بلینکن: یک سامانه دفاع مشترک میان شش کشور عربی در برابر تهدیدات ایران ایجاد می‌کنیم

وزیر امور خارجه آمریکا در ریاض گفت که کار بر روی توافق امنیتی با عربستان سعودی به مراحل پایانی خود رسیده است

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، روز دوشنبه از حماس خواست که به سرعت پیشنهاد «فوق‌العاده سخاوتمندانه» اسرائیل را برای آتش‌بس غزه بپذیرد.

به گزارش رویترز، بلینکن در نشست ویژه مجمع جهانی اقتصاد که در ریاض برگزار شد، گفت: «تنها چیزی که بین مردم غزه و آتش‌بس وجود دارد، حماس است. آنها باید به سرعت در این زمینه تصمیم بگیرند و امیدوارم که تصمیم درستی بگیرند.»

این گفته‌های وزیر امور خارجه آمریکا در حالی است که انتظار می‌رود پیش از حمله اسرائیل به شهر رفح، مذاکره‌کنندگان حماس روز دوشنبه با میانجی‌های قطری و مصری در قاهره دیدار کنند تا پاسخی به پیشنهاد آتش‌بس مطرح‌شده از سوی تل‌آویو ارائه کنند.

به گفته یک منبع مطلع در مورد مذاکرات، پیشنهاد اسرائیل مستلزم توافقی برای پذیرش آزادی کمتر از ۴۰ نفر از حدود ۱۳۰ گروگانی است که گمان می‌رود هنوز در اسارت باشند. در ازای آزادی این گروگان‌ها، آزادی فلسطینیان زندانی در اسرائیل مطرح شده است و مرحله دوم آتش‌بس متشکل از «دوره آرامش پایدار» است؛ این دوره پاسخ اسرائیل به درخواست حماس برای آتش‌بس دائمی عنوان شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بلینکن روز دوشنبه وارد عربستان سعودی شد. حضور او در ریاض، اولین توقف تازه‌ترین دور سفرهای او به خاورمیانه است که شامل اردن و اسرائيل نیز می‌شود.

بلینکن در اظهاراتش عنوان کرده است که آمریکا نمی‌تواند از حمله زمینی اسرائیل به رفح بدون ارائه طرحی اطمینان‌بخش درباره حفاظت از غیرنظامیان پشتیبانی کند.

او همچنین اظهار کرد که ایالات متحده و عربستان سعودی طی چند ماه گذشته «کار فشرده‌ای» با یکدیگر در راستای توافق عادی‌سازی روابط بین ریاض و تل‌آویو انجام داده‌اند؛ توافقی که شامل اعطای تضمین‌های واشنگتن به ریاض در مورد تعهدات دوجانبه دفاعی و امنیتی و همچنین همکاری هسته‌ای است.

بلینکن با تاکید بر این که توافق آمریکا و عربستان به مراحل تکمیلی نزدیک است، گفت که برای پیشبرد عادی‌سازی، دو چیز لازم است: آرامش در غزه و مسیری معتبر به سوی تشکیل یک کشور فلسطینی.

وزیر امور خارجه آمریکا در نشست وزیران خارجه شورای همکاری خلیج فارس تاکید کرد که موثرترین راه برای رسیدگی به بحران غزه و ایجاد فضا برای راه‌حلی پایدارتر، دستیابی به آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها از اسارت حماس است.

به گفته یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا، انتظار می‌رود که بلینکن در ریاض با وزرای خارجه کشورهای عربی در مورد چگونگی شکل‌گیری حکومت غزه پس از پایان جنگ اسرائیل و حماس صحبت کند.

همچنین انتظار می‌رود بلینکن کشورهای عربی و اروپایی را گرد هم بیاورد و درباره چگونگی کمک اروپا به بازسازی غزه که در بمباران شش ماهه اسرائیل به یک سرزمین ویران تبدیل شده است، بحث کند.

گفت‌وگوها درباره بازسازی غزه و اداره آن ماه‌هاست که ادامه دارد اما هنوز روش مشخصی برای آن تعیین نشده است.

ایالات متحده با هدف اسرائیل موافق است که حماس باید ریشه‌کن شود و می‌گوید که این گروه نمی‌تواند نقشی در آینده غزه ایفا کند، اما واشنگتن در عین حال نمی‌خواهد اسرائیل این منطقه را دوباره اشغال کند. ایالات متحده ساختاری را بررسی می‌کند که شامل یک تشکیلات خودگردان اصلاح‌شده فلسطینی می‌شود که حمایت کشورهای عربی را نیز به همراه داشته باشد.

وزیر خارجه آمریکا همچنین در جریان سفر به ریاض، کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس را به ایجاد یک سامانه دفاع مشترک در برابر تهدیدهای «عینیت‌یافته» جمهوری اسلامی ایران دعوت کرد و جمهوری اسلامی را بزرگ‌ترین منبع بی‌ثباتی در منطقه دانست. 

بلینکن گفت که ایالات متحده در هفته های آتی با بلوک شش کشورعربی درباره یکپارچه‌سازی دفاع هوایی و موشکی و تقویت امنیت دریایی گفتگو خواهد کرد.

او در جریان دیدار با وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس با اشاره به حمله موشکی و پهپادی سپاه پاسداران به اسرائیل گفت: «این حمله تهدیدهای خطرناک و فزاینده تهران را آشکار کرد و نشان داد که مواجهه با این تهدیدها به همکاری مشترک در چارچوب دفاع یکپارچه نیاز دارد.»

بیشتر از جهان