پرده‌برداری از معامله قرن؛ هنگامه صلح بزرگ

فلسطینی‌های مخالف طرح صلح رئیس جمهور آمریکا دست به تظاهرات زدند

 ترامپ می‌گوید این یک معامله برد برد است -Sarah Silbiger / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP

امروز رهبران آمریکا و اسرائیل در یک نشست خبری حاضر شدند تا از «معامله قرن» پرده‌برداری کنند. معامله‌ای که از مدت‌ها قبل درباره آن بحث شده بود و دونالد ترامپ بارها درباره این طرح صلح سخن گفته بود. 

رئیس‌جمهور آمریکا در ابتدای این نشست خبری با اشاره به اینکه در سفر به اسرائیل تلاش کرده تا راهی برای حل مناقشه اسرائیل و فلسطین پیدا کند گفت که «من به محمود عباس گفته‌ام که فلسطینی‌ها در دایره خشونت گیرافتاده‌اند».

ترامپ: این یک طرح برد-برد است

ترامپ با تاکید به اینکه روند بسیاری طولانی طی شده تا این طرح به اینجا برسد گفت: «من طرح خودم را به آقای نتانیاهو ارایه دادم. این طرح با جزئیات و کامل‌ترین طرح است. من در زندگی‌ام همواره طرح داشته‌ام و راه‌هایی بسیار خوبی برای تامین امنیت فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها ارایه کرده‌ایم. این طرحی برد برد است.»

ترامپ گفت: «ما با شرایطی مواجه هستیم که شرایط یک مسابقه است. مردم هر دو طرف خواستار صلح هستند. این اولین بار است که اسرائیل اجازه می‌دهد که نقشه‌ای برای به دست آوردن صلح ارایه شود. آقای نتانیاهو جرات داشته تا این گام بزرگ را به پیش بردارد.»

رئیس جمهور آمریکا با اشاره به اینکه آمریکا کمیته‌ای مشترک با اسرائیل تشکیل داده تا راهکاری را برای مشخص کردن مرزها ارائه کنیم گفت: «ما راهکاری برای نشان دادن، جای کشور فلسطین ارائه می‌دهیم به شرطی که آنها (فلسطینی‌ها) تروریسم را ترک کنند. بیت المقدس (اورشلیم) براساس این طرح پایتخت انکارناپذیر اسرائیل باقی می‌ماند.»

ترامپ: این آخرین شانس فلسطینی‌ها برای دستیابی به صلح است

ترامپ با اشاره به اینکه طرح صلح ما می‌تواندآخرین شانس فلسطینی‌ها برای دستیابی به صلح باشد، گفت: «ما نمی‌خواهیم که طرح صلح ما امنیت اسرائیل را به مخاطره اندازد. من سفارت آمریکا را به بیت المقدس منتقل کردم و بلندی‌های جولان را به رسمیت شناختم. همچنین خروج از توافق بد با ایران را انجام دادم. من کارهای زیادی برای اسرائیل کرده‌ام. روشن است که من باید کارهای بزرگی هم برای فلسطینی‌ها انجام دهم تا منصفانه باشد.»

ترامپ خطاب به مردم فلسطین هم گفت که «وعده‌های بسیار باعث شده که مردم فلسطین اعتماد خود را از دست بدهند. این طرح، جایی را برای فلسطینی‌ها در شرق بیت‌المقدس هم باز می‌گذارد. ما نمی‌خواهیم کسی خانه‌اش را ترک کند. دیدگاه و طرح ما ۵۰ میلیارد دلار به کشور فلسطینی کمک می‌کند. کشورهای زیادی هستند که می‌خواهند کمک کنند».

ترامپ هم‌چنین گفته است که «طرح من به فلسطینی‌ها فرصت می دهد که به فکر کشور خود باشند. این موضوع را با محمود عباس هم مطرح کرده‌ام. می توانند با اسرائیلی‌ها مذاکره کنند و به کشور مطلوب خود برسند. آقای عباس اگر مسیر صلح را انتخاب کنی قدم به قدم همراه تو خواهیم بود».

رئیس جمهور آمریکا بازهم خطاب به مردم فلسطین گفته است که «فلسطینی‌ها اولین قربانیان ماجراجویی‌ها به نام طرح‌های صلح بوده‌اند. اکنون فرصت تحقق صلح است».

