کرایه تاکسی در پایتخت ۴۵ درصد و بلیت اتوبوس ۴۰ درصد گران‌ شد

به نظر می‌رسد نرخ کرایه‌ و بلیت‌ اواخر تابستان نیز مجددا افزایش خواهد داشت

تاکسی‌ها در مرکز شهر تهران‌ــ شبکه‌های اجتماعی

جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران، جزئیات میزان افزایش بهای بلیت مترو، اتوبوس و کرایه تاکسی در پایتخت را تشریح و اعلام کرد که کرایه تاکسی و بلیت اتوبوس‌ در تهران به ترتیب با ۴۵ و ۴۰ درصد افزایش خواهد یافت.

این در حالی است که با وجود تورم بیش از ۴۵ درصدی بهای انواع کالاهای اساسی در ایران و افزایش ۲۲ تا ۳۵ درصدی حقوق کارگران و کارمندان در سال ۱۴۰۳، بالا رفتن ۴۵ درصدی کرایه تاکسی‌ها از روز شنبه اول اردیبهشت‌ در شرایطی که کمبود شدید واگن‌ مترو و اتوبوس‌ شهری وجود دارد، می‌تواند تعداد زیادی از ساکنان تهران را با مشکلات مالی بیشتر مواجه کند.

بررسی‏‏‌ها نشان می‏‏‌دهد که در حال حاضر سهم سفرهای روزانه با مترو در تهران‏‏ از کل جابه‌جایی‏‏‌ها در این کلان‌شهر، کمتر از دو میلیون از دست‏‏‌کم ۲۰ میلیون سفر درون‏‏‌شهری است که به معنای سهم زیر ۱۰‌ درصدی بهترین نوع حمل‏‏‌ونقل شهری از رفت‏‏‌وآمدهای روزانه پایتخت است؛ آن‌هم در شرایطی که متروهای کلان‌شهرهای مدرن دنیا دست‏‏‌کم نیمی از سفرهای شهری را پوشش می‏‏‌دهند.

اکنون جعفر تشکری هاشمی، عضو شورای شهر تهران می‌گوید: «نرخ بلیت تک‌سفره مترو هم که فعلا سه هزار و ۳۰۰ تومان است، از روز شنبه به حداکثر چهار هزار و ۳۰۰ تومان خواهد رسید و البته در مورد خطوط حومه برای پرند و هشتگرد، افزایش بیشتر و ۳۰ درصدی نرخ را در نظر گرفتیم.»

این در حالی است که شهرداری‌ کلان‌شهرها در بسیاری از کشورهای جهان، با دریافت یارانه‌های دولتی یا از محل درآمدهایشان به گروه‌های کم‌درآمد مانند دانشجویان، دانش‌آموزان و کارگران ماهانه بلیت‌های نیم‌بها یا رایگان ارائه می‌کنند، اما شهرداری تهران از چنین کمک‌هایی نیز سر باز می‌زند.

تشکری هاشمی افزود که از روز شنبه هفته آینده به ازای هر کیلومتر پیمایش برای اتوبوس‌های تندرو ۲۰ درصد افزایش و برای اتوبوس‌های عادی نیز ۴۰ درصد افزایش نرخ کرایه‌ در نظر گرفته خواهد شد و سپس گفت: «در مورد بهای تاکسی‌ها در سال جاری هم حداکثر رشد ۴۵ درصد برای نرخ کرایه تاکسی‌ها خواهیم داشت. البته دقت داشته باشید که در مورد سرویس‌دهی تاکسی‌های خطی، ضریب شیب معابر محاسبه می‌شود، یعنی نرخ به‌طور متوسط ۱۵ درصد افزایش می‌یابد که البته این معابر شناسایی و اعلام عمومی خواهند شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این ادعا نیز در حالی مطرح شد که روزنامه جهان صنعت، چاپ تهران، نیمه مرداد ۱۴۰۲ در گزارشی نوشته بود که برخی سرویس‌دهندگان حمل‌ونقل عمومی مانند مسافرکش‌های خطی به بهانه افزایش ناگهانی قیمت اقلام اساسی مثل نان، نرخ کرایه دریافتی از مسافران را افزایش داده‌اند.

کرایه حمل‌ونقل عمومی در تهران و سایر شهرهای ایران در حالی افزایش یافته است که در سال ۱۴۰۲ هم نرخ کرایه‌ و بلیت‌ دو بار بالا رفت. به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود به دلیل روند رو‌به‌رشد نرخ تورم در ایران، یک افزایش نرخ هم اواخر تابستان ۱۴۰۳ اعمال شود.

بیشتر از اقتصاد