آیا هدفون‌هایی که صدا‌ی اطراف را حذف می‌کنند مضرند؟

قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض صدای بلند ممکن است به از بین‌ رفتن شنوایی منجر شود، زیرا صدای بلند به سلول‌ها و غشای گوش داخلی آسیب می‌رساند

تصویر تزئینی از زنی که با هدفون به موسیقی گوش می‌دهد- Canva

 

متخصصان شنوایی‌شناسی زنگ خطر استفاده از هدفون‌هایی را به صدا درآورد‌ه‌اند که صدای محیط را حذف می‌کنند. آنان هشدار می‌دهند که مسدود‌کردن صدای محیط بر نحوه پردازش صدا در مغز تاثیر می‌‌گذارد و هشیاری‌ فرد را دربرابر محیط اطرافش کاهش می‌دهد.  

جاش گوردون، رییس بخش نوآوری شرکت فناوری «جینود» سنگاپور، می‌گوید: «هدفون‌‌هایی (ایرپاد) که صدای محیط را حذف می‌کنند، ممکن است سکوت مطبوعی را به همراه داشته باشند اما مانع شنیدن صداهای ضروری می‌شوند که ممکن است زندگی‌تان را نجات دهند.»  

قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض صدای بلند، یا حتی یک‌ بار گوش دادن به صدای خیلی بلند، ممکن است به از بین‌رفتن یا کاهش قدرت شنوایی منجر شود، زیرا صدای بلند به سلول‌ها و غشای گوش داخلی آسیب می‌رساند. آلودگی صوتی، علاوه بر اختلالات شنوایی، افزایش استرس، فشار خون بالا، اختلال در خواب و کاهش بهره‌وری را نیز موجب می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنابر اعلام سازمان جهانی بهداشت، بزرگسالان مجازند با خیال راحت تا ۴۰ ساعت در هفته به صدای ۸۰ دسی‌بل گوش بدهند. به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، صدای موتورسیکلت در حال حرکت حدود ۹۰ دسی‌بل است، در حالی که صدای بوق قطاری که نزدیک می‌شود و همچنین صدای رویدادهای ورزشی ۱۰۰ دسی‌بل‌اند.

دیوید مک آلپاین، مدیر علمی واحد شنوایی دانشگاه مک‌کواری استرالیا، می‌گوید: «صدای بلند به شنوایی‌‌ آسیب می‌زند، بنابراین هدفون‌هایی که صدای محیط را حذف می‌کنند در برخی مواقع مفیدند. البته صدا‌ی محیط یا پس‌زمینه برای جهت‌دهی در محیط ضروری است.»

به گزارش نیویورک‌پست، به نظر می‌رسد بازار هدفون‌های حذف‌کننده صدای محیط تا سال ۲۰۳۱ به ۴۵.۴ میلیارد دلار افزایش یابد که در مقایسه با سال ۲۰۲۱ که ۱۳.۱ میلیارد دلار بود بسیار بیشتر است.

یکی از همکاران مک آلپاین در سال ۲۰۱۲ پژوهشی انجام داد که در آن ۱۷ شرکت‌کننده یک هفته از گوش‌گیر استفاده کردند. از میان این شرکت‌کنندگان ۱۱ نفر به وزوز گوش دچار شدند. وزوز گوش با صدای زنگ، وزوز، یا خش‌خش در گوش، در حالی که هیچ صدای واقعی بیرونی وجود ندارد، ایجاد می‌شود. این افراد زمانی که گوش‌گیرها‌ را برداشتند وزوز گوششان از بین رفت.

مک آلپاین استفاده از هدفون‌های حذف‌کننده صدا را در کارگاه‌های ساختمانی، ارتش، کنسرت‌ها یا محل‌کار پرسروصدا، مانند کافه‌، توصیه می‌کند تا مانع از بین‌رفتن یا ضعیف‌شدن قدرت شنوایی شود.

دکتر روث رایسمن، شنوایی‌شناس بالینی، می‌گوید که این هدفون‌ها ممکن است برای افراد مبتلا به هایپراکوزیس (نوعی اختلال شنیداری نادر) و اوتیسم مفید باشد، اما بهتر است که استفاده از آن به ۲ تا ۳ ساعت در روز محدود شود.

بیشتر از بهداشت و درمان