احزاب راست افراطی در اسرائیل، معامله قرن را یک دستاورد بزرگ می دانند

عدم پذیرش معامله قرن از سوی فلسطینی ها، بیشتر به سود اسرائیل است

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا. عکس از: ‏AFP‏

از هنگامی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده تصمیم خود را برای پرده برداری از طرح صلح خاورمیانه موسوم به معامله قرن، اعلام کرد، بحث و بررسی ها در مورد پیامدهای معامله قرن که انتظار می رود روز سه شنبه آینده اعلام شود، در اسرائیل افزایش یافته است. کارشناسان اسرائیلی، چگونگی واکنش فلسطینی ها به طرح صلح جدید و اهداف مورد نظر بنیامین نتانیاهو را پس از اعلام معامله قرن به بحث و گفت و گو می گیرند و باور دارند که تصمیم اعلام طرح صلح خاورمیانه در روز سه شنبه 28 ژانویه 2020 اتفاقی نبوده و برای دونالد ترامپ و نتانیاهو، اهداف دیگری را نیز برآورده می کند. هیاهوی اعلام معامله قرن از یک سو، به سود روند استیضاح و محاکمه دونالد ترامپ در مجلس سنا تمام می شود و این امر از سوی دیگر می تواند منجر به همسویی بیشتر حامیان اسرائیل و هواداران بنیامین نتانیاهو در ایالات متحده با دونالد ترامپ شود. اما طرح صلح خاورمیانه برای بنیامین نتانیاهو آن قدر ارزشمند و با اهمیت است که وی ترجیح می دهد به جای پرداختن به مسئله ای درخواست مصونیت اش از پارلمان اسرائیل، در مورد معامله قرن صحبت کند و بنی گانتز، رهبر حزب آبی سفید که به عنوان سرسخت ترین رقیب وی به شمار می رود را دعوت به حضور در مراسم پرده برداری از معامله قرن کند. از سوی دیگر، واشنگتن تلاش های خود را برای به تعویق انداختن جلسه استیضاح بنیامین نتانیاهو در پارلمان اسرائیل، آغاز کرده است، زیرا در همان روزی که بنیامین نتانیاهو بایستی در جلسه استیضاح در پارلمان حضور یابد، وی برای شرکت در مراسم اعلام معامله قرن در واشنگتن خواهد بود.

قابل ذکر است که اسرائیل، تحقق اهداف معامله قرن را در گرو مخالفت فلسطینی ها می داند، زیرا در صورت عدم پذیرش این طرح صلح از سوی فلسطینیان، اسرائیل وارد مرحله ای تاریخی می شود و می تواند در پرتو، این طرح صلح، دست به اقداماتی بزند که در گذشته برای اسرائیل مسیر نبود، بنابر این، اسرائیل، معامله قرن را یک فرصت تاریخی بی سابقه می داند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین راستا، یک شهروند اسرائیلی با اشاره به اهمیت طرح صلح خاورمیانه، گفت: معامله قرن، مرزهای کشور را تغییر خواهد داد و اسرائیل می تواند در پرتو همکاری های ایالات متحده، حاکمیت خود را گسترش دهد و در نتیجه، دولت فلسطین و جنبش ملی فلسطین را به شدت آسیب پذیر کند.

گفته می شود، اغلب مواد معامله قرن به سود راست افراطی است و این طرح صلح، زمینه را برای تصرف سرزمین های فلسطین و ایجاد شهرک های یهودی نشین فراهم می کند.

در واقع و همانطور که یک مقام ارشد اسرائیلی، اظهار داشت که در معامله قرن، اسرائیل چیزی را از دست نمی دهد اما می تواند به موفقیت های بزرگی دست یابد و طبق برخی اطلاعات، واشنگتن از اسرائیل انتظار ندارد تا فلسطین را در حال حاضر به عنوان یک دولت مشروع بشناسد، ابراز آمادگی اسرائیل برای بحث در مورد کشور فلسطین در آینده، برای واشنگتن کافی است، آن هم در صورتی که فلسطینی ها، طرح صلح خاورمیانه را بپذیرند.

در پرتو معامله قرن، ایالات متحده با تصمیم اسرائیل برای گسترش حاکمیت بر دره اردن و ایجاد شهرک های یهودی نشین در کرانه باختری موافقت خواهد کرد و در نتیجه، تنها مناطقی که در چارچوب تصمیم اسرائیل نباشد، برای فلسطینیان باقی خواهد ماند.

بر اساس طرح صلح خاورمیانه، دولت ترامپ با ایجاد یک نهاد فلسطینی موافقت می کند، اما حاکمیت آن محدود خواهد بود و تل آویو، مسئولیت عمومی امنیت را در سراسر منطقه به دوش خواهد داشت، افزون برآن، مناطقی که از شهر بیت المقدس در داخل دیوار حائل موقعیت دارد، تحت حاکمیت اسرائیل باقی خواهد ماند در حالی که فلسطین بایستی اسرائیل را به عنوان یک کشور یهودی به رسمیت بشناسد.

