«حضور زنان در ورزشگاه‌ها مستلزم گرفتن مجوز دو نهاد امنیتی است»

بر مبنای اساسنامه فیفا، دخالت نهادهای سیاسی، نظامی، یا امنیتی در فوتبال ممنوع است

مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال ایران، امروز جمعه نهم تیر ماه با اعلام این خبر که شورای عالی امنیت ملی با ورود زنان به ورزشگاه‌های فوتبال ایران موافقت کرده است توضیح داد که حالا دو نهاد امنیتی اصلی در ساختار جمهوری اسلامی هستند که باید مجوز ورود زنان به ورزشگاه‌های فوتبال را صادر و جزئیات آن را ابلاغ کنند.

این درحالی است که بر مبنای اساسنامه فیفا، دخالت نهادهای سیاسی، نظامی، یا امنیتی در فوتبال ممنوع است و فدراسیون‌هایی که استقلال خود را از دست داده‌اند یا باید جریمه‌های سنگین شوند یا فدراسیون جهانی فوتبال آن‌ها را تعلیق کند.

مدیران فیفا در سال‌های اخیر بارها تلاش کرده‌اند با فشار بر فدراسیون فوتبال ایران، حضور زنان در همه مسابقات فوتبال مردان در لیگ‌های گوناگون ایران را آزاد کنند، اما حالا رئیس فدراسیون فوتبال می‌گوید فقط چهار ورزشگاه آمادگی پذیرایی از تماشاگران زن دارند.

به گزارش سایت فدراسیون فوتبال ایران، مهدی تاج می‌گوید پس از تصویب حضور زنان در ورزشگاه‌ها در شورای امنیت ملی، کارگروهی برای این مسئله تعیین شده است تا آن را به مرحله اجرایی برساند و قرار است وزارتخانه‌های کشور و ورزش، همراه با فدراسیون فوتبال و «دو دستگاه اطلاعاتی»، برای چگونگی ورود زنان به ورزشگاه‌ها برنامه‌ریزی ‌کنند.

وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دو نهاد اصلی اطلاعاتی در جمهوری اسلامی‌اند که برگزاری هرگونه مراسم یا تجمع سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، و ورزشی در ایران مستلزم گرفتن مجوز از آن‌ها است.

فدراسیون فوتبال ایران و مقام‌های سیاسی و امنیتی پیش از این، در چند مورد انگشت‌شمار، اجازه حضور هزار تا دو هزار نفر از زنان مشتاق فوتبال در ورزشگاه آزادی تهران را صادر کرده بودند، اما این اجازه‌های محدود نیز دیگر تکرار نشد و زنان هوادار فوتبال بارها پشت درهای بسته ورزشگاه‌های ایران، با توهین و تحقیر و ضرب‌وشتم و بازداشت ماموران سرکوبگر مواجه شدند.

رئیس فدراسیون فوتبال ایران در گفت‌وگوی تازه خود هیچ زمانی را برای اجرا شدن طرح ورود زنان به ورزشگاه‌های فوتبال اعلام نکرده است و ممکن است این وعده نیز، مانند دفعات قبلی، در محاق فراموشی بیفتد یا به چند مسابقه بین‌المللی در ورزشگاه آزادی تهران محدود شود.

محمد خاتمی، محمود احمدی‌نژاد، و حسن روحانی، سه رئیس‌جمهوری پیشین ایران، در زمان‌هایی تلاش کردند درهای ورزشگاه‌های فوتبال را به روی زنان ایرانی باز کنند تا بدین طریق، به سبد آرای خود در انتخابات بیفزایند، اما این تلاش‌ها هر بار با مخالفت صریح علی خامنه‌ای و افراد وابسته به او مواجه شد.

حتی کار به جایی رسید که در زمان ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد، نزدیکان علی خامنه‌ای دست‌نوشته‌ای از او منتشر کردند که به‌صراحت و به بهانه «مسائل شرعی و فقهی» با حضور دختران و زنان ایرانی در ورزشگاه‌هایی که فوتبال مردان در آن برگزار می‌شود مخالفت کرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین، شماری از مراجع تقلید شیعیان در قم نیز در صف اول مخالفان ورود زنان به ورزشگاه‌ها هستند. اصل حرف مراجع تقلید هم این است که ورود زنان به ورزشگاه‌ها خلاف شرع است. یکی از فعال‌ترین مراجع تقلید در این باره ناصر مکارم شیرازی است که گفته است: «جو حاکم در ورزشگاه‌ها برای حضور زنان مناسب نیست. اختلاط جوانان سرچشمه مشکلات زیادی از نظر اخلاقی و اجتماعی می‌شود. در بعضی انواع ورزش، مردان پوشش مناسبی در برابر زنان ندارند و زنان موقعی که این برنامه‌ها را از رسانه‌ها می‌توانند ببینند، حضور آن‌ها در ورزشگاه‌ها ضرورتی ندارد.»

در یکی از موارد اخیر مخالفت وابستگان به نظام با ورود زنان به ورزشگاه‌های فوتبال، ولی‌الله لونی، رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین، در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی با ورود زنان به ورزشگاه‌ها مخالفت کرد و نوشت: «طرح چنین موضوعی موجب شگفتی بدنه انقلابی و متدین جامعه که حامی شما هستند شده است.»

همچنین، محمد سعیدی، امام جمعه قم، شهریور ماه سال گذشته مخالفت خود را با ورود زنان به ورزشگاه‌ها اعلام کرد و خطاب به دولت ابراهیم رئیسی هشدار داد که «امر خدا مقدم بر نهادهای بین‌المللی است.»

طیبه سیاوشی، نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی، یازدهم خرداد ۱۳۹۷ درباره بررسی موضوع حضور زنان در ورزشگاه‌ها در شورای امنیت ملی گفته بود که حسن روحانی، رئیس‌جمهوری وقت، و وزیران کشور و ورزش او با این موضوع موافق‌اند. او افزود که اما «نظر مخالف برخی علما و مراجع» و «نبود پلیس زن به تعداد کافی» از جمله موانع تصویب نهایی طرح حضور زنان در ورزشگاه‌ها است.

در یکی از موارد سرکوب و حمله به زنان تماشاگر فوتبال در ایران، روز نهم فروردین‌ ماه سال گذشته، در مشهد، ماموران نیروی انتظامی جمهوری اسلامی به زنانی که پشت درهای «ورزشگاه امام رضای مشهد» ایستاده بودند و خواستار تماشای بازی تیم ملی فوتبال ایران بودند با اسپری فلفل و باتوم حمله کردند.

همچنین، فروردین ‌ماه سال جاری نیز باشگاه ملوان بندرانزلی با ارسال نامه‌ای به فدراسیون فوتبال آمادگی خود را برای میزبانی از زنان هوادار فوتبال در ورزشگاه سیروس قایقران اعلام کرده بود، اما فدراسیون فوتبال ایران با این بهانه که «حضور بانوان از استادیوم آزادی آغاز و سپس با صدور دستورالعمل برای شهرستان‌ها در استادیوم‌های دیگر اجرا خواهد شد» مانع از حضور زنان انزلی‌چی در ورزشگاه خانگی ملوان شد.

بیشتر از فوتبال