ترکیه: تا زمان برقراری آتش‌بس در غزه صادراتمان به اسرائیل را محدود می‌کنیم

اقدام کنونی ترکیه، اولین گام عملی مهم آنکارا علیه اسرائیل از زمان آغاز درگیری است

Nir Elias/ REUTERS

وزارت بازرگانی ترکیه روز سه‌شنبه ۲۱ فروردین، ۹ آوریل در اولین اقدام مهم آنکارا علیه اسرائیل پس از شش ماه جنگ اعلام کرد که ترکیه صادرات طیف گسترده‌ای از محصولات به اسرائیل از جمله فولاد و سوخت جت را تا زمان اعلام آتش‌بس در غزه محدود خواهد کرد.

ترکیه اسرائیل را به دلیل حمله بی‌امانش به غزه پس از وقایع ۷ اکتبر، محکوم کرده است. آنکارا خواستار آتش بس فوری شده، از رویه‌های قضایی بین‌المللی برای محاکمه اسرائیل به اتهام نسل کشی حمایت کرده و هزاران تن کمک برای مردم غزه ارسال کرده است.

با این حال، آنکارا با وجود مواضع رسمی تند خود، روابط تجاری‌اش را با اسرائیل حفظ کرده و واکنش‌های داخلی را برانگیخته است.

وزارت بازرگانی ترکیه در این بیانیه  گفت که محدود شدن صادراتش به اسرائیل از روز سه‌شنبه اعمال می‌شود. این در حالی است که برخی طرف‌های مذاکره‌کننده با حماس و اسرائیل امیدوارند تا پیش از عید فطر در روز چهارشنبه آتش‌بس محدود مورد توافق قرار بگیرد و اجرایی شود.

به گفته وزارت بازرگانی ترکیه، این محدودیت‌ها برای صادرات محصولات از ۵۴ دسته مختلف از جمله آهن، سنگ مرمر، فولاد، سیمان، آلومینیوم، آجر، کود، تجهیزات و محصولات ساختمانی، سوخت هواپیما و چند قلم دیگر اعمال می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این بیانیه آمده است: «این تصمیم تا زمانی پابرجا خواهد ماند که اسرائیل، بر اساس تعهداتش وفق قوانین بین‌المللی، فوراً در غزه آتش‌بس اعلام کند و اجازه ورود بدون مانع کمک‌های بشردوستانه کافی به نوار غزه را بدهد».

اندکی پس از آغاز جنگ اسرائیل و حماس، ترکیه و اسرائیل سفیران خود را فراخواندند. اقدام کنونی ترکیه، اولین گام عملی مهم آنکارا علیه اسرائیل از زمان آغاز درگیری است. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه به دلیل روابط تجاری دولتش با اسرائیل با انتقادهای فزاینده‌ای مواجه شده است.

اسرائیل از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون بیش از هر کشور دیگری کمک نظامی دریافت کرده است.

بحران بشردوستانه در غزه این کمک‌ها را تحت فشار شدید افکار عمومی قرار داده است و مخالفان از واشنگتن خواسته‌اند تا شرایط سختگیرانه‌ای برای ارسال کمک‌های نظامی به اسرائیل تعیین کند.

پلیس روز شنبه ده ها معترض را که خواستار پایان دادن به تجارت با اسرائیل در استانبول بودند بازداشت کرد.

موضع اردوغان در قبال اسرائیل و جنگ غزه، عاملی کلیدی برای برخی از شکست‌های حزب او در انتخابات محلی اخیر بود، به طوری که حزب اسلام‌گرای رفاه جدید (ینیدن رفاه) حمایت خود را به پشتوانه موضع تندتر در قبال غزه افزایش داد.

بر اساس داده‌های منتشر شده توسط مجمع صادرکنندگان ترکیه (TIM)، در حالی که تجارت با اسرائیل از ۷ اکتبر کاهش یافته، صادرات به اسرائیل در سال ۲۰۲۴ تاکنون هر ماه افزایش یافته است و در ماه مارس به ارزش ۴۲۳٫۲ میلیون دلار بوده است.

داده‌های مجمع صادرکنندگان ترکیه نشان می‌دهد که کل صادرات ترکیه به اسرائیل در سه ماهه اول سال میلادی کنونی به ۱٫۱ میلیارد دلار رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۱٫۶ درصد کاهش داشته است.

بیشتر از جهان