واکنش گسترده به‌ صدور احکام علیه شروین حاجی‌پور؛ بازگشت ترانه اعتراضی «برای» به شبکه‌های اجتماعی

آنچه در کنار احکام حبس در معرض توجه قرار گرفته، جنبه‌های تنبیهی در آن‌ها است

انتشار حکم صادره برای شروین حاجی‌پور در روز جمعه، ۱۱ اسفند (یکم مارس)، همزمان با برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی، بازتاب گسترده‌ای میان برخی چهره‌های سیاسی و کاربران شبکه‌های اجتماعی یافت.

بر اساس حکم صادره، این خواننده به  هشت ماه حبس به اتهام «تبلیغ علیه نظام»، سه سال حبس تعزیری به اتهام «تحریک مردم به اغتشاشات» و دو سال ممنوع‌الخروجی از کشور محکوم شده است.

آنچه در کنار احکام حبس، توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی و برخی دیگر را برانگیخته، جنبه‌های تنبیهی در آن‌ها است که شامل «جمع‌آوری دستاوردهای انقلاب و انتشار آن در فضای مجازی به نام خود»، «ساخت موسیقی علیه جنایات آمریکا علیه بشریت و انتشار در فضای مجازی»، «جمع‌آوری جنایات آمریکا در یک قرن اخیر و انتشار آن در فضای مجازی»، «شرکت در دوره مهارت رفتار و دانش در حوزه هنر» و «خلاصه‌نویسی کتاب حقوق زن در اسلام تالیف مرتضی مطهری و کتاب زن در آینه جمال جوادی آملی به میزان ۳۰ صفحه و انتشار در فضای مجازی» است.

شروین حاجی‌پور این حکم را در صفحه شخصی خود منتشر کرده و خطاب به مردم نوشته است: «فدای یه تار موتون».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حسین مطهری، نوه مرتضی مطهری، در اعتراض به انتخاب کتابی از پدربزرگش برای خلاصه‌نویسی، اعلام کرد: «من کاری در برابر این حکم از دستم برنمی‌آید جز اینکه می‌توانم نوشتن خلاصه دو کتاب «نظام حقوق زن در اسلام» و «زن در آئینه جلال و جمال» را برای آقای حاجی‌پور به عهده بگیرم.»

حسین مطهری همچنین ابراز امیدواری کرد که روزی خواندن کتاب‌های مرتضی مطهری مجازات تلقی نشود.

مرتضی جوادی آملی، فرزند جوادی آملی، از مراجع تقلید شیعه، نیز در یادداشتی در شبکه اجتماعی ایکس، حکم صادره را اقدامی ضدفرهنگی دانست. مرتضی جوادی آملی که خود از استادان شناخته‌شده حوزه است، تاکید می‌کند: «اميد است ضمن حفظ حرمت جوانان، به‌ویژه هنرمندان كشور، در جهت رشد و ارتقاى علمى و فرهنگى كشور گام‌هاى شایسته‌ای برداشته شود.»

این روحانی یادآور می‌شود: «شناخت دنياى فرهنگ و هنر،  علم و دانش و روح و جانى كه در این ‌رابطه مصروف می‌شود، كاملا با فضاى قضایى و امنيتى متفاوت است.»

انجمن قلم آمریکا، از نهادهای فرهنگی بین‌المللی، هم به این حکم معترض شده و در بیانیه خود اعلام کرده است که حکومت ایران از قدرت الها‌مبخش موسیقی وحشت دارد.

آبرام پیلی، معاون نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، نیز با محکوم ‌کردن حکم صادره علیه شروین حاجی‌پور، آن را نشانه رفتار ضددموکراتیک حکومت ایران در دادگاه‌ها دانست که ادامه دارد.

محمد بحرانی، بازیگر و صداپیشه شناخته‌شده ایرانی، نیز به‌ حکم صادره برای شروین حاجی‌پور معترض شده و با اشاره به ‌ضرورت اصلاح نواقص و ایرادها در آینه‌ هنر، گفته است که هنر، ترانه، کمدی و کمدین‌ها باید تحمل شوند، زیرا «هنر نفس جامعه‌ است.»

کاربران شبکه‌های اجتماعی بازخورد گسترده به این حکم را همزمان با برگزاری انتخابات مجلس، نشان‌دهنده ارزش خبری بیشتر شرایط شروین برای مردم در قیاس با انتخابات دانستند. همچنین، بسیاری این حکم را مصداق بارز نقض ادعای مقام‌های حکومت مبنی بر جرم نبودن بیان عقیده در جمهوری اسلامی دانستند.

به باور کاربران، زمانی که خواندن ترانه‌ای مصداق عملی مجرمانه قلمداد می‌شود، ادعای آزاد بودن بیان عقیده و انتقاد به حاکمیت بی‌معنا است.

گوهر عشقی، مادر ستار بهشتی، از کشته‌شدگان در زندان‌های جمهوری اسلامی، نیز در صفحه کاربری‌اش در شبکه اجتماعی ایکس خطاب به شروین نوشته است: «در جریان محکومیت تو  قرار گرفتم. تک‌تک کلماتشان از اوج حقارت سخن می‌گوید.»

این مادر دادخواه به شروین یادآور شده است که جمهوری اسلامی حقیرترین و مفلوک‌ترین حکومت تاریخ کشور، و در عین ‌حال فاسدترین و ضدایرانی‌ترین حکومت در سراسر تاریخ ایران است.

کاربران زیادی نیز با اشاره به‌ حکم صادره، علیه شروین حاجی‌پور نام هنرمندان زندانی دیگر، مانند توماج صالحی و سامان یاسین، را نیز یادآور شدند و حکومت اسلامی را دشمن هنر دانستند.

زمان انتشار حکم و بازخورد گسترده آن، اعتراض برخی حامیان حکومت را هم در پی داشت که اعلام این حکم را در روز برگزاری انتخابات، موجب کاهش توجه افکار عمومی دانستند.

برخی کاربران نیز با انتشار بخشی از فیلم سینمایی «فسیل» که در آن یک خواننده پس از روی کار آمدن جمهوری اسلامی در ایران، ترانه‌ای علیه آمریکا می‌خواند، به یکی از بندهای حکم صادره اشاره کردند که در آن شروین محکوم به «ساخت موسیقی علیه جنایات آمریکا علیه بشریت و انتشار در فضای مجازی» شده است.

این حکم بار دیگر هشتگ «برای» را به یکی از هشتگ‌های پراستفاده در شبکه‌های اجتماعی بدل کرد و بسیاری از کاربران با اشاره به بخش پایانی این ترانه که انتشار آن در روزهای اعتراض  ۱۴۰۱، واکنشی جهانی برانگیخت، عبارت «برای آزادی» را در کنار تصاویری از شروین حاجی‌پور قرار دادند.

پشیمان نبودن شروین حاجی‌پور نیز که در حکم قاضی، از مصادیق مجرم بودن او دانسته شده است، در معرض توجه بسیاری قرار گرفته و آن را نشانه شجاعت نسل جوانی دانسته‌اند که برای تحقق رویای خود می‌جنگد. شروین حاجی‌پور در ۱۴۰۱ با گردآوری پست‌های کاربران در شبکه‌های اجتماعی، ترانه «برای» را ساخت و منتشر کرد و توجه ایرانیان معترض را در نقاط مختلف دنیا برانگیخت. همچنین، در شصت‌ و پنجمین دوره از مراسم جوایز گرَمی، جایزه «بهترین ترانه برای تغییر اجتماعی» به ترانه «برای» شروین حاجی‌پور تعلق گرفت.