چهار بریتانیایی از زندان طالبان آزاد شدند

دولت بریتانیا بدون اعلام هویت و دلیل بازداشت شهروندانش، از طالبان عذرخواهی کرد

به گزارش فارین پالیسی، بیش از ۱۰ شهروند آمریکا و اروپا در زندان‌های طالبان‌اند‌ــ reuters

وزارت خارجه بریتانیا روز سه‌شنبه ۱۸ مهر (۱۰ اکتبر) از آزادی چهار شهروند این کشور از زندان طالبان خبر داد.

این وزارتخانه در اطلاعیه‌ای، دلیل زندانی‌ شدن این افراد را «نقض قوانین افغانستان» خواند. در اطلاعیه وزارت خارجه بریتانیا، هویت افراد آزادشده ذکر نشده اما گفته شده است که این افراد به سرپیچی از قوانین افغانستان متهم بوده‌اند.

وزارت خارجه بریتانیا بدون اشاره مشخص به موارد اتهامی بازداشت‌شدگان، «از طرف خانواده این افراد و ملت بریتانیا» از حاکمیت کنونی افغانستان [طالبان] به دلیل نقض قوانین این کشور عذرخواهی کرد و از شهروندان این کشور خواست در سفرهای خارجی، علاوه بر پیروی از قوانین ضدتروریسم بریتانیا، از قوانین کشورهای مقصد نیز پیروی کنند و به آن‌ها احترام بگذارند.

بازداشت شهروندان خارجی در افغانستان در دو سال گذشته به یک رویه معمول برای طالبان تبدیل شده است. بریتانیا پیش از این بازداشت سه شهروند این کشور در افغانستان را تایید کرده بود. نهادهای رسمی آمریکا نیز تایید کرده‌اند که چند شهروند این کشور در بازداشت طالبان به سر می‌برند. دلیل این بازداشت‌ها معمولا مشخص و علنی نیست، اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، حدود دو ماه قبل در یک کنفرانس خبری، گفته بود که این افراد اغلب به اتهام‌های «امنیتی» بازداشت شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال آنچه در آزادی این چهار شهروند بریتانیا از زندان طالبان جدید است، عذرخواهی دولت بریتانیا از طالبان است. زیرا این نخستین بار است که دولت یک کشور پس از رهایی شهروندانش از زندان طالبان از این گروه عذرخواهی می‌کند.

در دو سال گذشته، طالبان چندین خبرنگار خارجی را هم به بهانه‌های مختلف بازداشت کرده‌اند. آن‌ها زندانیان خارجی را اغلب در ازای پرداخت مبالغ هنگفت یا رهایی یک عضو این گروه از زندان طرف مقابل آزاد می‌کردند. یکی از نمونه‌های این معامله، آزادی دریادار مارک فریکس، عضو پیشین نیروی دریایی آمریکا، بود که از سال ۲۰۲۰ در بند طالبان بود و سال گذشته پس از مذاکرات طولانی میان آمریکا و طالبان، در ازای آزادی بشیر نورزی، از قاچاقچیان معروف و نیز یکی از بزرگ‌ترین حامیان مالی طالبان، آزاد شد.

با این حال مواردی هم وجود دارد که طالبان برای مقابله با اتهام‌هایی که برخی خارجی‌ها در زمینه نقض حقوق بشر یا خشونت به آنان وارد کرده بودند، آن‌ها را بازداشت و به عذرخواهی وادار کردند. از جمله لین اودنیل، روزنامه‌نگار استرالیایی فارین پالیسی، که سال ۲۰۲۲ در زمان ماموریتش در افغانستان بازداشت و مجبور شد در شبکه‌های اجتماعی از طالبان عذرخواهی کند.

البته فارین پالیسی یک ماه پیش، در مقاله‌ای ادعا کرد که طالبان گروگان‌گیری شهروندان خارجی و اخاذی از کشورها را به عنوان یک رویه در پیش گرفته‌اند. لین اودنیل، به نقل از منابعش در افغانستان گفت که طالبان در حال حاضر دست‌کم ۱۰ شهروند خارجی را که بیشتر آمریکایی و اروپایی‌اند، گروگان گرفته‌اند. او مدعی شد که طالبان در ازای رهایی این افراد از کشورهای خارجی امتیازهای مالی از جمله آزادسازی پول‌های مسدودشده بانک مرکزی افغانستان را طلب می‌کنند.

در آخرین دیدار هیئت آمریکایی با کادر رهبری طالبان در اوت ۲۰۲۳ در قطر نیز یکی از موضوع‌های محوری آزادی زندانیان آمریکایی از زندان‌های این گروه بود.

بیشتر از جهان