تکرار فاجعه در سیستان‌وبلوچستان؛ کمک‌های دولتی به سیل‌زدگان نمی‌رسد

تاکنون دست‌کم ۶ شهروند بر اثر سیلاب اخیر جان باختند

سیل در جنوب سیستان و بلوچستان-۲۸ فروردین ۱۴۰۳-شبکه‌های اجتماعی

درحالی که سیلاب شدید در جنوب استان سیستان‌وبلوچستان تاکنون منجر به جان باختن دست‌کم ۶ شهروند شده است، نماینده چابهار در مجلس شورای اسلامی از نبود زیرساخت‌های مدیرت بحران در این استان و بی‌توجهی مسئولان دولتی به مشکلات و محرومیت‌های شهروندان سیستان‌وبلچوستان انتقاد کرد.

کمپین فعالان بلوچ روز چهارشنبه ۲۹ فروردین‌ماه با انتشار تصاویر دو نوجوان ۱۷ ساله به‌نامه خلیفه دیانت و یاسر کیاپرور خبر داد که آن‌ها در سیلاب رودخانه درهمان در شهرستان جاسک جان باختند.

همچنین شامگاه ۲۶ فروردین نیز بر اثر بارش باران و جاری شدن سیل در کارواندر از توابع شهرستان خاش، سه نفر از مهندسان راه سازی که با لودر قصد بازگشایی مسیر را داشتند در سیل مفقود شدند و پس از ساعت‌ها پیکر بی‌جان آنها کشف شد.

در همین رابطه، معین الدین سعیدی، نماینده چابهار درباره آخرین وضعیت آب‌گرفتگی در جنوب استان سیستان و بلوچستان گفت: «متاسفانه در شهرستان‌های کنارک و زراباد، بیشترین آمار آب‌گرفتگی را داریم. خانه‌های مردم داخل آب است و راه‌های ارتباطی روستا‌ها کاملا قطع شده است. رودخانه‌های فصلی، ازجمله رودخانه سرباز و کاجو طغیان کرده و آب در حال افزایش است. به شدت نگرانی وجود دارد، چون زیرساخت‌های مدیریت بحران فراهم نیست.»

او افزود: « من خواهش دارم دوستان دولت، وزارت راه، هلال احمر و سازمان مدیریت بحران و وزارت بهداشت خیلی جدی‌تر پای کار بیایند. از عموم ملت ایران می‌خواهم همانطور که در سیل دشتیاری کنار مردم بودند، در این شرایط نیز مردم سیستان و بلوچستان را تنها نگذارند. کانون آب‌گرفتگی در زرآباد و کنارک است، اما با توجه به افزایش حجم آب در رودخانه سرباز و کاجو، نگرانی داریم که دشتیاری نیز مجددا دچار مشکل شود.»

سعیدی درباره تداوم چالش‌های زیرساختی در جنوب سیستان و بلوچستان و تداوم این وضعیت از سیل قبلی هم توضیح داد: «متاسفانه در سیل قبلی با وجود حضور مسئولان، زیرساخت‌ها از بین رفت و راه‌ها و بند‌ها از بین رفته‌اند. مصوباتی در آنجا داشتیم که چاه نیمه ایجاد شود و رودخانه‌های فصلی لایروبی شوند، اما با سیل جدید مشخص شد اتفاقات همیشه یک توالی مشخص دارند و ما قبل از وقوع حادثه باید تدبیر کنیم. امروز که من با شما صحبت می‌کنیم، وضعیت کنارک و زرآباد بسیار بسیار بحرانی است و امیدواریم سریعا ورود کنند. در حوزه زیرساخت‌ها فقط نباید مسئولان بیایند و عکس بگیرند، بلکه باید مشکل را به صورت ریشه‌ای حل کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر فرماندار نیکشهر در جنوب سیستان و بلوچستان نیز گفت: «بارش سنگین باران موجب مسدود شدن راه ۱۵۴ روستای این شهرستان شده و ۴۷۰ مورد خاموشی فشار ضعیف را شاهد بودیم. در حوزه‌ راه، مسیرهای مهم شامل راه نیکشهر به بنت، بنت به دستگرد و توتان و مهمدان و چاهان به زرآباد مسدود است. در حوزه برق نیز شکستگی ۲ اصله پایه فشار ضعیف و ۴۷۰ مورد خاموشی فشار ضعیف، سه مورد کابل زدگی و ۲ مورد سوختن تابلوی برق در پی بارندگی‌ها رخ داد.»

مجیب حسینی افزود:‌ «هم‌اکنون برق ۱۲ روستای این شهرستان شامل کوراندپ، منطقه سرگوست بنت، روفنان و گیمک، احمداباد، کوراندپ، ترانی، چاکری کچ، بنگلی سول، هادرت، ریکو، گجویی و منه قطع است. متاسفانه راه‌ها مسدود و محورها باز نیستند و امکان بررسی و بازدید خط درحال حاضر ممکن نیست.»