سوگواری برای قربانیان حادثه متروپل آبادان با حضور در کنار برج فروریخته

ابراهیم رئیسی نزدیک به دو هفته پس از حادثه فروریختن برج متروپل به آبادان رفت

در حالی‌ که تمام نهادها و رسانه‌های حکومتی جمهوری اسلامی، برگزاری و انعکاس خبری مراسم چهارروزه تشییع ابراهیم رئیسی و همراهانش را در کانون توجه قرار داده‌اند، شماری از خانواده‌های جان‌باختگان فاجعه متروپل آبادان در محل این ساختمان که اکنون تخریب شده است، برای عزیزانشان سوگواری کردند.  

دومین سالگرد قربانیان فاجعه فروریختن ساختمان متروپل آبادان در خیابان امیری آبادان در سکوت و بی‌اعتنایی رسانه‌ها و مسئولان جمهوری اسلامی با حضور خانواده‌های داغدار برگزار شد.

ساختمان متروپل آبادان دوم خرداد ۱۴۰۱ فروریخت. در آن حادثه دست‌کم ۴۳ نفر جان باختند و شماری هم مصدوم شدند.

در ابتدا اعلام شد که حسین عبدالباقی، مالک برج متروپل، به دلیل رعایت نکردن اصول فنی ساخت‌وساز متهم اصلی فروریختن این ساختمان است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از اینکه دادستان استان خوزستان دستور بازداشت مالک متروپل را صادر کرد، خبر رسید که حسین عبدالباقی نیز هنگام فروریختن متروپل در ساختمان بوده و زیر آوار جان باخته است. اعلام هویت حسین عبدالباقی قبل از آزمایش دی‌ان‌ای، درباره زنده بودن او تردیدهایی را به وجود آورد.

با این حال، ماجرا به همین‌جا ختم نشد؛ زیرا اندکی پس فروریختن ساختمان متروپل آبادان، اسناد و شواهدی بیرون آمد که نشان می‌داد شهرداری و برخی نهادهای دولتی نیز در تخلف مالک برج متروپل سهم داشتند.

بر مبنای گزارش پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله، «بی‌توجهی به اصول مهندسی، بی‌اعتنایی به هشدارهای مهندسان ناظر و بی‌توجهی شهرداری به هشدارهای کارشناسان سه دلیل اصلی شکست سازه برج دوقلوی متروپل آبادان بود.

برخی اسناد نیز از ارتباط مالک برج متروپل با برخی نزدیکان حکومت از جمله موعود شمخانی، برادرزاده علی شمخانی، دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی پرده برمی‌داشت. در واقع حسین عبدالباقی از طرف موعود شمخانی برای اجرای پروژه مشترک به شهرداری آبادان معرفی شده بود.

این گزارش‌ها و اسناد دیگری که فساد و رانت در بالا رفتن برج متروپل را اثبات می‌کردند، به علاوه اهمال در آواربرداری و رساندن تجهیزات موردنیاز به شکل‌گیری اعتراض‌های مردمی در آبادان منجر شد.

این اعتراض‌ها به‌سرعت در شهرهای دیگر فراگیر شد و نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی نیز با برخوردهای خشونت‌آمیز و شلیک تفنگ‌های ساچمه‌ای معترضان را سرکوب کردند.

با ادامه برخوردهای خشونت‌آمیز ماموران حکومتی با مردم معترض، شماری از سینماگران ایران از جمله محمد رسول‌اف، مصطفی آل‌احمد و جعفر پناهی بیانیه‌ای با عنوان «تفنگت را زمین بگذار» خطاب به نیروهای سرکوب منتشر کردند. این بیانیه که امضای شمار زیادی از فعالان سینمایی زیر آن بود، خشم حکومتی‌ها را در پی داشت و به دستگیری مصطفی آل‌احمد و محمد رسول‌اف منجر شد. پس از آن‌ها نیز نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی، جعفر پناهی را بازداشت کردند.

در حالی‌ که نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به سرکوب خانواده‌های سوگوار و مردم معترض مشغول بودند، عملیات آواربرداری و پیدا کردن اجساد تا روزها ادامه پیدا کرد. ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم، نیز روز سیزدهم خرداد با گذشت نزدیک به دو هفته از این فاجعه با ادعای «بررسی موضوع» به آبادان رفت.

رسانه‌های حکومتی در همان زمان، «ادعای بازدید سرزده» و «تسلیت‌گویی» رئیسی به خانواده‌های قربانیان را مطرح کردند، حال‌ آنکه رئیسی با برنامه‌ریزی قبلی به آبادان رفته بود و تنها به دیدار یکی از خانواده‌ها رفت.

خبرگزاری دولتی ایرنا، روز چهارشنبه با انتشار تصویری از رئیسی ادعا کرد که «حضور در میان مردم از خصوصیات بارز رئیس دولت سیزدهم بود». در این گزارش ادعا شد که ابراهیم رئیسی «چند روز» بعد از فروریختن ساختمان متروپل و «بلافاصله» پس از سفر به استان آذربایجان شرقی، «بدون اطلاع قبلی و سرزده» به آبادان سفر کرد و در جریان آخرین اقدام‌ها در زمینه آواربرداری قرار گرفت.