«محرومیت عجیب گزارشگر اصفهانی»؛ تا آخرین نفس مانع ورود زنان به ورزشگاه‌ها می‌شوند

علی خامنه‌ای و مراجع تقلید ساکن قم همچنان مخالف حضور زنان در ورزشگاه‌های فوتبال‌اند، اما تهدید آخر فیفا درباره محرومیت کامل فوتبال ایران، کار را برای افراطی‌ها دشوار کرده است

حضور دختران پرسپولیسی در ورزشگاه آزادی در جریان مسابقات آسیایی - همشهری

گرچه مدیران فدراسیون فوتبال ایران طی یک ماه اخیر بارها از اجبار فیفا برای ورود زنان به ورزشگاه‌ها سخن گفته‌اند و در همین راستا، بازی روز چهارشنبه دو تیم گل‌گهر و فولاد با حضور زنان تماشاگر در ورزشگاه سیرجان برگزار شد، اما چهره‌های افراطی و وابسته به بیت علی خامنه‌ای در نظام جمهوری اسلامی، همچنان تمام تلاش خود را برای ممانعت از ورود زنان به ورزشگاه‌ها انجام می‌دهند.

در آخرین نمونه، روز پنجشنبه ۱۹ مردادماه،  در جریان مسابقه دو تیم سپاهان اصفهان و تراکتورسازی تبریز در ورزشگاه نقش جهان اصفهان، اسماعیل حسینی، گزارشگر صداوسیمای استان اصفهان، به‌دلیل اینکه حین گزارش مسابقه در نیمه اول گفت: «جای خالی بانوان در ورزشگاه به‌شدت حس می‌شود»، در نیمه دوم با گزارشگری دیگر تعویض شد و او را از گزارشگری مسابقه کنار گذاشتند.

همچنین برخی از رسانه‌های داخلی در ایران نیز گزارش داده‌اند که قرار بود ورزشگاه نقش‌ جهان اصفهان در این بازی مانند ورزشگاه سیرجان، میزبان زنان هوادار دو تیم باشد، اما شورای تامین امنیت استان اصفهان که مدیران حکومتی و امنیتی در آن حضور دارند، با ورود زنان به بهانه مسائل شرعی و اسلامی مخالفت کرده‌اند.

اکنون در شرایطی که بر اساس نامه تهدیدآمیز فیفا برای فدراسیون فوتبال ایران، زنان ایرانی باید در تمامی ورزشگاه‌های فوتبال ایران اجازه تماشای مسابقات را داشته باشند و در صورت ادامه این ممنوعیت‌ها، فوتبال ایران با تعلیق روبرو خواهد شد، باید منتظر ماند و دید آیا مدیران منتسب به علی خامنه‌ای در استان‌های مختلف ایران از مواضع قبلی خود عقب‌نشینی می‌کنند، یا مانند احمد علم‌الهدی، نماینده خامنه‌ای در مشهد که دستور حمله فیزیکی به زنان تماشاگر در مسابقه ایران و لبنان را صادر کرد، قصد دارند به فوتبال ایران نیز مانند حوزه‌های دیگر ضربه وارد کنند.

احمد علم‌الهدی، امام جمعه تندروی مشهد، پیش از این به‌طور صریح اعلام کرده بود: «اینکه یک عده دختر و پسر جمع شوند و یک عده دختر و زن هیجان پیدا کنند، کف بزنند و سوت بکشند و به هوا بپرند، این می‌شود ابتذال و ابتذال مظهر گناه است.»

در صف اول مخالفان ورود زنان به ورزشگاه‌ها، مراجع تقلید ساکن قم قرار دارند؛ اصل حرف این گروه از روحانیون نیز این است که ورود زنان به ورزشگاه‌ها خلاف شرع است. یکی از فعال‌ترین مراجع تقلید در این حوزه، ناصر مکارم شیرازی است. او مرداد ۱۳۹۸ گفته بود: «جو حاکم در ورزشگاه‌ها برای حضور زنان مناسب نیست. اختلاط جوانان سرچشمه مشکلات زیادی از نظر اخلاقی و اجتماعی می‌شود. در بعضی انواع ورزش مردان پوشش مناسبی در برابر زنان ندارند و زنان موقعی که این برنامه‌ها را از رسانه‌ها می‌توانند ببینند حضور آن‌ها در ورزشگاه‌ها ضرورتی ندارد.»

در همین راستا، محمد سعیدی گلپایگانی، امام جمعه قم، نیز گفته است: «مراجع تقلید مخالف حضور زنان در ورزشگاه هستند و نباید این طرح مجددا مطرح شود.»