در پیوند به این موضوع، شبکه تلویزیونی 13، اسرائیل، اظهار داشته است که طبق طرح صلح خاورمیانه، حدود 80 درصد از کرانه باختری برای تأسیس دولت فلسطین اختصاص داده می شود و 20 درصد دیگر آن، تحت کنترل اسرائیل قرار خواهد گرفت. اما فلسطین بایستی به منظور فراهم شدن زمینه ایجاد کشور فلسطین، تمام گروه های مسلح در نوار غزه را خلع سلاح کند، در همین حال، دره اردن به عنوان مرز امنیتی تل آویو باقی می ماند، سپس، اگر اسرائیل تصمیم به الحاق مناطق یادشده به خاک اسرائیل بگیرد، این امر از طریق تبادل سرزمین های مجاور نوار غزه و مصر صورت خواهد گرفت.

همان گونه که در بالا اشاره شد، معامله قرن به صورت کل به سود اسرائیل بوده و زمینه تحقق اهداف اسرائیل و توسعه طلبی های تل آویو را فراهم می کند. بزرگترین ارمغان این طرح به تل آویو، تثبیت حاکمیت اسرائیل بر محدوده ای بزرگی از شهر بیت المقدس است و این شهر به استثنای محله های فلسطینی که در پشت دیوار آپارتاید واقع شده است، به طور کل تحت حاکمیت اسرائیل قرار می گیرد و همین منطقه محدود در آینده می تواند پایتخت دولت فلسطین را در خود جای دهد، در حالی که اماکن مقدسه از جمله مسجد اقصی در کنترل اسرائیل خواهد بود و تشکیلات خودگردان فلسطین مشارکت بسیار جزیی در اداره آن خواهد داشت.

در همین حال و با آن که طرح صلح خاورمیانه، سراسر به سود اسرائیل است اما برخی از رهبران اسرائیل نسبت به برخی از بندهای معامله قرن ابراز نگرانی می کنند و هشدار می دهند که عملی شدن این نکات برای آن ها قابل پذیرش نیست. در همین راستا، نفتالی بنت، وزیر امنیت اسرائیل در صفحه تویتر خود هشدار داده است که حزب وی هرگز به ایجاد کشور فلسطین و واگذاری زمین به فلسطینی ها موافقت نخواهد کرد. وی افزوده است: "اطمینان دارم که رئیس جمهور ترامپ، جرد کوشنر و دیوید فریدمن، دوستان واقعی اسرائیل هستند."

بنابر این، شماری از رهبران اسرائیل، هشدار می دهند در حالی که معامله قرن اهداف زیادی را برآورده می کند اما این طرح صلح می تواند اسرائیل را با دشواری های تازه ای رو به رو کند، زیرا جناح راست اسرائیل نمی تواند برخی از نکات مندرج معامله قرن، از جمله واگذاری زمین به فلسطینیان و تشکیل کشور فلسطین را بپذیرد.

از سوی دیگر، سازمان "صلح اکنون" با اشاره به معامله قرن، گفته است: هر طرحی که شامل ایجاد کشور فلسطین بر اساس مرزهای پیش از جنگ سال 1967، و تخلیه شهرک های یهودی نشین جدا افتاده از خاک اسرائیل نباشد، توهمی بیش نیست. در همین راستا، یکی از مسئولان سازمان "صلح اکنون" گفت ما به طرحی نیاز داریم که بر محور تشکیل دو کشور اسرائیل و فلسطین استوار باشد، شکی نیست که ایالات متحده، نقش ارزنده ای در پیشبرد روند صلح میان اسرائیل و فلسطین دارد، اما جزئیات این طرح صلح بایستی در گفت و گوهای بیت المقدس و رام الله مشخص شود. وی افزود: لازم است در چارچوب این طرح، شهرک های یهودی نشین دور افتاده از خاک اسرائیل تخلیه شود و به شهرک های دیگر، مشروعیت داده شود، همچنان بایستی اسرائیل در همکاری با کشورهای عربی میانه رو، دست به ایجاد ائتلافی در برابر تهدید محور افراط گرای ایران بزند تا امنیت و ثبات در سراسر خاورمیانه تأمین شود.

در همین حال، روزنامه یدیعوت اخرونوت نوشته است: "معامله قرن، بهترین طرح صلح ارائه شده برای اسرائیل است، این طرح صلح به تل آویو اجازه می دهد  دره اردن و شهرک های یهودی نشین کرانه باختری را به خاک اسرائیل الحاق کند. بنابر این، ملت اسرائیل انتظار دارد تا بنیامین نتانیاهو، تصمیم دستور اعمال حاکمیت بر تمام  شهرک ها را بلافاصله صادر کند و نباید تحت هیچ شرایطی به اعراب اجازه تشکیل کشور داده شود، زیرا ساکنان شهرک ها و دوستداران سرزمین اسرائیل آماده پذیرش چنین اقدامی نمی باشند. البته بسیاری از هواداران راست افراطی، عقیده دارند که طرح صلح خاورمیانه، زمینه ای گسترش حاکمیت اسرائیل را به صورت آشکار فراهم می کند، بنابر این، دیگر نیازی به دنبال کردن طرح های سیاسی دیگر نیست و اسرائیل بایستی اکنون با تمام قوت در صدد تحقق اهداف ملی صهیونیستی باشد.

https://www.independentarabia.com

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentArabia

بیشتر از دیدگاه