کامالا هریس: اسرائيل گذرگاه‌های مرزی جدید برای کمک‌رسانی باز کند

معاون رئيس‌جمهوری آمریکا شرایط موجود در غزه را «غیرانسانی» توصیف کرد و خواهان آتش‌بس فوری شد

کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهوری ایالات متحده، در سخنرانی روز یکشنبه به‌صراحت از اسرائیل به‌دلیل انجام ندادن اقدام‌‌های کافی برای کاهش «فاجعه انسانی» در غزه انتقاد کرد. اظهارات معاون بایدن در شرایطی است که دولت آمریکا با فشار فزاینده‌ای برای مهار متحد نزدیکش، اسرائيل، در جنگ غزه مواجه است.

به گزارش رویترز، کامالا هریس که در مقابل پل ادموند پتوس در سلما آلاباما، جایی که نزدیک به شش دهه پیش سربازان دولتی تظاهرکنندگان خواهان حقوق مدنی را مورد ضرب‌وشتم قرار دادند، سخنرانی می‌کرد، خواستار آتش‌بس فوری در غزه شد و از حماس خواست توافقی پیشنهادی را بپذیرد.

هریس در عین حال بخش عمده‌ سخنرانی‌اش خطاب به اسرائیل بود و از شرایطی که اسرائیل در غزه پیش آورده‌است نیز به‌تندی انتقاد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

معاون جو بایدن در مراسمی به مناسبت پنجاه‌ونهمین سالگرد «یکشنبه خونین» در آلاباما گفت: «مردم غزه از گرسنگی می‌میرند. شرایط در آنجا غیرانسانی است و انسانیت مشترک ما را مجبور می‌کند در این زمینه کاری کنیم.»

او در ادامه افزود: «دولت اسرائیل باید برای افزایش روند کمک‌ها به غیرنظامیان تلاش بیشتری کند و هیچ بهانه‌ای در این مورد پذیرفتنی نیست.»

اظهارات کامالا هریس بیانگر ناامیدی شدید دولت آمریکا درمورد جنگ غزه است، آن هم در شرایطی که جو بایدن در تلاش برای پیروزی درانتخابات سال جاری است و به آرای مخالفان اسرائيل نیاز دارد.

هریس در سخنرانی‌اش تاکید کرد که اسرائیل باید گذرگاه‌های مرزی جدیدی را باز کند، محدودیت‌های غیرضروری در ارسال کمک به غیرنظامیان اعمال نکند، از امنیت کاروان‌های بشردوستانه محافظت کند و تلاش کند که خدمات اولیه از جمله غذا، آب و سوخت بیشتر به مردم نیازمند غزه برسد.

ایالات متحده اولین ارسال کمک هوایی به غزه را روز شنبه انجام داد، چراکه وضعیت کمک‌رسانی به نوار غزه به‌قدری بحرانی و دشوار شده است که کشورهای امدادرسان به پرتاب بسته‌های کمک از هواپیما روی آورده‌اند.

نیروی هوایی آمریکا ۳۸ هزار وعده غذا برای ساکنان غزه ریخته است، که بسیار کمتر از نیاز جمعیت ۲.۲ میلیون نفری این منطقه است. مقام‌های آمریکایی می‌گویند این اولین اقدام بوده است و ادامه‌ خواهد داشت.

کامالا هریس قرار است روز دوشنبه با بنی گانتز، عضو کابینه جنگی اسرائیل و رقیب سیاسی بنیامین نتانیاهو، در کاخ سفید دیدار کند و پیش‌بینی می‌شود که پیامی مشابه آنچه در سخنرانی‌اش گفته است به او منتقل کند.

به گزارش یک روزنامه اسرائیلی، اسرائیل روز یکشنبه، پس از اینکه حماس درخواست اسرائیل را برای تهیه فهرست گروگان‌هایی که زنده‌ مانده‌اند رد کرد، مذاکرات آتش‌بس غزه در قاهره را متوقف کرد.

هریس در این مورد حماس را خطاب قرار داد و گفت: «حماس مدعی است که خواهان آتش‌بس است. بسیار خب، اکنون توافقی روی میز است و حماس باید با آن موافقت کند. بگذارید آتش‌بس انجام شود،‌ بگذارید گروگان‌ها به خانه‌هایشان بازگردند و برای مردم غزه کمک فوری ارسال شود.»

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، پیش از این اظهار امیدواری کرده بود که میان اسرائيل و حماس تا آغاز ماه رمضان آتش‌بس برقرار شود.

بایدن و سایر رهبران جهان زیر فشار فزاینده‌ قرار دارند تا پس از پنج ماه جنگ و محاصره نوار غزه، کمک‌ها و اقلام ضروری را به دست فلسطینیان برسانند. بنا بر اعلام سازمان ملل متحد، یک‌چهارم جمعیت غزه، حدود ۵۷۶ هزار نفر‌، با کمبود شدید مواد غذایی مواجه‌اند.

بیشتر از جهان