فعالیت دفتر حمایت‌کننده رسانه‌های آزاد افغانستان پس از ۱۷ سال متوقف شد

این دفتر دلیل متوقف کردن فعالیت‌های خود را شرایط نامساعد و وضعیت سیاسی در افغانستان عنوان کرد

محیب خلوتگر، رئیس اجرایی دفتر نی حین نشست خبری در کابل (آرشیو) - Facbook/NaiSupportingOpenMediaInAfghanistan

دفتر «نی»، حمایت‌کننده رسانه‌های آزاد افغانستان که نزدیک به ۲۰ سال در حمایت از روزنامه‌نگاران و رسانه‌های آزاد در افغانستان فعالیت می‌کرد از توقف فعالیت‌های خود در این کشور خبر داد. 

عبدالمجیب خلوتگر، رئیس دفتر نی در‌ پیام ویدیویی اعلام کرد که باتوجه به وضعیت سیاسی وشرایط نامساعد در افغانستان، مدیریت این نهاد تصمیم گرفت فعالیت‌هایش در داخل افغانستان را متوقف کند.

او تاکید کرد: « در حال حاضر با توجه به وضعیت سیاسی و شرایط نا مساعد در افغانستان رهبری دفتر نی حمایت کننده رسانه‌های آزاد افغانستان در آخرین نشست خود در ماه جدی (دی) ۱۴۰۲ به این تصمیم رسیدند که فعالیت دفتر نی به صورت موقت در داخل افغانستان متوقف باشد.»
 

خلوتگر تاکید کرد که دلایل متوقف شدن فعالیت این دفتر را بعدا با جزئیات توضیح خواهد داد. به گفته او، پس از این هیچ شخصی نمی‌تواند، نه به صورت حقیقی و رسمی دفتر نی را نمایندگی کند. 

او گفت، مدیریت این دفتر امیدوار است تا این نهاد در آینده «با تحول مثبت در شرایط سیاسی و اجتماعی افغانستان» فعالیت‌هایش را از سر بگیرد. 

دفتر نی در سال ۱۳۸۴ در کابل فعالیت خود را آغاز کرد و در ۱۷ سال فعالیت در افغانستان، در کنار حمایت از رسانه‌های آزاد، در راستای حمایت از رشد رسانه‌های محلی، حمایت از خبرنگاران، تدوین دستورالعمل‌ها، دادخواهی برای روزنامه‌نگاران و طرح پرونده حقوقی علیه عاملان خشونت علیه خبرنگاران در دادگاه، ترویج حقوق بشر و عملی شدن قانون دسترسی به اطلاعات افغانستان تلاش کرد.

پیش از این، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی رژیم طالبان در اواخر آذر ماه اعلام کرد که دفتر نی، به دلیل این که در خارج از افغانستان کار می‌کند، صلاحیت اظهار نظر درباره رسانه‌های افغانستان را ندارد.

او در یک پیام صوتی که از رادیو ملی افغانستان تحت کنترل طالبان پخش شد، تاکید کرد که این نهاد حامی رسانه‌های آزاد در افغانستان رسمیت ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در دو سال و نیم گذشته همزمان با تسلط طالبان در افغانستان، به دلیل وضع محدودیت‌های شدید و سانسور بیش از حد محتوای رسانه‌ها از سوی طالبان، ده‌ها رسانه بسته شده است. این گروه همچنان با تحت فشار قرار دادن روزنامه‌نگاران در داخل افغانستان، تلاش کرده است که مانع گردش آزاد اطلاعات در افغانستان شود.

در سال ۲۰۲۳ در افغانستان، حدود ۱۶۸ رویداد نقض حقوق خبرنگاران از جمله ۶۱ مورد بازداشت خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای از سوی طالبان در افغانستان ثبت شده است. هفته گذشته این گروه سه خبرنگار افغان را به اتهام مخابره کردن اطلاعات به بیرون از کشور بازداشت کردند. در کنار بازداشت‌های اخیر، دو خبرنگار دیگر به نام‌های امین‌الله عالمی، مدیرمسئول رادیو ممتاز در فاریاب، و سلطان‌علی جوادی، مدیرمسئول رادیو نسیم در دایکندی نیز از ماه‌ها پیش در زندان طالبان‌اند.

با این حال، کمیته بین‌المللی حفاظت از خبرنگاران، سی‌پی‌جی (CPJ) رو دوشنبه، دوم بهمن اقدام‌های رژیم طالبان در بازداشت‌ روزنامه‌نگاران افغان را نشان‌دهنده سرکوب سازمان‌یافته رسانه‌‌ها در افغانستان خواند.

این کمیته با انتشار بیانیه‌ای، خواستار آزادی فوری و بی‌قیدوشرط روزنامه‌نگاران زندانی از زندان طالبان شد و از این گروه خواست از آزار و اذیت و بازداشت روزنامه‌نگاران تنها به دلیل انجام دادن شغل خود دست بردارد. 

بیشتر از فرهنگ و هنر