات نشست دوحه اظهارنظر نکرده‌اند. 

پیش از نشست دوحه نیز تام وست و رینا امیری، نماینده ویژه آمریکا در امور حقوق‌ بشر و زنان افغانستان، در نشستی در شهر آستانه قزاقستان، با نمایندگان کشورهای قزاقستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان، در مورد افغانستان صحبت کرده بودند. 

هفته گذشته وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده بود که این دو نماینده آمریکا، در دوحه با هیئتی از نمایندگان طالبان و متخصصان وزارتخانه‌های کلیدی افغانستان دیدار خواهند کرد.   

حکومت طالبان بارها از ایالات متحده آمریکا خواسته است که دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان را آزاد کند و در اختیار این گروه بگذارد، و نیز نام مقام‌ها و اعضای ارشد این گروه را از فهرست تحریم‌ها حذف کند، اما واشنگتن به این درخواست‌ها پاسخ مثبت نداده است. 

بیشتر از جهان