تهدید تروریسم از افغانستان؛ حقانی بر همکاری امنیتی با روسیه تاکید کرد

روسیه از تهدید تروریسم در کشورهای آسیای میانه هم‌مرز با افغانستان نگران است

سراج‌الدین حقانی، وزیر داخله (وزیر کشور) طالبان، سه‌شنبه ۱۵اسفند (۵ مارس) در دیدار با دیمیتری ژیرنوف، سفیر روسیه در کابل، بر همکاری بیشتر این دو کشور در حوزه امنیتی تاکید کرده است.  

در بیانیه وزارت داخله طالبان آمده است: «در این دیدار آقای خلیفه (سراج‌الدین حقانی) بر دوام همکاری‌های دو کشور، گسترش روابط  و ایجاد همکاری‌های بیشتر امنیتی تاکید کرد.» 

وزارت داخله طالبان گفت که در این دیدار درمورد وضعیت افغانستان و منطقه نیز صحبت شده است.  

جزئیات بیشتری در این مورد ارائه نشده است.  

روسیه نگران تهدید تروریسم در کشورهای آسیای میانه هم‌مرز با افغانستان است و به همین دلیل از طالبان می‌خواهد که تهدید تروریسم را برطرف کنند.  

شماری از مقام‌های طالبان به‌دلیل امضای توافق‌نامه دوحه با آمریکا در فوریه ۲۰۲۰، که به خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان منجر شد، با واشینگتن در ارتباط اند و این موضوع سبب نگرانی روسیه است.  

مسکو بر این باور است که سراج‌الدین حقانی، وزیر داخله و رهبر شبکه حقانی، با آمریکا و غرب ارتباط مستقیم دارد و به همین دلیل می‌کوشد روابطش را با حقانی تقویت کند. سراج‌الدین حقانی از چهره‌های نزدیک به طالبان پاکستان به شمار می‌آید.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شبکه حقانی در حکومت پیشین افغانستان مسئول «خونین‌ترین و مرگبارترین» حمله‌‌ها به غیرنظامیان بوده است و گردان‌های انتحاری دارد. سراج‌الدین حقانی در میان طالبان به «خلیفه» مشهور است و از احترام خاصی برخوردار است. سراج‌الدین حقانی می‌کوشد حمایت کشورهای منطقه از طالبان را افزایش دهد تا بر قدرتش در حکومت طالبان بیفزاید.  

گروه‌های تروریستی در افغانستان تحت حکومت طالبان امنیت کل منطقه را تهدید می‌کنند. به‌تازگی سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، گفت که افغانستان بزرگ‌ترین تهدید برای کشورهای آسیای میانه است و در طول سال گذشته شمار جنگجویان داعش ۱۵ درصد افزایش یافته است که هدف اصلی‌شان گسترش ایدئولوژی‌های افراطی و فعالیت‌های خرابکارانه در مرزهای افغانستان با کشورهای آسیای میانه بوده است.  

حدود سه هفته قبل نیکلای پاتروشف، دبیر شورای امنیت روسیه، ادعا کرده بود که دست‌کم ۲۰ سازمان تروریستی و بیش از ۲۳ هزار جنگجو در افغانستان وجود دارند. 

شاخه خراسان دولت اسلامی (داعش) جدی‌ترین تهدید برای حکومت طالبان و کشورهای منطقه ازجمله آسیای میانه و روسیه است. داعش توانایی جذب سرباز از شهروندان افغانستان و آسیای میانه را دارد.  

طالبان در پاسخ به درخواست کشورهای منطقه مبنی بر مبارزه با گروه‌های تروریستی گفتند که افغانستان علیه کشورهای دیگر تهدید به شمار نمی‌آید و آنها قادرند هر نوع تهدیدی را دفع کنند.  

بیشتر از جهان