جانسون از رهبران فلسطینی خواست به طرح صلح ترامپ بپیوندند

نخست وزیر بریتانیا می‌گوید فلسطینی‌ها باید آماده پرداختن به ایده‌های ترامپ باشند

 جانسون در یک تماس تلفنی با ترامپ از طرح صلح او حمایت کرده بود - JESSICA TAYLOR / AFP / UK PARLIAMENT

بوریس جانسون از رهبران فلسطینی خواست، به طرح رئیس جمهوری آمریکا برای صلح در خاورمیانه بپیوندند.

نخست وزیر بریتانیا روز سه‌شنبه در یک گفت‌و‌گوی تلفنی با دونالد ترامپ به او گفت، طرحش «می‌تواند گامی رو به جلو» برای منطقه باشد. طرح جنجال برانگیز ترامپ از سوی نخست وزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، امضا شده اما از سوی فلسطینیان به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است.

رهبر حزب کارگر، جرمی کوربین، در جلسه پرسش و پاسخ نخست وزیر در مجلس عوام این کشور خطاب به جانسون گفت که برنامه ترامپ «یک طرح صلح» نبوده و حقوق مردم فلسطین را نادیده می‌گیرد.

کوربین از نخست وزیر بریتانیا خواست تا «صریح و بی‌پرده» به وزیر امور خارجه آمریکا، مایک پمپئو، بگوید که بریتانیا از طرح ترامپ حمایت نکرده و همچنان به راه‌حلی برای تشکیل دو دولت - که حمایت بین‌المللی را همراه داشته باشد، اصرار خواهد ورزید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جانسون اندکی پیش از تأیید طرح ترامپ از این کار دست کشید، اما گفت فلسطینی‌ها باید آماده پرداختن به ایده‌های ترامپ باشند. ابراز حمایت او از این روند در حالی صورت می‌گیرد که وی به دنبال برقراری روابط خوب خود با رئیس جمهوری ایالات متحده است. جانسون پیش‌تر درخواست ترامپ مبنی بر کنار گذاشتن شرکت چینی «هوآوی» از شبکه مخابراتی 5G بریتانیا را رد کرده بود.

نخست وزیر بریتانیا گفت: «هیچ طرح صلحی کامل نیست، اما این یکی مزیت راه‌حل دو کشور را در خود دارد. این راه‌حلی [برای تشکیل] دو کشور است. این طرح اطمینان می‌دهد که اورشلیم پایتخت اسرائیل و [همچنین] مردم فلسطین باشد.»  

جانسون از رهبر حزب کارگر خواست تا «با دوستانش – دوستان ما، دوستان من – در دولت خودگردان فلسطینی، با محمود عباس، که برایش بالاترین احترام را قائلم، تماس گرفته و از او بخواهد که این بار به این طرح پیوسته و به جای باقی گذاشتن یک خلأ سیاسی وارد مذاکره شود.»

اما کوربین در پاسخ گفت: «طرح اخیر ترامپ برای صلح خاورمیانه، یک طرح صلح نیست. این طرح باعث تصاحب سرزمین‌های فلسطینی، ادامه استعمار غیرقانونی اسرائیل و جابجایی شهروندان فلسطینیِ اسرائیل شده و حقوق اساسی فلسطینیان را نادیده می‌گیرد.»

کوربین در ادامه گفت که جانسون و وزیر امور خارجه بریتانیا، دومینیک راب، که امروز با پمپئو دیدار خواهند داشت، باید به طور آشکار به او بگویند که «دولت بریتانیا از یک طرح صلح اصیل که حمایت بین‌المللی را با خود داشته باشد، حمایت خواهد کرد و نه این چیزهایی که ترامپ دیروز پیشنهاد داده است.»

او افزود: «طرح ترامپ هیچ حرکتی به سمت صلح ایجاد نخواهد کرد و مورد حمایت هیچ فلسطینی در هیچ‌جای جهان نیست. شاید این فرصت خوبی برای دولت بریتانیا باشد تا به طور صریح و بی‌پرده خطاب به ایالات متحده بگوید: در این مورد شما اشتباه می‌کنید. به یک راه‌حل برای دو دولت نیاز است که دارای حمایت بین‌المللی باشد.»

© The Independent