محموله کشتی کمک‌های بشردوستانه در غزه تخلیه شد

قبرس، نزدیکترین کشور عضو اتحادیه اروپا به غزه، اعلام کرد که دومین کشتی کمک‌رسانی به زودی عازم می‌شود

عملیات تخلیه محموله یک کشتی کمک‌های بشردوستانه برای غیرنظامیان غزه که در یک مسیر دریایی جدید از قبرس راهی شده بود، روز جمعه با رسیدن به مقصد، آغاز شد.

به گزارش العربیه، کشتی «اوپن آرمز»Open Arms  که روز سه‌شنبه از قبرس به حرکت درآمد، محموله‌ای را حمل می‌کرد که شامل ۲۰۰ تن غذا برای فلسطینی‌هایی است که در پی بیش از پنج ماه جنگ، در معرض قحطی قرار دارند.

موسسه خیریه آمریکایی که با اوپن آرمز همکاری می‌کند، گفت که در حال آماده‌سازی یک محموله بزرگتر با ذخایر لوبیا، کنسرو گوشت، آرد، برنج و خرما در بندر لارناکا قبرس است. این نهاد در عین حال بر لزوم دسترسی بیشتر زمینی برای رساندن کمک‌ها به غیرنظامیان غزه تاکید کرد. قبرس، نزدیکترین کشور عضو اتحادیه اروپا به غزه نیز تایید کرده است که دومین کشتی کمکی در حال آماده‌سازی است.

همزمان با آغاز عملیات تخلیه کشتی، ارتش اسرائیل گفته است که نیروهایش را برای «ایمن کردن منطقه» اطراف اسکله مستقر کرده است. این کشتی همچنین تحت بازرسی امنیتی جامع قرار گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در عین حال که امیدها برای غیرنظامیان غزه با رسیدن کمک‌های بشردوستانه افزایش یافته بود، سخنگوی وزارت بهداشت منطقه تحت کنترل حماس اوایل روز شنبه گفت که ۱۲۳ نفر در سراسر غزه در ۲۴ ساعت گذشته کشته شده‌اند، از جمله ۳۶ نفر در حمله به خانه‌ای که به آوارگان در مرکز نصیرات پناه داده بود.

شاهدان گزارش دادند که حملات هوایی و جنگ در شهر اصلی خان یونس در جنوب نوار غزه و همچنین مناطقی از شمال ادامه دارد و شرایط زندگی غیرنظامیان را رو به وخامت برده است.

دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز جمعه اعلام کرد که او طرح ارتش برای عملیات در رفح، جایی که بیشتر جمعیت نوار غزه به آن پناه برده‌اند را تایید کرده است. او البته جزئيات یا جدول زمانی در این زمینه ارائه نکرد.

این گفته‌ها در حالی است که کاخ سفید از نتانیاهو خواسته حمله به رفح را بدون ارائه برنامه‌ای برای خروج غیرنظامیان آغاز نکند و این اقدام را «خط قرمز» خوانده است.

از سوی دیگر یک مقام از گروه شبه‌نظامی حماس به خبرگزاری فرانسه گفته است که حماس پیشنهاد جدیدی برای آتش‌بس شش هفته‌ای و مبادله ده‌ها گروگان اسرائیلی با اسرای فلسطینی ارائه کرده است.

به گفته او حماس می‌خواهد که این طرح منجر به خروج کامل اسرائیل از نوار غزه و آتش‌بس دائمی شود. این مقام گفته است که این پیشنهاد شامل آزادی حدود ۴۲ گروگان است که با نسبت بین ۲۰ تا ۵۰ اسیر مبادله می‌شوند که نسبت به پیشنهاد قبلی ۱۰۰ به یک کاهش یافته است.

در همین حال اعلام شده است که اسرائیل احتمالا در حال اعزام هیئتی به قطر برای دور جدید مذاکرات است. کاخ سفید در این زمینه گفت که نسبت به فرصت‌های آتش‌بس «خوش‌بین است» اما تاکید کرد که مذاکرات هنوز به پایان نرسیده است.

 ایالات متحده که میلیاردها دلار کمک نظامی به اسرائیل ارائه می‌کند، به طور فزاینده‌ای از نتانیاهو به دلیل مدیریت جنگ انتقاد کرده است.

چاک شومر، رهبر سنای ایالات متحده، در سخنرانی تازه‌ای، خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام در اسرائیل شد و نتانیاهو را یکی از چندین «مانع بزرگ» در راه صلح خواند. جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده از این اظهارات تمجید کرد.

بر اساس آمار خبرگزاری فرانسه، حمله حماس در روز هفتم اکتبر منجر به کشته شدن حدود ۱۱۶۰ نفر در اسرائیل شد که بیشتر آنها غیرنظامی بودند. در سوی دیگر، به گفته مقام‌های بهداشتی غزه، اقدام تلافی‌جویانه اسرائیل علیه حماس دست‌کم ۳۱ هزار و ۴۹۰ نفر را در غزه کشته که بیشتر آنها زن و کودک بودند.

 مقام‌های غزه روز پنجشنبه سربازان اسرائیلی را متهم کردند که در حالی که فلسطینی‌ها منتظر کمک‌های بشردوستانه بودند، از «تانک‌ها و هلیکوپترها» به سوی آنها آتش گشودند که بر اثر آن ۲۰ نفر کشته و ده‌ها فلسطینی زخمی شدند.

 ارتش اسرائیل شلیک به جمعیت منتظر کمک‌ را تکذیب کرد. در بیانیه ارتش اسرائیل ادعا شده است: «فلسطینی‌های مسلح در حالی که غیرنظامیان غزه در انتظار ورود کاروان کمک بودند تیراندازی کردند و سپس در حالی که مردم می‌خواستند کامیون را غارت کنند، تیراندازی کردند.»

بیشتر از جهان