سرنوشت مبهم شهروند آمریکایی پس از ششصد روز اسارات در دست طالبان

گروگان‌گیری شهروندان کشورهای غربی، به‌ویژه آمریکا، به روش طالبان برای باجگیری بدل شده‌ است

ترکیبی از عکس رایان کوربت با تصویری از ایست‌بازرسی طالبان در شهر فیض‌آباد، مرکز بدخشان-AFP

سرنوشت رایان کربت، امدادرسان آمریکایی که از اوت ۲۰۲۲ در جریان فعالیت بشردوستانه در افغانستان به‌دست طالبان بازداشت و زندانی شده، با گذشت بیش از ۶۰۰ روز هنوز نامشخص است. آنا کوربت، همسر رایان، در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان گفت از زمانی که شوهرش در افغانستان بازداشت و زندانی شده، تلاش کرده‌ است تا با جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، صحبت کند و توضیح دهد که شوهرش هیچ جرمی مرتکب نشده‌ و باید آزاد شود، اما هنوز فرصت صحبت با رئیس‌جمهوری آمریکا فراهم نشده‌ است.

آنا کوربت گفت تلاش برای آزادی رایان کوربت باید در اولویت امور دولت بایدن باشد. در همین حال، او افزود که اوایل این هفته با رایان کوربت تماس تلفنی داشته‌ و وضعیت روانی و بهداشت او نگران‌کننده است.

آنا کوربت درمورد تماس تلفنی با همسرش گفت: «این تماس آزاردهنده بود. شنیدن اینکه رایان امید خود را از دست داده است، سخت بود. او اکنون تقریباً ۶۰۰ روز است که در بازداشت به سر می‌برد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آنا افزود که این پنجمین تماس تلفنی شوهرش از زندان طالبان با او و کودکانش بود. او گفت که وضعیت روانی شوهرش خوب نیست و از امکانات بهداشتی برخوردار نیست و امید خود به آینده را از دست داده‌ است. هرچند آنا کوربت از زمان بازداشت همسرش با مقام‌های وزارت خارجه و شورای امنیت ملی آمریکا دیدار کرده‌، اما تلاش‌هایش برای ملاقات با جو بایدن بی‌نتیجه مانده‌ است.

آنا کوربت افزود که اگر موفق شود بایدن را از نزدیک ببیند به او می‌گوید: «رایان تنها کاری که کرد این بود که به مردم افغانستان کمک کرد و خانواده ما به‌شدت به او نیاز دارد و زندگی او [در زندان طالبان] در خطر است.»

رایان کوربت و آنا کوربت و سه فرزندشان تا پیش از فروپاشی دولت جمهوری در افغانستان زندگی می‌کردند و به فعالیت‌های بشردوستانه مشغول بودند. آنان پس از خروج نیروهای آمریکایی از این کشور خارج شدند. رایان کوربت در اوت ۲۰۲۲ دوباره به افغانستان سفر کرد و به اتهامی که هنوز روشن نیست بازداشت و زندانی شد. طالبان هنوز هیچ توضیحی درمورد اتهام او نداده‌اند. وزارت خارجه آمریکا نیز گفته بود که رایان به‌اشتباه بازداشت شده‌ است.

متیو میلر، سخن‌گوی وزارت خارجه آمریکا، روز پنج‌شنبه گفت که تلاش برای آزادی آمریکایی‌های بازداشت‌شده در افغانستان و دیگر کشورها از اولویت‌های دولت است، اما در بسیاری از موارد ملاقات خانواده‌های افراد بازداشت‌شده با رئیس‌جمهوری ضرورت ندارد.

میلر درمورد رایان کوربت گفت: «آنچه می‌توانم بگویم این است که ما هر روز تلاش می‌کنیم تا رایان کوربت را به خانه بازگردانیم. ما در جلسات خود با نمایندگان طالبان برای آزادی فوری و بدون قید و شرط رایان کوربت و دیگر آمریکایی‌های بازداشت‌شده در افغانستان پیوسته به طالبان فشار می‌آوریم.»

متیو میلر بار دیگر تاکید کرد که بازداشت شهروندان آمریکایی به دست طالبان، از «موانع اصلی تعامل مثبت است» و باید آمریکایی‌های بازداشت‌شده به خانه‌هایشان بازگردند.

طالبان از زمان بازگشت به قدرت در افغانستان، چندین شهروند آمریکایی، بریتانیایی و شهروندان کشورهای اروپایی را به دلایل نامشخص بازداشت و زندانی کرده‌اند. اواسط اسفند سال گذشته، هربرت فریتز، شهروند ۸۴ ساله اتریشی، که بنیان‌گذار حزب راست افراطی اتریش است، پس از یک سال اسارت نزد طالبان، با پادرمیانی دولت قطر آزاد شد. پیش از آن چهار شهروند بریتانیایی اواسط مهرماه از زندان طالبان آزاد شدند. طالبان درباره اتهام هیچ‌یک از این افراد سخن روشنی نگفتند و همه آنان پس از مذاکرات دیپلماتیک آزاد شدند. فارن پالیسی در ۱۷ فروردین نوشت که طالبان با گروگان‌گیری از شهروندان کشورهای غربی، باج‌گیری می‌کنند. براساس گزارش فارن پالیسی، بازداشت شهروندان آمریکایی و دیگر کشورهای غربی در افغانستان، اقدام سازمان‌یافته‌ای است که طالبان «برای کسب منافع سیاسی» انجام می‌دهند. بازداشت شهروندان کشورهای غربی، به‌ویژه آمریکا، به یکی از روش‌های طالبان برای باج‌گیری و به‌ویژه تبادل زندانیان این گروه در خلال سال‌های حضور نظامی آمریکا در افغانستان بدل شده است. در سال ۲۰۰۹ یک سرباز آمریکایی به شکلی مشکوک از پایگاه خود خارج شد و به دست طالبان افتاد، و در سال ۲۰۱۴ با پنج تن از رهبران کلیدی طالبان که در گوانتامامو نگهداری می‌شدند، مبادله شد.

بیشتر از جهان