ایران درودی در قطعه هنرمندان بهشت زهرا آرام گرفت

شهبانو فرح پهلوی درگذشت ایران درودی را تسلیت گفت

مراسم وداع با ایران درودی، نقاش برجسته معاصر، امروز سه‌شنبه ۱۱ آبان، با حضور هنرمندان و دوستدارانش، برگزار شد. پیکر او ساعت ۱۰ صبح از مقابل موزه هنرهای معاصر ایران بدرقه و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

در آغاز مراسم، عمید نایینی، رییس هیئت‌مدیره بنیاد ایران درودی، ضمن تشکر از حاضران، گفت: «ایران درودی منظومه‌ای از استعدادهای خلاقانه و جنبه‌های هویتی گوناگون بود. جنبه آفرینش در نقاشی هویت اصلی این هنرمند بود.» او در ستایش ایران‌دوستی این هنرمند فقید گفت: «زنده‌یاد ایران درودی به ایران و سرزمین مادری خود عشق عجیبی داشت و همواره به ایرانی بودن خود می‌بالید.»

جواد مجابی، شاعر و نویسنده پیشکسوت، از دیگر سخنرانان این مراسم بود و در وصف درودی گفت: «او را می‌توان به‌عنوان یک روشنفکر شناخت که به مسائل و زمانه خود آگاه است و مسئله سرنوشت مردم همواره برایش مهم بوده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آزاده درودی، برادرزاده این هنرمند سرشناس، در این مراسم گفت: «تو عاشق زندگی بودی و می‌گفتی ارزش‌ها را با قیمت‌ها یکی نکنید و عاشقانه به زندگی نگاه کنید. هر وقت از تو پرسیدم که آیا از مرگ می‌ترسی، می‌گفتی من از هیچ چیز نمی‌ترسم، چرا که مرگ باشکوه‌ترین دوره زندگی خواهد بود.  چون من به نور خواهم رسید و می‌گفتی من آرزو دارم در نقاشی‌هایم به نور برسم و آن روز آخرین اثر من خواهد بود.»

شهبانو فرح پهلوی نیز درگذشت ایران درودی را تسلیت گفت و در صفحه رسمی توییترش نوشت: «با اندوه فراوان از درگذشت ایران درودی، نویسنده و نقاش برجسته ایرانی آگاه شدم. از دست رفتن این هنرمند بزرگ را از صمیم قلب به خانواده، به هنرمندان و به دوست‌داران آثارش تسلیت می‌گویم.»

در مراسم وداع با ایران درودی، جمعی از اهالی ادبیات، هنرمندان حوزه تجسمی، مدیران فرهنگی و اهالی سینما و تئاتر حضور داشتند که از میان آن‌ها می‌توان به هادی مظفری، احسان آقایی، جواد مجابی، احمد مسجد جامعی، بزرگمهرحسین‌پور، لیلی گلستان اشاره کرد و محمود دعایی بر پیکر ایران درودی نماز خواند.

پیش‌تر ایران درودی در مصاحبه‌ای مطرح کرده بود که مایل است در جوار آرامگاه فردوسی به خاک سپرده شود. بنیاد ایران درودی پس از پیگیری این مسئله، اعلام کرد که به‌دلیل وضع مقررات جدید برای «حفظ جایگاه تاریخی و محوطه میراث فرهنگی» این امکان میسر نشد و پیکر این هنرمند در قطعه هنرمندان آرام گرفت.

ایران درودی روز جمعه ۷ آبان، پس از ابتلا به کرونا و عوارض ناشی از بیماری، در سن ۸۵ سالگی درگذشت. 

بیشتر از فرهنگ و هنر