وزیران خارجه کشورهای عربی برای گفت‌و‌گو در مورد غزه در ریاض دیدار کردند

وزیر خارجه مصر در این نشست گفت راه‌حل‌های امنیتی نتیجه‌ای جز ویرانی منطقه نداشته است

نشست مشترک وزیران خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و وزیر خارجه مصر‌ در ریاض‌ــ X/@GCCSG

شورای همکاری خلیج فارس صدوپنجاه‌و‌نهمین نشست وزیران را روز یکشنبه در ریاض برگزار کرد. در حاشیه این نشست، جلسه جداگانه‌ای نیز با حضور وزیران خارجه اردن، مصر و مراکش برگزار شد.

به گزارش عرب‌نیوز، این نشست مشترک وزیران که محور آن مسئله جنگ جاری در غزه بود، بین شورای همکاری خلیج فارس و سامح شکری، وزیر خارجه مصر، ایمن صفدی، وزیر خارجه اردن، و ناصر بوریطه، وزیر خارجه مراکش، برگزار شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شکری گفت آنچه در غزه در جریان است برنامه‌ای سازمان‌یافته برای از بین بردن آرمان فلسطینیان است. او در ادامه افزود: «راه‌حل‌های امنیتی برای این درگیری نتیجه‌ای جز ویرانی منطقه نداشته است، و تشدید تنش در غزه به دریای سرخ و باب‌المندب گسترش یافته است.»

جاسم محمد البدیوی، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس، ضمن اشاره به ضرورت برقراری آتش‌بس فوری، بر موضع مشترک کشورهای عضو شورا در محکومیت اقدام اسرائیل به نقض قوانین بین‌المللی حقوق بشر در غزه، به‌ویژه حملات مستقیم به غیرنظامیان، تاکید کرد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که هم‌زمان با این نشست، گفت‌و‌گوها برای برقراری آتش‌بس در غزه و شرایطی که هم برای اسرائیل و هم برای حماس پذیرفتنی باشد در قاهره از سر گرفته شده است.

به گزارش رویترز، به نقل از دو منبع امنیتی مصری، پیش‌بینی می‌شود نمایندگان اسرائیل و حماس یکشنبه وارد قاهره شوند. اما یک منبع آگاه دیگر می‌گوید اسرائیل تا وقتی فهرست کامل گروگان‌هایی را که هنوز زنده‌اند دریافت نکند، نماینده‌ای نمی‌فرستد.

یک مقام ارشد آمریکایی روز شنبه گفت با موافقت اسرائیل، چارچوب آتش‌بس شش‌هفته‌ای مشخص شده است، و اکنون به حماس بستگی دارد که بپذیرد و گروگان‌های اسرائیلی را آزاد کند.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، امیدوار است آتش‌بس تا آغاز ماه رمضان برقرار شود.

بیشتر از جهان