دونالد ترامپ در میان سخنان خود به ماجرای ترور قاسم سلیمانی هم اشاره کرده و گفته است که «ما قاسم سلیمانی، تروریست درجه اول در دنیا را از بین بردیم». ترامپ گفته است که رابطه قاسم سلیمانی با کتائب حزب‌الله نشان رفتارهای احتمالی خرابکارانه این فرمانده سپاه قدس بوده است. 

نتانیاهو: اسرائیل همواره به دنبال صلح بوده است

نخست وزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو نیز در این نشست خبری مشترک با رئیس جمهوری آمریکا با اشاره به اینکه امروز یک روز تاریخی‌ست گفت: «این روز تاریخی من را به یاد روز تاریخی دیگر انداخت. ۱۴ مه ۱۹۴۸، که ترومن به عنوان اولین رهبر دنیا کشور اسرائیل را به رسمیت شناخت. در طول این دهه‌ها ما ۲۸ ژانویه ۲۰۲۰ را هم به یاد خواهیم آورد زیرا شما حق ما را در مناطقی که برای ما حیاتی است به رسمیت شناختید و آینده‌ای درخشان برای فلسطینی‌ها و مردم منطقه ارایه کردید.»

بنیامین نتانیاهو هم‌چنین گفت که «اسرائیل همواره و برای دهه‌ها در پی صلح بوده. طرح‌های زیادی بوده که یکی پس از دیگری شکست خورده زیرا توازن بین دو طرف را رعایت نکردند». 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نخست وزیر اسرائیل هم در سخنان خود به کشته شدن قاسم سلیمانی اشاره کرد. نتانیاهو هم‌چنین با اشاره به سخنان ترامپ گفت: «برای زمانی طولانی، در قلب ملت اسرائیل این خاک، منطقه‌ی اشغال شده بود. اما شما امروز نشان دادید که این دروغ است و حق حاکمیت ما را به رسمیت شناختید.»

واکنش‌ها به معامله قرن

تنها کمی پس از پرده‌برداری از معامله قرن توسط رهبران آمریکا و اسرائیل سخنگوی دفتر نخست وزیر بریتانیا با تایید مکالمه امروز بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا و دونالد ترامپ، درباره جزئیات طرح صلح آقای ترامپ، گفت که «این طرح می‌تواند گامی مثبت در جهت پیشرفت باشد».

از سوی دیگر حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس جمهور ایران هم در توئیتی نوشت که «این معامله میان رژیم صهیونیستی و آمریکا است. هیچ تعاملی با فلسطینی‌ها در دستور کار نیست. این طرح صلح و شکوفایی نیست بلکه طرح تحمیل و تحریم است. آمریکا به صورت یک‌جانبه، بسیاری از مصوبات شورای امنیت سازمان ملل را نادیده می‌گیرد. در انتظار انتفاضه‌ای دیگر»

عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هم طرح صلح  آمریکا موسوم به «معامله قرن» را «خیانت قرن در حق مردم فلسطین و امت اسلامی» توصیف کرد و خواستار مقابله «دولت‌ها و ملت‌های آزاده منطقه و جهان» با این طرح ننگین شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه سرزمین فلسطین از آن مردم فلسطین است، گفت: «رژیم صهیونیستی رژیمی غاصب و اشغالگر است و تنها راه حل بحران فلسطین برگزاری همه پرسی در میان ساکنان اصلی سرزمین فلسطین خواهد بود و اینگونه طرح های خباثت آمیز محکوم به شکست است.»

تظاهرات در شهرهای فلسطین پس از پرده‌برداری از معامله قرن

در فاصله کوتاهی از پرده‌برداری رهبران آمریکا و اسرائیل از طرح صلح موسوم به «معامله قرن» بسیاری از فلسطینی‌ها دست به تظاهرات زدند و خشم و مخالفت خود را از اعلام این طرح از سوی دوتالد ترامپ و بنیامین نتانیاهو ابراز داشتند. 

Ahmad GHARABLI / AFP

در طرح دولت آمریکا «بیت‌المقدس شرقی» و بلندی‌های جولان به خاک اسرائیل ملحق خواهد شد. ترامپ در سخنرانی خود گفته که در ۱۰ سال آینده یک میلیون شغل برای فلسطینی‌ها ایجاد خواهد شد.

دونالد ترامپ دقایقی پس از اتمام نشست خبری توئیتی به زبان عربی منتشر کرد و در آن تصویری از نقشه مورد نظر خود را به نمایش گذاشت.