برنامه جدید عربستان سعودی در دنیای فوتبال؛ سوپرلیگ جهانی

گام بعدی مقام‌های عربستان سعودی کسب میزبانی نیمه‌نهایی و فینال سوپرجام فوتبال انگلستان است

لیونل مسی در دیدار دو تیم‌ اینترمیامی و الهلال عربستان سعودی در ریاض، ژانویه ۲۰۲۴ــ AFP

مقام‌های دولت و ورزش عربستان سعودی در ادامه اجرای برنامه‌های توسعه‌‌نگر و سرمایه‌گذاری کلان به منظور جلب نگاه‌های جهانی به ورزش و تفریحات در این کشور، در کنفرانس سالانه صنعت فوتبال در لندن اعلام کردند که قصد دارند باشگاه‌های فوتبال عربستان سعودی را بیشتر در مسابقات بین‌المللی، مانند سوپرجام‌های تازه‌تاسیس، شرکت دهند.

پس از کشاندن فوق‌ستاره‌های فوتبال جهان به لیگ حرفه‌ای عربستان سعودی و سپس قطعی شدن میزبانی این کشور از جام جهانی فوتبال مردان در سال ۲۰۳۴، اکنون در کنفرانس سالانه فوتبال به میزبانی فایننشال تایمز، راهبرد تبدیل لیگ حرفه‌ای فوتبال عربستان سعودی به یکی از بهترین‌های جهان که بخشی از چشم‌انداز ۲۰۳۰ پادشاهی سعودی است، به تفصیل شرح داده شد.

به گزارش آسوشیتدپرس، رابرت کلاین، از شرکت آی.ام.جی که با لیگ حرفه‌ای عربستان سعودی برای انعقاد قراردادهای تجاری بین‌المللی همکاری می‌کند، در این نشست گفت: «اگر می‌خواهیم دائم بازیکنان بزرگ را جذب کنیم و امتیاز باشگاه‌ها را هم بالا ببریم، باید بر اساس برنامه‌ای مدون و گام‌به‌گام به سمت اهدافمان حرکت کنیم. همچنین اگر بتوانیم باشگاه‌هایمان را علاوه بر بازی‌های دوستانه، از طریق حضور در سوپرجام کشورهای دیگر هم به خارج از عربستان سعودی منتقل کنیم، قطعا پروژه‌ای تاثیرگذار و هیجان‌انگیز انجام داده‌ایم.»

ایجاد سوپرلیگ چندملیتی حالا ایده‌ای است که ذهن مدیران ارشد ورزش عربستان سعودی را به خود مشغول کرده است؛ ایده‌ای که شاید اجرای آن در آسیا، با توجه به مخالفت‌های شدید فیفا با شکل گرفتن آن در اروپا، دور از انتظار به نظر برسد، با توجه به حمایت‌های گسترده عربستان سعودی از کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا در سال‌های اخیر و حضور شیخ سلمان بحرینی در راس ای‌اف‌اسی، می‌توان به اجرای آن خوش‌بین بود.

کلاین گفت: «اگر باشگاه‌های سعودی در لیگ قهرمانان آسیا و سپس جام باشگاه‌های جهان عملکرد خوبی داشته باشند، این قدرت و کیفیت بر هواداران فوتبال تاثیر می‌گذارد. ما اکنون در حال بحث و تلاش درباره چگونگی اجرای ایده‌هایمان و رسیدن به طرح‌هایی برای جهانی‌تر کردن فوتبال عربستان سعودی هستیم.»

در حال حاضر سه تیم النصر، الهلال و الاتحاد عربستان سعودی در مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا حضور دارند که از دید کارشناسان فوتبال،  الهلال و النصر با توجه به در اختیار داشتن ستارگان بزرگ دنیای فوتبال، بخت‌های اول و دوم دستیابی به قهرمانی آسیا در سال ۲۰۲۴ محسوب می‌شوند. حضور الهلال در جام باشگاه‌های جهان هم به دلیل میزبانی از این مسابقات قطعی شده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، سعد العتیبی، نایب‌رئیس لیگ حرفه‌ای عربستان سعودی، در ادامه نشست فایننشال تایمز در لندن تاکید کرد: «برای افزایش تعامل جهانی می‌توان نسخه‌های بیشتری از سوپرجام داخلی را به خارج از کشورها انتقال داد.»

عربستان سعودی در حال حاضر میزبان برگزاری فینال سه سوپرجام مهم و پرطرفدار فوتبال دنیا شامل سوپرجام‌های اسپانیا، ایتالیا و ترکیه است و با مدیران فوتبال این سه کشور قراردادی طولانی‌مدت امضا کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته نایب‌رئیس لیگ حرفه‌ای عربستان سعودی، آن‌ها اکنون امیدوارند بتوانند حق میزبانی مراحل نیمه‌نهایی و فینال سوپرجام چهارتیمه انگلستان، با حضور قهرمان و نایب‌قهرمان لیگ و جام حذفی را هم خریداری کنند.

العتیبی از پرداخت دستمزدهایی بالا و چشمگیر به ستارگانی مانند رونالدو، نیمار و کریم بنزما هم دفاع کرد و گفت: «بالاخره این روند را از جایی باید شروع کنید و گاهی اوقات هم مجبورید بیش از حد هزینه کنید. این هزینه‌ها در آینده با بازدهی و سودی که از طریق سرمایه‌گذاری خارجی در فوتبال عربستان سعودی شکل می‌گیرد، توجیه خواهد شد.»

نایب‌رئیس لیگ حرفه‌ای عربستان سعودی در پاسخ به سوالی درباره دلایل جدا شدن جردن هندرسون، هافبک سابق لیورپول، از باشگاه الاتفاق، او را «یکی از بهترین خریدهای لیگ عربستان سعودی» معرفی کرد و افزود: «ما در پنجره تابستانی ۹۳ بازیکن جذب کردیم و من می‌توانم بگویم که بین ۲۸ تا ۳۰ نفر آن‌ها در فهرست ۳۰۰ بازیکن برتر از نظر هر کسی، قرار می‌گیرند و طبیعتا انتظار نمی‌رود همه آن‌ها ماندنی شوند. گاهی آن‌طور که می‌خواهید نمی‌شود، گاهی بازیکن با شرایط سازگار نمی‌شود و رخ دادن چنین اتفاق‌هایی دور از انتظار نیست.»

 سعد العتیبی اضافه کرد:‌ «ما از جذب هندرسون نفع فراوانی بردیم. ما داریم چیزهای زیادی یاد می‌گیریم و به رشدمان ادامه خواهیم داد. از همان روز اول که در انگلستان با جردن قرارداد بستیم، در این مسیر کنار او بودیم. هنوز هم رابطه خوبی با او داریم. او انسانی بزرگ و شخصیتی بزرگ است، اما خب این همکاری در این مقطع جواب نداد. زندگی همین است.»

بیشتر از فوتبال