پوشاک جدید «اچ اند ام» برای تولید لباس از مواد پایدار با اتهام «سبزشویی» روبرو شد

ونِتیا لامانا:«این تولیدی پوشاک با این سرعتی که دارد نه می‌تواند و نه خواهد توانست پایدار باشد»

فروشگاه پوشاک اچ اند ام در ایالت شیکاگو- AFP

«اچ اند ام» اعلام کرده از این به بعد می‌خواهد از سیرکولوز، پارچه‌ای پایدار که از بازیافت خلاقانه پوشاک و دورریزهای صنعت به‌پوشی تولید شده، لباس تهیه کند. این خبر موجب بروز انتقادهایی به این شرکت شده.

غول‌های اسکاندیناویایی صنعت پوشاک اولین خرده‌فروشان لباس‌های تولید شده از این ماده  خواهند بود. سیرکولوز را شرکت سوئدی ری نیوسل تولید کرده است.

اچ اند ام، این لباس‌ها را از ترکیب سیرکولوز و ویسکوز تهیه می‌کند. یعنی ۵۰ درصد سیرکولوز در آن‌ها به کار می‌برد که از جین‌های پنبه‌ای بازیافت‌شده به روش خلاقانه تهیه شده و ۵۰ درصد هم ویسکوز به کار می‌برد که از چوبی تهیه شده که مجوز شورای نگهداری جنگل‌ها (FSC) را دارد.

این شرکت فروشنده لباس به نشریه ویمنز ور دیلی گفت که لباس‌های سیرکولوزی‌اش از بهار در فروشگاه‌ها عرضه خواهد شد. این شرکت هم‌چنین گفت قرار است تا سال ۲۰۳۰ همه لباس‌های تولیدی‌اش را از مواد بازیافتی یا پایدار تهیه کند. 

اما این حرکت اچ اند ام با انتقاد ونِتیا لامانا، فعال مدنی مخالف مد سریع، روبرو شد. او به ایندیپندنت گفت این حرکت هم نمونه‌ دیگری است از اینکه اچ اند ام دست به «سبزشویی» مصرف‌کنندگانش زده است.

لامانا گفت «از سیرکولوز مطلقاً  به عنوان گول‌زنک استفاده کرده‌اند. خود سیرکولوز نه تنها باعث بازیافت زباله می‌شود، بلکه از مواد حیوانی ساخته نشده، سمی نیست و قابلیت تجزیه زیستی هم دارد. به عنوان ماده‌ای «جدید» نسبت به بسیاری از انواع الیاف پایداری که هم‌اکنون در بازار موجودند با محیط زیست سازگارتر است.»

«با علم به این موارد، واقعاً شرم‌آور است که تولیدکنندگان سیرکولوز می‌خواهند با اچ اند ام همکاری کنند و چنین الیاف هیجان‌انگیزی را که با خلاقیت تولید شده و کاملاً بازیافت‌پذیر است در اختیار آن‌ها قرار دهند. پوشاک پایدار قطعاً باید تا جایی که ممکن است بیشتر در اختیار عموم مردم قرار گیرد. اما الگوی مد سریع هرگز به هدف بسیار ضروری و مهمی که باید به سمت آن حرکت کنیم نخواهد رسید. هدف ما ایجاد تعادل محیط زیستی است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لامانا توضیح داد که در سال‌های اخیر میزان زباله‌ در صنعت پوشاک شدیداً افزایش یافته و به جای تولید مواد مصرفی جدید باید بر کاهش میزان خرید و سرعت تولید تمرکز کنیم. 

لامانا با اشاره به «مجموعه آگاهانه (کانشس کالکشن)» (این نما که نام تجاری فروشنده پوشاک از مواد دوستدار محیط زیست تولید شده است)، افزود؛ «اچ اند ام هر کاری می‌کند تا هم‌چنان به سبزشویی مصرف‌کنندگانش ادامه دهد.»

او توضیح داد «در نهایت فقط این حجم پوشاکی که اچ اند ام تولید می‌کند کافیست که به زمین و انسان‌ها خساراتی جبران‌ناپذیر وارد کند و همه تلاش‌هایشان در جهت رسیدن به پایداری را کاملاً بی‌اثر کند. این تولیدی پوشاک با این سرعتی که دارد نه می‌تواند و نه خواهد توانست پایدار باشد.»

لامانا در باب اینکه چطور می‌توان خریدار آگاه و دوستدار محیط زیستی بود توصیه می‌کند افراد به جای آنکه دائم کمد لباس‌هایشان را از پوشاک جدید پر کنند، از لباس‌هایی که اکنون دارند استفاده کنند و به شیوه‌های مختلفی آن‌ها را با هم جور کنند.

او افزود «توصیه می‌کنم با دوستان یا همکاران برنامه رد و بدل کردن لباس بگذارند تا هم چیز جدید نخریده باشند، هم دوپامین ناشی از داشتن چیز جدید در مغزشان ترشح شود.»

«اگر هوس خرید از زارا به سرتان زد، بروید از یک بازار دستفروش‌ها، بازارچه‌ خیریه یا فروشگاه لوازم دست دوم و قدیمی خرید کنید و از پوشاک دست دومی که در تارنماهایی مانند ای‌ بِی، دی‌پاپ یا وستی‌اِیر کالکتیو به فروش می‌رسد استفاده کنید. هم‌چنین توصیه می‌کنم وقتی به لباسی برای عروسی یا مراسم خاصی احتیاج دارید آن را اجاره کنید. خودم همیشه از تارنمای هِر استفاده می‌کنم.»

اگر هنوز آمادگی ایجاد تغییر در روش معمول خرید کردنتان ندارید و نمی‌توانید عادت رفتن به مراکز خرید را  کاملاً از سرتان بیاندازید، لامانا پیشنهاد می‌کند دست کم سعی کنید فقط کمتر به خرید بروید.

او می‌افزاید «کم کردن میزان مصرفی که در مجموع داریم تأثیر زیادی دارد.»

ایندیپندنت با اچ اند ام تماس گرفته تا ببیند چه پاسخی به این اظهارات دارد.

© The Independent

بیشتر از مُد و زیبایی