طالبان فعالیت دو شبکه تلویزیونی در افغانستان را ممنوع کرد

شبکه تلویزیونی «نور» متعلق به صلاح‌الدین ربانی است و شبکه تلویزیونی «بریا» به گلبدین حکمتیار تعلق دارد

استودیو یکی از شبکه‌های تلویزیونی در افغانستان‌ــ AFP

وزارت اطلاعات و فرهنگ رژیم طالبان روز سه‌شنبه ۲۸ فروردین اعلام کرد که فعالیت دو شبکه‌ تلویزیونی «نور» و «بریا» را ممنوع کرده‌ است.

ذبیح‌الله سادات و حفیظ‌الله بارکزی، از اعضای کمیسیون رسانه‌ای رژیم طالبان، پس از برگزاری نشستی با حضور خیرالله خیرخواه، وزیر اطلاعات و فرهنگ طالبان، به رسانه‌ها گفتند که این دو شبکه تلویزیونی «ارزش‌های اسلامی، منافع ملی و اصول رسانه‌ای» را نقض کرده‌اند و به همین دلیل فعالیتشان متوقف شد.

حفیظ‌الله بارکزی تصریح کرد: «دو رسانه نور و بریا مدام تخطی می‌کردند و ارزش‌های ملی، اسلامی و منافع ملی را نادیده می‌گرفتند. چندین بار در کمیسیون رسانه‌ای در مورد آن‌ها بحث و به آنان هشدار داده شد، اما این هشدارها را نادیده گرفتند. امروز تصمیم بر این شد که تلویزیون‌های نور و بریا به دادگاه معرفی شوند و تا حکم نهایی دادگاه هم فعالیتشان متوقف است.»

نماد شبکه تلویزیونی نور‌ــ facebook.com/Noortelevision
 

تلویزیون نور که در سال ۱۳۸۶ تاسیس شد، متعلق به صلاح‌الدین ربانی، از رهبران حزب جمعیت اسلامی افغانستان، است. ربانی از زمان فروپاشی دولت جمهوری، خارج از افغانستان زندگی می‌کند و عضو شورای عالی مقاومت برای نجات افغانستان است. او هرچند فعالیت‌ نظامی علیه طالبان ندارد، در پیام‌هایش بارها با اشاره به «ظلم روزافزون طالبان»، بر ضرورت «مبارزه به هر شکل» تاکید کرده‌ است.

صلاح‌الدین ربانی در پیامی که روز یکشنبه ۱۴ آوریل منتشر کرد، عملکرد طالبان را «غیرمتمدنانه» خواند و گفت که مخالفان طالبان باید در زمینه تغییر ذهنیت کشورهای منطقه برای خودداری از حمایت سیاسی از رژیم طالبان بیشتر فعالیت کنند. او بدون نام بردن از جبهه‌ مقاومت ملی و جبهه آزادی افغانستان، تاکید کرد: «جمعیت اسلامی افغانستان از حرکت‌های فعلی برای رهایی از شر ظلم طالبان استقبال می‌کند.»

تلویزیون نور از زمان بازگشت طالبان به قدرت پیام‌های صلاح‌الدین ربانی را منتشر نمی‌کند، اما با شعار «نور، پاسدار آرمان شهدا» فعالیت می‌کند که اشاره‌ای به دیدگاه‌های برهان‌الدین ربانی، رئیس‌جمهوری دولت اسلامی افغانستان و بنیان‌گذار حزب جمعیت اسلامی است که شهریور ۱۳۹۰ در خانه‌اش در کابل با حمله یک مهاجم انتحاری طالبان کشته شد.

نماد شبکه تلویزیونی بریا‌ــ Baryatv/Youtube
 

شبکه تلویزیونی بریا هم که در سال ۱۳۹۶ تاسیس شد، متعلق به گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی، است. حکمتیار اخیرا از اقامتگاهی که دولت پیشین افغانستان در اختیار او گذاشته بود، نیز اخراج شد. منابع مطلع در کابل روز سه‌شنبه گفتند که حکمتیار از سخنرانی و برگزاری تجمع هم منع شده‌ است. حبیب‌الرحمان حکمتیار، پسر گلبدین حکمتیار، متوقف شدن فعالیت شبکه تلویزیونی بریا را تایید کرد و گفت: «محتوای بیشتر برنامه‌های تلویزیون بریا دینی و اسلامی بود، اما طالبان به دنبال قرائت و تفسیر دینی خاص خودشان‌اند.»

حبیب‌الرحمان حکمتیار افزود: «شبکه تلویزیونی بریا به ارزش‌های دینی و ملی توجه داشت نه ارزش‌های طالبان.»

صلاح‌الدین ربانی و مسئولان شبکه تلویزیونی نور هنوز به این اقدام طالبان واکنشی نشان نداده‌اند. منتقدان صلاح‌الدین ربانی پیش از این بارها ادامه فعالیت شبکه تلویزیونی نور را به نشانه‌ای از تعامل او با طالبان تعبیر کرده بودند، اما ربانی همواره در پیام‌هایش از طالبان انتقاد می‌کند و در بیشتر جلسات شورای عالی مقاومت برای نجات افغانستان که عبدالرب رسول سیاف، احمد مسعود، عبدالرشید دوستم، محمد محقق، عطامحمد نور و شماری دیگر از رهبران عضوند، نیز حضور دارد.

مرکز خبرنگاران افغانستان: اقدام طالبان غیرقانونی است

مرکز خبرنگاران افغانستان در واکنش به توقف فعالیت دو شبکه تلویزیونی یادشده، در بیانیه‌ای اعلام کرد که این اقدام را «خلاف قانون رسانه‌های همگانی کشور و در راستای محدود کردن بیشتر رسانه‌های آزاد» می‌داند و دو رسانه توقیف‌شده باید بازگشایی شوند و به فعالیتشان ادامه دهند.

مرکز خبرنگاران افغانستان به نقل از ذبیح‌الله سادات، عضو کمیسیون رسانه‌ای طالبان، نوشت که تلویزیون بریا به دلیل انتشار سخنرانی اخیر گلبدین حکمتیار که در مورد روابط آمریکا و طالبان صحبت کرده بود هشدار دریافت کرده و نیز متهم شده‌ که موسیقی پخش کرده است و کارمندانش هم هنگام اجرای برنامه حجاب موردنظر طالبان را رعایت نکرده‌اند.

مرکز خبرنگاران افغانستان با محکوم کردن اقدام طالبان در متوقف کردن فعالیت دو شبکه تلویزیونی، این اقدام را «در جهت فشار و محدود کردن بیشتر فعالیت رسانه‌های آزاد» دانست و خواستار لغو دستور کمیسیون رسانه‌ای طالبان شد.

پس از فروپاشی دولت جمهوری در افغانستان و بازگشت طالبان به قدرت، برای فعالیت رسانه‌ها محدودیت‌های زیادی وضع شد و پخش موسیقی، انتقاد از طالبان، مصاحبه با مخالفان طالبان و پخش سریال و فیلم ممنوع شد. طالبان در این مدت ده‌ها خبرنگار، فعال رسانه‌ای، تحلیلگر سیاسی و مجری برنامه‌های تلویزیونی را نیز به اتهام‌های مختلف تهدید، بازداشت و زندانی کرده‌اند.