پرونده‌سازی جدید خبرگزاری سپاه علیه دختران هوادار فوتبال در ایران

پیش از این رسانه‌های حکومتی از یک تماشاگر بسیجی به‌دلیل ورود با پرچم جمهوری اسلامی به زمین مسابقه تیم‌های ایران و امارات تمجید کرده بودند

ابراز علاقه یک دختر هوادار تیم استقلال به حسین حسینی-۲۵ فروردین ۱۴۰۳-اراک-شبکه‌های اجتماعی

خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، در گزارشی جدید و به بهانه ابراز خوشحالی یکی از هواداران استقلال در اراک، زنان ایرانی را به بسته شدن مجدد درهای ورزشگاه‌ها به روی آنان تهدید کرد.

روز گذشته، پس از پایان مسابقه استقلال و آلومینیوم در اراک، دختری نوجوان از هواداران استقلال درون زمین مسابقه رفت و حسین حسینی، دروازه‌بان ملی‌پوش باشگاه استقلال، را یک ثانیه در آغوش گرفت، اما ماموران پلیس و سپاه پاسداران، که کنار زمین چمن حضور داشتند، فورا به دختر نوجوان حمله کردند و سپس با درگیری با حسین حسینی آنان را از هم جدا کردند. این اقدام اعتراض تماشاگران مرد حاضر در ورزشگاه اراک را در پی داشت و شعار «بی‌شرف، بی‌شرف» علیه ماموران سرکوبگر سر داده شد.

همین اتفاق به‌بهانه جدید نیروهای دستگاه‌های امنیتی و نظامی بدل شد تا پس از پایان مسابقه، با انتشار ویدیوی این صحنه در شبکه‌های اجتماعی، به حسین حسینی به‌دلیل حمایت از دختر هوادار و در آغوش گرفتن او حمله کنند و خبرگزاری فارس نیز زنان هوادار فوتبال را به «انجام کارهای غیرفرهنگی» متهم کند.

در این گزارش، که به بیانیه‌های امنیتی شباهت دارد، آمده است: «روز گذشته در جریان بازی استقلال و آلومینیوم اراک، جیمی جامپ دختر بی‌حجاب و واکنش دوازه‌بان استقلال مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. از مدت‌ها قبل عده‌ای در دفاع از حضور زنان در استادیوم‌های ورزشی استدلال می‌کردند که حضور بانوان می‌تواند فضای بعضا غیرفرهنگی استادیوم‌ها را اصلاح کند، اما با گذشت زمان، نه‌تنها وضعیت استادیوم‌ها اصلاح نشد، بلکه برخی از افراد خاص به مصداق همرنگ جماعت شدن، گوی سبقت را در مسائل غیرفرهنگی از مردان ربودند. این امر، ناخواسته محرومیت جدیدی را برای بانوان علاقه‌مند به فوتبال برای حضور در استادیوم‌ها ایجاد می‌کند.»

به نظر می‌رسد از نظر نویسنده گزارش خبرگزاری سپاه پاسداران، زنان هوادار فوتبال در ایران حق بیان هیچ‌گونه شعار ورزشی و همراهی با تماشاگران مرد ندارند و مخالفت دختران فوتبالی با حجاب اجباری یا ابراز علاقه به فوتبالیست محبوبشان باید با ممنوعیت مجدد ورود زنان به تمامی ورزشگاه‌های فوتبال مواجه شود.

این درحالی است که ورود تماشاگران زن و مرد به درون زمین چمن و ثبت عکس یادگاری با بازیکنان در تمام مسابقات فوتبال در سراسر جهان امری معمولی و عادی است و در مسابقات جهانی یا باشگاهی در قاره اروپا بارها دیده شده است که ماموران حاضر در ورزشگاه‌ها این افراد را که به «جیمی جامپ» معروف‌اند، با احترام به سکوی تماشاگران بازمی‌گردانند.

روز گذشته نیز حساب‌های کاربری «ارزشی‌های سایبری» با انتشار ویدیوهایی از اولین حضور دختران تبریزی در ورزشگاه یادگار امام، به کنار گذاشته شدن حجاب اجباری دختران فوتبالی انتقاد کردند و خواستار محرومیت دوباره زنان تبریزی از تماشای مسابقات فوتبال در ورزشگاه این شهر شدند.

تمامی این حملات و سرکوب‌ها علیه حقوق اولیه زنان در ایران، در شرایطی رخ می‌دهد که اگر فشارهای فدراسیون جهانی فوتبال به فدراسیون فوتبال ایران و تهدید به تعلیق این فدراسیون نبود در فصل جدید لیگ برتر ایران زنان باز هم اجازه حضور در شماری از ورزشگاه‌های فوتبال را نداشتند، این در حالی است که درهای تعدادی از ورزشگاه‌ها مانند ورزشگاه نقش‌جهان اصفهان یا امام‌رضای مشهد به روی هواداران زن همچنان بسته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری فارس در بخش دیگری از گزارش امروز خود آورده است: «نکته مهم‌تر در جریان بازی دیروز، تضعیف پلیس در جریان ممانعت از جیمی‌جامپ زن بی‌حجاب بود. به‌طوری که دروازه‌بان استقلال با بغل کردن این فرد، به همراه برخی دیگر از همراهانش در حمایت از او شروع به حمله به پلیس کردند؛ اقدامی جوگیرانه که در فضای مجازی به تک‌چرخ زدن جوانک‌ها در جلوی مدارس دخترانه تشبیه می‌شود.»

اما بازبینی ویدیوی این صحنه نشان می‌دهد که در ابتدا ماموران نظامی و امنیتی به دختر تماشاگر و دروازه‌بان استقلال حمله می‌کنند و این حمله فیزیکی به واکنش هواداران و دفاع آنان از حسین حسینی منجر می‌شود.

همچنین خبرگزاری فارس، درحالی از ورود تماشاگران زن به زمین مسابقه فوتبال انتقاد می‌کند و آن را مصداق «اقدام غیرفرهنگی» می‌داند که در جریان برگزاری دیدار تیم‌های ایران و امارات در جام ملت‌های آسیا، یکی از نیروهای بسیجی اعزام‌شده سپاه پاسداران به قطر، ناگهان با پرچم جمهوری اسلامی وارد زمین مسابقه شد و با وجود تحمیل جریمه ۳ هزار دلاری به فدراسیون فوتبال ایران بابت این اقدام، رسانه‌های دولتی و حکومتی از او تمجید و تقدیر کردند.

بیشتر از