رئیس سابق کمیسیون اروپا: اگر اسکاتلند استقلال یابد، با اشتیاق در اتحادیه اروپا پذیرفته میشود

نیکلا استورجن از بوریس جانسون خواسته تا به دولت اسکاتلند مجوز برگزاری رفراندوم دیگری بدهد

دونالد توسک، رئیس سابق کمیسیون اروپا- AFP

دونالد توسک، رئیس سابق کمیسیون اروپا می گوید اگر اسکاتلند بتواند استقلال خود را از بریتانیا کسب کند، اتحادیه اروپا با اشتیاق آن را در جمع خود خواهد پذیرفت.

آقای توسک که به دنبال خروج بریتانیا از اتحادیه در روز جمعه  پس از ۴۷ سال عضویت سخن می گفت، افزود مذاکرات بازرگانی میان اتحادیه و بریتانیا روی «محدود کردن لطمات» ناشی از برگزیت متمرکز خواهد بود.

آقای توسک در اشاره به نظر استقلال اسکاتلند که دولت مرکزی بریتانیا با آن مخالف است، گفت هرچند می خواهد به «تعاملات داخلی بریتانیا احترام بگذارد» اما پس از برگزیت، سخت احساس «اسکاتلندی بودن» می کند.

او در گفتگو در برنامه «اندرو مار» بی بی سی افزود:«از جنبه احساسات، تردید ندارم که همه در بروکسل و بیشتر در اروپا، نسبت به آن اشتیاق دارند.»

اما آقای توسک هشدار داد که روند عضویت مجدد در اتحادیه اروپا خود بخود انجام نمی شود و هر کشوری که بخواهد به اتحادیه بپیوندد باید مراحل تسلیم تقاضای عضویت را طی کند. او گفت: «اگر از احساساتمان بپرسید، تنها همدردی می بینید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اظهارات آقای توسک با مراتب انتقاد دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا روبرو شده که دخالت رئیس سابق کمیسیون اروپا را «غیرمسئولانه» خوانده است.

آقای راب گفت:«صراحتا بگویم با توجه به تمایلات جدایی طلبانه در اسپانیا، فرانسه و ایتالیا، این (صحبت های آقای توسک) غیر اروپایی است. تصور نمی کنم رهبران اروپا، چه برسد مقامات بلند پایه بریتانیا از این لحن گفتار استقبال کنند.»

آقای راب در واکنش به این اتهامات که دولت هیچگونه برنامه ای برای اسکاتلند ندارد، گفت:«فکر نمی کنم درست باشد. ما می خواهیم با توازن در دستور کارمان اطمینان حاصل کنیم فرصت های ناشی از برگزیت در سراسر کشور مترتب، و اسکاتلند از تمام این فرصت های عالی مستفید می شود.»

«در عین حال، روشن است ما انتظار داریم حزب ملی اسکاتلند به تعهدش برای احترام گذاشتن به نتیجه رفراندوم استقلال عمل کرده و دائما خواستار برگزاری رفراندوم دیگری نباشد.»

«اما بخش عمده آن انحراف توجه از وضع آموزشگاه ها و سطح بالای مالیات هاست که دولت اسکاتلند باید در عوض انداختن مسئولیت  بر گرده مردم، به آن توجه کند.»

روز جمعه، نیکلا استورجن، رهبر حزب حاکمه ملی اسکاتلند، اس ان پی، که از بوریس جانسون خواسته است به دولت اسکاتلند مجوز برگزاری رفراندوم دیگری بدهد، گفت برگزیت برای کسانی که در اسکاتلند خواهان خروج از اتحادیه اروپا نبودند،«یک لحظه سخت غم انگیز» بوده است.

پیش از اظهارات دونالد توسک، نهاد نظرخواهی بریتانیا، یوگاو، اعلام کرد ۵۱ درصد مردم اسکاتلند خواهان استقلال از بریتانیا هستند. این نخستین بار در طول پنج سال گذشته است که اکثریت شهروندان اسکاتلند خواهان استقلال از دولت مرکزی شده اند.

در عین حال اکثر کسانی که در نظرخواهی شرکت کردند گفتند مایل به رفراندمی دیگر در سال های میان ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ نبوده و مایلند این رفراندوم ظرف پنج سال آینده برگزار شود.

جان مک دانل، سخنگوی وزارت دارایی بریتانیا در دولت سایه کارگر، به بی بی سی گفت:«من سخت با استقلال اسکاتلند مخالفم. من یک بریتانیای یکپارچه می خواهم و برای حفظ آن تلاش می کنم. امیدوارم آن ها (اسکاتلند) به این راه نروند.»

«اما تنها به بوریس جانسون و همکارانش می گویم، دست به کاری نزنید که همبستگی کشورمان را مورد تهدید قرار دهد – ادبیاتی که حتی در طول ۲۴ ساعت گذشته شنیده ایم در عوض حفظ همبستگی کشور، نفاق برانگیز بوده است.»

«و اگر او نمی تواند (با اتحادیه اروپا) به یک توافق خوب برسد، این امر اسکاتلند را ترغیب می کند به راه خود برود که به نظر من برای مردم اسکاتلند هیچ نتیجه مثبتی دربر نخواهد داشت.»

© The Independent