برد شیرین الهلال در اصفهان؛ ناکامی‌های فوتبال ایران تمام نمی‌شوند

از آخرین قهرمانی یک باشگاه ایرانی در رقابت‌های آسیایی ۳۱ سال می‌گذرد

تیم فوتبال سپاهان ایران شامگاه پنجشنبه ۲۶ بهمن در دور رفت مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا در اصفهان، با نتیجه سه بر یک از الهلال عربستان سعودی شکست خورد تا امیدهای این تیم برای صعود به مرحله بعدی مسابقات رنگ ببازد.

الهلال به‌عنوان پرافتخارترین تیم ادوار لیگ قهرمانان و جام باشگاه‌های آسیا با بهره بردن از ستارگان نامدار جهانی و شش ملی‌پوش سعودی در ترکیب تیمش، درحالی به این برد ارزشمند دست یافت که در انتهای مسابقه توانست آماری شگفت‌انگیز و عجیب به‌جای بگذارد که نشان‌دهنده افزایش اختلاف سطح فنی میان باشگاه‌های ایرانی و سعودی است.

بنا بر اعلام کنفدراسیون فوتبال آسیا، آبی‌پوشان ریاض در این دیدار ۷۷ درصد از مالکیت توپ را در اختیار داشتند، ۶۰۰ پاس دادند، ۱۲ بار به سمت دروازه سپاهان شوت زدند و به ثبت هفت کرنر موفق شدند، اما بازیکنان سپاهان به‌عنوان گران‌ترین تیم ایرانی و بهره‌مندی از چند بازیکن ملی‌پوش، فقط ۱۷۷ بار در این مسابقه پاس دادند، شش شوت زدند و تنها یک‌بار از نقطه کرنر به روی دروازه الهلال سانتر کردند.

زردپوشان اصفهانی که برخلاف دیدار مقابل الاتحاد، در این مسابقه بدون وجود تندیس مشکل‌آفرین قاسم سلیمانی وارد زمین مسابقه ورزشگاه نقش‌جهان شدند، در دقیقه ۳۷ با گل زیبای رامین رضاییان، مدافع ملی‌پوش تیم، یک بر صفر جلو افتادند تا به کسب پیروزی امیدوار شوند، اما در نیمه دوم به نظر رسید که خوزه مورایس، سرمربی پرتغالی سپاهان، به‌طور کامل مقهور تدابیر فنی هموطنش روی نیمکت الهلال شد.

شاگردان خورخه ژسوس در نیمه دوم، نمایشی کاملا متفاوت نسبت به ۴۵ دقیقه اول ارائه دادند، با یک بازی ترکیبی و پاس‌های فراوان و کوتاه توانستند نظم تیمی سپاهان را برهم بزنند و در دقیقه ۵۶ با گلزنی مالکوم، بازی را به تساوی کشاندند.

اگرچه فرشاد احمدزاده در نیمه دوم دو موقعیت خوب گلزنی را روی ضدحملات ازدست داد، اما برتری الهلال همچنان ادامه داشت تا در نهایت محمد دانشگر، مدافع سپاهان، در دقیقه ۷۳ مجبور شد با یک تکل خشن روی پای مهاجم تیم الهلال، موقعیت خوب حریف را از بین ببرد و البته با کارت قرمز احمد العلی مواجه شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ده نفره شدن سپاهان نیز کار را برای گسترده‌تر شدن حملات بی‌وقفه الهلال در ۱۵ دقیقه پایانی مسابقه آسان‌تر کرد و آن‌ها توانستند در وقت‌های اضافی با ارسال سعود عبدالحمید و ضربه سر میتروویچ به گل برتری دست پیدا کنند. دقیقه ۹۶ و چند ثانیه پیش از پایان مسابقه نیز یک پاس عمقی از سالم الدوساری بود که زمینه‌ساز گل سوم شد و عبدالله حمدان این توپ را با یک بغل‌پای دقیق از کنار پای پیام نیازمند عبور داد.

الهلال توانست بابت صعود به مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا مطمئن شود، زیرا در ۲۰ مسابقه متوالی و قبلی نیز برنده از میدان مسابقات خارج شده بود. «رئیس آسیا» از سوم مهرماه و دیدار الجبلین در مرحله یک‌شانزدهم نهایی جام حذفی، در ۲۱ مسابقه رسمی به میدان رفته است که در تمامی آن‌ها موفق شده حریفان را یکی پس از دیگری شکست دهد، آمار حیرت‌انگیزی که سبب شده است تا خورخه ژسوس اکنون رکورددار بیشترین پیروزی متوالی در تاریخ باشگاه الهلال شود. الهلال در این مدت ۶۰ گل را وارد دروازه حریفانش کرده و تنها چهار گل خورده است.

ژسوس پس از پایان مسابقه با سپاهان گفت: «این‌گونه نیست که فقط به بازیکنان و تیم الهلال تبریک بگویم، بلکه به هواداران سپاهان هم تبریک می‌گویم که هواداری و اشتیاقشان بی‌نظیر بود. آن‌ها شبی عالی را برای آسیا و جهان رقم زدند. ما بهتر از حریف و شایسته پیروزی بودیم. بازیکنان ما در بازی رقابت‌برانگیزی پیروز شدند و به آن‌ها تبریک می‌گویم. برتری خوبی داریم و با دو گل از سپاهان جلو هستیم. امشب با احترام به حریف بازی کردیم و با توجه به حضور هواداران الهلال، در مسابقه برگشت در ریاض شانس بهتری داریم. با این حال مسابقه هنوز تمام نشده است و در دیدار برگشت، بازی همیشگی خودمان را ارائه می‌کنیم تا پیروز شویم.»

اما در سوی دیگر، خوزه مورایس نیز ضمن اعتراف به اینکه بازیکنان الهلال در این بازی باهوش‌تر و حرفه‌ای‌تر عمل کردند، توضیح داد:‌ «اولین اشتباه ما در خط دفاع‌مان، دریافت کارت قرمز بود و ضعف دیگری نمی‌بینم. گل‌های ما نیز به سازماندهی تدافعی کل تیم ربط دارد. البته گل دوم دریافتی هم تعجب‌برانگیز بود، چون ۹ بازیکن‌ ما در برابر پنج بازیکنان الهلال بودند و بازهم گل خوردیم. در برخی از زمان‌های بازی تصمیم‌های درستی نگرفتیم، ولی تا قبل از اخراج بازی خوبی به نمایش گذاشتیم. در کل، امروز روز خوشحال‌کننده‌ای برای من نبود.»

مسابقه برگشت مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا میان الهلال و سپاهان روز پنجشنبه سوم اسفند از ساعت ۲۱:۳۰ دقیقه به وقت تهران، در پایتخت عربستان سعودی برگزار خواهد شد و مورایس در این مسابقه، محمد دانشگر، آماده‌ترین مهره دفاعی‌اش را به علت محرومیت در اختیار ندارد.

بیشتر از فوتبال