چرا نمی‌توانید بدون شریک زند‌گی‌تان بخوابید؟

با‌هم خوابیدن احساس امنیت و اطمینان می‌دهد و خواب سالم را تسهیل می‌کند

عکس تزیینی‌ــ زنی با بی‌خوابی مواجه شده است‌ــ Canva

چند سالی است که پدیده «طلاق در خواب» میان زوج‌ها شایع شده و جا افتاده است؛ به این معنی که می‌گویند خوابیدن کنار شریک زندگی آن‌طور هم که بقیه فکر می‌کنند، همیشه هماهنگ و آرامش‌بخش و مسالمت‌آمیز نیست. اما اگر برعکس است و در به خواب رفتن بدون همسرتان مشکل دارید، قضیه چیست؟ 

دکتر وندی تروکسل، روانشناس بالینی در یوتا، می‌گوید، این پدیده به‌خصوص در افرادی که شریک زندگی‌شان به‌تازگی درگذشته،‌ رایج است.

بعضی وقت‌ها دلیل آن حس تنهایی و نداشتن شریک زندگی است. برای برخی هم پای عوامل دیگر مثل عادت‌ها و رفتارهای روتین در تخت که با شریک زندگی‌شان داشتند، در میان است؛ چون کمک می‌کرد راحت‌تر به خواب بروند و این در تنهایی دشوار می‌شود.

به گفته تروکسل، روی این موضوع که چرا زوج‌ها مایل‌اند جدا از هم بخوابند، تمرکز زیادی وجود داشته، اما این موضوع که چرا برخی زوج‌ها ترجیح می‌دهند با هم بخوابند و اینکه چرا به لحاظ روانی به خوابیدن کنار شخص دیگر تمایل دارند، مغفول مانده است.

تروکسل می‌گوید: اصل اول این است که با هم خوابیدن احساس امنیت و اطمینان می‌دهد و واقعا می‌تواند خواب سالم را تسهیل کند: صدای نفس‌های شریک زندگی، وزن و گرمای بدنش و احساس امنیت و محافظت بیشتر‌، به‌ویژه برای زنان‌؛ همه این‌ها می‌توانند ذهن را در حالت آرامش قرار دهد که برای خواب خوب ضروری است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او می‌گوید: «مغز ما برای به خواب رفتن به دنبال حس امنیت و اطمینان است و یکی از بهترین راه‌ها برای این احساس امنیت داشتن یک روال خواب و محیطی نسبتا قابل پیش‌بینی است. از طرفی تاثیر جسمانی مثبت در آغوش کشیدن، گرفتن دست‌ها و رابطه جنسی قبل از خواب می‌‌تواند ترشح هورمون‌های احساس خوب مانند اکسی‌توسین‌ را که استرس را کاهش می‌دهد، تحریک کند. 

به گفته کارشناسان، انجام دادن این کارها احتمالا باعث می‌شود زمانی را که قبل از خواب به نگاه کردن به صفحه نمایش گوشی یا تلویزیون می‌گذرانید کاهش دهید. متخصصان خواب همواره توصیه می‌کنند حداقل نیم ساعت قبل از رفتن به رختخواب صفحه نمایش را خاموش کنید.

به گزارش سی‌ان‌ان، داشتن یک روال منظم کلید خواب شبانه خوب است، زیرا به تنظیم ریتم شبانه‌روزی کمک می‌کند و به مغز این پیام را می‌فرستد که زمان خواب فرارسیده است.

به گفته کارشناسان، زمانی که چنین تجربه مشترکی را با شریک زندگی‌تان از دست می‌دهید و احساس امنیت کمتری می‌کنید، این می‌تواند سطح استرس شما را افزایش دهد.

بدون او چه کار می‌شود کرد؟

خوابیدن بدون شریک زندگی در ابتدای دشوار می‌نماید، اما کارشناسان می‌گویند بعد از چند شب خوب‌ نخوابیدن، بالاخره به خواب می‌روید. بنابراین فرصت دادن به خود برای هضم این واقعیت و پذیرش شرایط جدید ضروری است.

فعالیت‌هایی مانند تمرین‌های کششی، یوگا، مراقبه، دوش آب گرم، رایحه درمانی یا تکنیک‌های تنفسی هم می‌توانند کارساز باشند.

اگر نیاز دارید حضور همسرتان را به نحوی احساس کنید، عکسی از او یا شیئی را که عطر او را دارد، کنارتان بگذارید. شاید این یکی از بلوزهایی که اخیرا پوشیده یا بالشتی که ادکلن یا عطر او روی آن اسپری کرده‌اید، بتواند کمک کند.

راهنمای قدیمی روال خواب سالم می‌گوید: دیروقت غذا نخورید، (قبل از خواب) الکل و کافئین ننوشید. در محیطی آرام، تاریک و خنک بخوابید و برنامه خواب و بیدار‌ی منظمی داشته باشید.

بیشتر از بهداشت و درمان