کرایه تاکسی، اتوبوس و مترو دست‌کم ۲۵ درصد افزایش پیدا می‌کند

مردم تهران برای استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی هزینه هنگفتی می‌پردازند

تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد که کرایه تاکسی و قیمت بلیت اتوبوس و مترو بیش از این رقم افزایش می‌یابدـ ATTA KENARE / AFP

جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران، از افزایش ۲۵ درصدی قیمت بلیت مترو و اتوبوس و همچنین کرایه تاکسی در سال آینده خبر داد. رئیس کمیسیون حمل‌ونقل با بیان اینکه شورای شهر تهران افزایش بیش از ۲۵ درصد را برای بلیت اتوبوس و مترو تصویب نمی‌کند، گفت: «مابه‌التفاوت این مبلغ را از محل کمک شهرداری و اگر بتوانیم از محل کمک دولت جبران می‌کنیم.»

تشکری هاشمی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، سقف مجاز افزایش کرایه تاکسی را هم ۲۵ درصد اعلام کرد. به گفته او، تفاوت نرخ تورم با نرخ کرایه از محل اجازه نصب تبلیغات روی بدنه و داخل تاکسی‌ها جبران می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

۲۵ درصد افزایش قیمتی که جعفر تشکری هاشمی وعده آن را داد ابتدا باید در صحن شورای شهر به تصویب برسد و سپس، فرمانداری هم آن را تایید کند. تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد که با وجود وعده‌های مشابه، کرایه تاکسی و قیمت بلیت اتوبوس و مترو بیش از این رقم افزایش یافت. اسفند سال ۱۳۹۹، در آستانه سال جدید، محمد علیخانی، رئیس وقت کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران، از افزایش ۲۵ درصدی قیمت بلیت اتوبوس و مترو در سال ۱۴۰۰ خبر داد. او سقف مجاز افزایش کرایه تاکسی را هم ۳۵ درصد اعلام کرد، اما چند روز پس‌ از این وعده، لایحه‌ای به شورای شهر آمد که طبق آن، افزایش قیمت بلیت اتوبوس و مترو هم بیش از ۲۵ درصد بود.

بر اساس نرخ‌های جدید که از اردیبهشت سال ۱۴۰۰ به اجرا درآمد، نرخ بلیت تک‌سفره مترو ۲۰۰۰ تومان و کرایه جابه‌جایی مسافر در خطوط اتوبوسرانی بین هزار تا ۲۳۵۰ تومان است. حداقل ورودی تاکسی‌های گردشی نیز ۲۱۰۰ تومان است. بسیاری از شهروندان تهرانی برای رسیدن به محل کار یا تحصیل روزانه حداقل در یک مسیر تاکسی سوار می‌شوند و احتمالا سفری هم با مترو دارند. در این صورت، آنان باید حداقل ۴۱۰۰ تومان برای مسیر رفت هزینه کنند. با احتساب مسیر برگشت به همین میزان، مبلغ ماهانه استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی در تهران از ۲۰۰ هزار تومان فراتر می‌رود و این در حالی است که اغلب شهروندان حداقل دو خط تاکسی و یک خط مترو یا اتوبوس سوار می‌شوند.

نگاهی به این قیمت‌ها نشان می‌دهد حتی اگر قیمت بلیت اتوبوس و مترو ۲۵ درصد افزایش پیدا کند و میزان کرایه تاکسی هم همین‌قدر بیشتر شود، بخش زیادی از درآمد خانوارهای متوسط شهری برای استفاده از حمل‌ونقل عمومی هزینه می‌شود. طبق اعلام مجلس، حداقل حقوق سال آینده پنج میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. در صورتی‌ که فردی کارمند یا کارگر روزانه از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کند، یک فرزند دانشجو هم داشته باشد، کمترین هزینه ماهانه آنان برای سوار اتوبوس، مترو و تاکسی شدن در شهر تهران دست‌کم ۵۰۰ هزار تومان تمام می‌شود. با در نظر گرفتن این مبلغ در کنار مخارج ضروری دیگر مثل اجاره‌بهای خانه و هزینه‌های آموزش، پوشاک و سلامت، مشخص می‌شود که بخش زیادی از جامعه شهری برای تامین حداقل نیازهای روزانه مثل مواد غذایی مناسب در تنگنا قرار دارند.