این تفکرات قرون‌وسطایی که کاملا با اعتراضات سراسری اخیر مردم ایران و خیزش «زن زندگی آزادی» مغایرت دارد‌، همچنان در بدنه مدیریتی حکومت جمهوری اسلامی هواداران پرشماری دارد.

البته که نقش پررنگ و تاثیرگذار علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی را نیز نمی‌توان در ادامه ممنوعیت ورود زنان به اکثر ورزشگاه‌های فوتبال ایران نادیده گرفت. او در دوران ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد و هنگامی که رئیس‌جمهوری وقت از حضور زنان در ورزشگاه‌ها سخن گفت، طی دست‌نوشته‌ای خطاب به احمدی‌نژاد اعلام کرد که او موظف است به نظر مراجع تقلیدی که مخالف این اتفاق‌اند احترام بگذارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در هر صورت، پس از پایان هفته اول لیگ برتر فوتبال ایران، تیم‌های استقلال، پرسپولیس، سپاهان و گل‌گهر سیرجان به‌عنوان چهار تیم اصلی مدعی قهرمانی، توانستند از سد حریفان خود بگذرند و به همراه ذوب‌آهن، دیگر تیم سه امتیازی، به صدر جدول تکیه بزنند.

آبی‌پوشان پایتخت در اولین بازی با سرمربیگری جواد نکونام، در ورزشگاه تختی آبادان و با ارائه یک بازی منطقی ۳ بر صفر مقابل صنعت نفت پیروز شد. استقلال به دلیل رد شدن از سقف بودجه مالی در لیگ امسال، هنوز ‌اجازه ندارد قرارداد مهدی هاشمی‌نسب، کمک‌مربی جنجالی‌اش را ثبت کند. این در حالی است که طبق گزارش خبرگزاری ایسنا، این تیم تاکنون فقط قرارداد ۱۷ بازیکن بزرگسال را به ثبت رسانده و حتی نتوانسته قرارداد سعید مهری را که بازیکن فصل قبل خودش است نهایی کند. قرارداد سسما، دستیار اسپانیایی نکونام، آریا برزگر و منتظر محمد، بازیکن عراقی این تیم، هم به‌دلیل مشابه امکان ثبت ندارد.

سپاهان که جام قهرمانی فصل قبل را با اختلاف یک امتیاز به پرسپولیس واگذار کرد، شروعی موفقیت‌آمیز در نقش جهان داشت و جدال موسوم به خواهرخوانده‌ها را ۳-۱ به سود خود خاتمه داد. شهریار مغانلو، رضا اسدی و رضا شکاری، گلزنان طلایی‌پوشان در نخستین بازی فصل بودند.

همچنین گل‌گهری‌ها نیز با سرمربی یونانی و در حضور زنان سیرجانی و کرمانی توانستند با نتیجه سه بر صفر فولاد خوزستان را شکست دهند.

در روز اول لیگ برتر فوتبال ایران نیز پرسپولیس، مدافع عنوان قهرمانی، با تک‌گل علی نعمتی موفق به برد آلومینیوم اراک شد. مسابقه‌ای که نشان داد سرخ‌های تهران برای دفاع از عنوان قهرمانی خود، در ادامه مسابقات لیگ حتما به حضور یک مهاجم درجه یک و گلزن نیاز دارند.

از دیگر اتفاقات حاشیه‌ای و مهم هفته اول لیگ برتر فوتبال، احضار چندین بازیکن و مربی به کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال ایران بود تا باز هم ثابت شود که مدیران فدراسیون تحمل شنیدن کوچک‌ترین انتقاد به عملکرد مدیریتی خود یا کیفیت قضاوت داوران لیگ ندارند.

به‌عنوان مثال، دلیل احضار علیرضا بیرانوند به این کمیته، انتقاد از عملکرد مدیران فدراسیون و وزارت ورزش در نحوه بازسازی سکوهای ورزشگاه آزادی و محرومیت باشگاه پرسپولیس از حضور هواداران پرشمار خود در مسابقه با تیم آلومینیوم اراک بوده است.

همچنین مجتبی حسینی، سرمربی اراکی‌ها، نیز تنها به دلیل بیان این جمله که «آرزو می‌کنم تصمیم کمک‌داور در آفساید اعلام نکردن گل پرسپولیس صحیح باشد»، به‌طور موقت از همراهی تیم خود در مسابقات آتی محروم و به کمیته انضباطی احضار شده است.

بیشتر از