وزارت خارجه آمریکا: برای محافظت از منافع خود با طالبان تعامل می‌کنیم

ودانت پاتل گفت تعامل با طالبان فرصتی برای صحبت مستقیم در مورد تعهد آنان در مبارزه با تروریسم است

ودانت پاتل، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری-cspan/X@

ودانت پاتل، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه، ۱۱ اردیبهشت، (۳۰ آوریل)، در نشست خبری در واشینگتن، در پاسخ به پرسشی در مورد نحوه تعامل ایالات متحده با طالبان که گفت که  این تعامل برای محافظت از منافع آمریکا صورت می‌گیرد.

پاتل با تاکید بر برقراری تماس میان ایالات متحده و رژیم طالبان، افزود: «این بهترین راه برای نه تنها حفاظت از منافع ملی ایالات متحده، بلکه راهی برای حمایت از مردم افغانستان است.» از زمان خروج آشفته نیروهای آمریکایی و کشورهای عضو ائتلاف بین‌المللی از افغانستان، مقام‌های دولت بایدن به تعامل با طالبان تاکید می‌کنند. دولت بایدن از اوت ۲۰۲۱ تا اوایل سال جاری، بیش از ۳ میلیارد دلار به افغانستان کمک کرده‌است که براساس گزارش‌های منتشر شده توسط اداره بازرس ویژه در امور بازسازی افغانستان (سی‌گر)، طالبان از این کمک‌ها بهره برده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری، از پاسخ به این پرسش که طالبان متهم به حمایت از گروه‌های تروریستی است و تعامل با رژیم طالبان تحت چه شرایطی صورت می‌گیرد خودداری کرد.

با این حال ودانت پاتل گفت که «تعامل به ما این امکان را می‌دهد که به صورت مستقیم با طالبان صحبت کنیم.» او همچنین با اشاره به گروگانگیری طالبان از شهروندان آمریکایی که در دوسال و نیم گذشته به افغانستان سفر کرده‌اند و زندانی شده‌اند گفت که تلاش برای رهایی آنان جریان دارد.

طالبان از زمان بازگشت به قدرت، چندین شهروند بریتانیایی، اتریشی، آمریکایی و شهروندان شماری دیگر از کشورها را که به قصد گردشگری، فعالیت امدادی و تجارت به افغانستان سفر کرده‌اند، بازداشت و به زندان انداخته‌اند. در بیشتر موارد به این افراد اتهام جاسوسی و نقض قوانین طالبان وارد شده‌ است.

رایان کوربت، یک امدادرسان آمریکایی که در اوت ۲۰۲۲ در کابل بازداشت و زندانی شد، همچنان در زندان است و تلاش‌های دولت آمریکا برای رهایی او بی‌نتیجه مانده‌ است.

در حالی که براساس گزارش‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد، گروه‌های تروریستی مانند القاعده و داعش خراسان از آزادی عمل در افغانستان برخوردارند، ودانت پاتل گفت تعامل باطالبان «فرصتی برای صحبت مستقیم با طالبان در مورد تعهد آنان در مبارزه با تروریسم است.»

جان بس، معاون وزیر خارجه آمریکا هم از ۲۶ تا ۳۰ آوریل در سفر به قطر و پاکستان، با مقام‌های این دو کشور در مورد وضعیت افغانستان گفت‌وگو کرد. ودانت پاتل در مورد سفر جان بس به دوحه و اسلام‌آباد و همچنین اینکه آیا ملاقات با طالبان نیز در دستور کار جان بس بود یا خیر، اطلاعاتی ارائه نکرد.

روز سه‌شنبه، وزارت خارجه پاکستان در اطلاعیه‌ای که هیئت دیپلماتیک آمریکایی به رهبری جان بس وارد اسلام‌آباد شدند و با رحیم حیات قریشی، معاون این وزارتخانه ملاقات کردند. در اطلاعیه وزارت خارجه پاکستان آمده‌است: «دو طرف بر تعهد خود برای تقویت همکاری ها در زمینه های تجاری، سرمایه گذاری و امنیت منطقه‌ای تاکید کردند.»

آمریکا پس از خروج از افغانستان، فعالیت سفارت خود را در کابل متوقف و مسئولیت حفاظت از منافع آمریکا در افغانستان را به سفارت قطر در کابل واگذار کرد. هنوز جزئیات گفت‌وگوهای جان بس در دوحه و اسلام‌آباد علنی نشده‌، اما به نظر می‌رسد این سفر در ادامه تلاش آمریکا برای تعامل بیشتر با طالبان انجام شده‌ است.

بیشتر از جهان