ادامه حملات و بحران انسانی در غزه؛ مذاکره برای آتش‌بس در قاهره از سر گرفته می‌شود

به گفته یک مقام ارشد آمریکایی، چارچوب آتش‌بس شش‌هفته‌ای مشخص شده است و اکنون، به حماس بستگی دارد که بپذیرد و گروگان‌های اسرائیلی را آزاد کند

منابع آگاه می‌گویند انتظار می‌رود گفت‌و‌گوها برای برقراری آتش‌بس در غزه یکشنبه ۳ مارس در قاهره از سر گرفته شود و کشورهای میانجی شرایطی را که هم برای اسرائیل و هم برای حماس پذیرفتنی باشد به بحث بگذارند.

به گزارش رویترز، وضعیت کمک‌رسانی به نوار غزه به‌قدری بحرانی و دشوار شده است که کشورهای خارجی به پرتاب بسته‌های کمک از هواپیما روی آورده‌اند.

به گفته دو منبع امنیتی مصری، پیش‌بینی می‌شود که نمایندگان اسرائیل و حماس یکشنبه وارد قاهره شوند. اما یک منبع آگاه دیگر می‌گوید اسرائیل تا وقتی فهرست کامل گروگان‌هایی را که هنوز زنده‌اند دریافت نکند، نماینده‌ای نمی‌فرستد.

هفته گذشته، پس از گفت‌و‌گوها در دوحه با میانجی‌گری قطر و مصر و اشارات رئیس‌جمهوری آمریکا به نزدیکی توافق، امید به برقراری آتش‌بس افزایش یافت.

یک مقام ارشد آمریکایی روز شنبه گفت با موافقت اسرائیل چارچوب آتش‌بس شش‌هفته‌ای مشخص شده است، و اکنون به حماس بستگی دارد که بپذیرد و گروگان‌های اسرائیلی را آزاد کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، امیدوار است آتش‌بس تا آغاز ماه رمضان برقرار شود.

بایدن و سایر رهبران جهان زیر فشار فزاینده‌ قرار دارند تا پس از پنج ماه جنگ و محاصره نوار غزه، کمک‌ها و اقلام ضروری را به دست فلسطینیان برسانند. بنا بر اعلام سازمان ملل متحد، یک‌چهارم جمعیت غزه، حدود ۵۷۶ هزار نفر‌، در آستانه کمبود شدید مواد غذایی و گرسنگی قرار دارند.

مقام‌های بهداشت و درمان غزه می‌گویند روز پنجشنبه ۱۱۸ نفر که سعی داشتند خود را به کاروان کمک‌های اهدایی در نزدیکی شهر غزه برسانند به‌دست نیروهای اسرائیلی کشته شدند، که خشم جهانی از این فاجعه انسانی را برانگیخته است.

اسرائیل آمار وزارت بهداشت غزه از کشته‌ها را رد کرده و گفته است بیشتر قربانی‌ها در اثر ازدحام، زیر دست‌وپا یا ماشین جان باخته‌اند.

یک روز بعد، بایدن اعلام کرد که آمریکا با همکاری نیروهای اردن در نظر دارد بسته‌های کمک را از هواپیما برای ساکنان غزه پرتاب کند.

پیش‌تر، سایر کشورها از جمله اردن و فرانسه نیز از این طریق اقدام به کمک‌رسانی کرده بودند.

ماه‌ها است که آمریکا از اسرائیل درخواست می‌کند اجازه ارسال کمک‌های بیشتر به غزه را بدهد. اما اسرائیل محدودسازی کمک‌های بشردوستانه به شهروندان غیرنظامی غزه را تکذیب می‌کند.

نیروی هوایی آمریکا ۳۸ هزار وعده غذا برای ساکنان غزه ریخته است، که بسیار کمتر از نیاز جمعیت ۲.۲ میلیون نفری این منطقه است. مقام‌های آمریکایی می‌گویند این اولین اقدام بود و ادامه‌ خواهد داشت.

درگیری‌ها در نخستین ساعات یکشنبه شدت گرفته است و ساکنان محلی از صدای توپخانه سنگین و پیشروی تانک‌ها در اطراف خان‌یونس در جنوب نوار غزه خبر داده‌اند.

به گفته مقام‌های مسئول، از روز شنبه تا بامداد یکشنبه در رفح، شهری دیگر در جنوب نوار غزه که بیش از یک میلیون فلسطینی به آن‌جا گریخته‌اند، ۲۵ نفر کشته شده‌اند، که ۱۱ نفر آن‌ها در چادری در نزدیکی یک بیمارستان و ۱۴ نفر دیگر عضو یک خانواده بودند و خانه‌شان هدف قرار گرفت.

منابع مصری و یک مقام حماس می‌گویند این گروه شبه‌نظامی فلسطینی همچنان از موضعش عقب ننشسته است که برقراری آتش‌بس موقت باید آغازگر روند پایان جنگ باشد.

اما به گفته منابع مصری، به حماس اطمینان داده شده است که در مرحله دوم و سوم توافق به موضوع آتش‌بس دائم پرداخته خواهد شد.

بیشتر از جهان