مالکی: داعش در افغانستان مستقر شده است و باید مراقب مرزها باشیم

طالبان با بهره‌گیری از حضور داعش در افغانستان و بزرگ‌نمایی خطر آن، می‌خواهند از جامعه جهانی و کشورهای همسایه امتیاز بگیرند 

یک عضو گروه داعش-- خبرگزاری اعماق

فدا حسین مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی ایران، ادعا کرده است که داعش، افغانستان را برای استقرار انتخاب کرده و باید تدابیری برای حفظ امنیت مرزهای شرقی ایران در نظر گرفته شود. 

به گزارش تسنیم، فدا حسین مالکی گفت پس از شکست داعش در عراق و سوریه، پیش‌بینی می‌‌‌شد که حامیان این گروه جویای سرزمین جدیدی برای استقرار این گروه باشند، و سرانجام افغانستان برای استقرار نیروهای خود انتخاب کردند.  

او مدعی شد که داعش در سوریه و عراق، با تلاش قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین سپاه قدس، شکست خورد.  

این عضو مجلس شورای اسلامی ایران گفت که حضور داعش در استان ننگرهار در شرق افغانستان گزارش شده است: «داعش پس از تحولات افغانستان، به شکل دیگری در این کشور ظاهر شد... از این رو ما باید مراقبت جدی در مرزهای شرقی داشته باشیم، زیرا حضور داعش در افغانستان بسیار نگران‌کننده است.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او با اشاره به حمله به حرم شاهچراغ و نقش داعش در ناامنی‌ها، گفت که در سفر اخیر هیئت پارلمانی جمهوری اسلامی ایران به پاکستان، در مورد فعالیت‌های داعش و فعال شدن مجدد «تفکیری‌ها» هشدار داده شده است.  

به گفته او، در این نشست تصمیم گرفته شد که با حاکمان فعلی افغانستان مذاکره شود تا بتوان از قدرت گرفتن مجدد داعش جلوگیری کرد.  

رسانه‌های وابسته به حکومت ایران، ۲۲ مرداد گزارش داده بودند که در نتیجه حمله یک فرد مسلح به زیارتگاه شاهچراغ، یک تن کشته و هشت تن دیگر زخمی شدند. بنا به این گزارش‌ها، فرد مزبور مسلح به سلاح گرم بوده و پس از ورود به این مکان، به سمت پلیس، زائران و خادمان حرم شلیک کرده است. این حادثه، دومین ‌بار بود که به حرم شاهچراغ حمله می‌شد. حمله نخست، آبان ۱۴۰۱ رخ داد. 

جمهوری اسلامی ایران نگرانی شدیدی از نیرومندتر شدن گروه داعش در افغانستان دارد و این موضوع را بارها با مقام‌های طالبان در میان گذاشته است. طالبان هم با اینکه از مشروعیت جهانی برخوردار نیستند، به شدت تمایل دارند که با عنوان «حکومت افغانستان» با کشورهای دیگر در تعامل باشند.  

طالبان با بهره‌گیری از حضور داعش در افغانستان و بزرگ‌نمایی خطر آن، می‌خواهند از جامعه جهانی و کشورهای همسایه امتیاز بگیرند. قدرت گرفتن داعش، تهدیدی جدی برای ایران، کشورهای آسیای میانه و روسیه تلقی می‌شود.  

در دوران دو ساله حکومت طالبان، داعش به حمله‌های متعددی علیه مقام‌های ارشد طالبان و نیروهای این گروه و نیز شهروندان غیرنظامی، به‌ویژه شیعیان، اقدام کرده است.  
در نشست اخیر شورای امنیت سازمان ملل که دو روز پیش برگزار شد، درباره حضور حدود ۲۰ گروه تروریستی در افغانستان، از جمله القاعده و شاخه خراسان دولت اسلامی (داعش)، و خطر گسترش فعالیت‌های تروریستی در منطقه هشدار داده شد.