سرمربی تیم ملی فوتبال زنان عربستان سعودی: توانایی این بازیکنان فراتر از انتظارات من است

لوئیس کورتس سرمایه‌گذاری عربستان سعودی در ورزش پایه و توجه به ورزش زنان را ستود

لوئیس کورتس، سرمربی تیم ملی زنان عربستان سعودی ـ‌ AFP

لوئیس کورتس، سرمربی جدید تیم ملی فوتبال زنان عربستان سعودی، گفت که بازیکنان زن این کشور توانایی بازی در صحنه بین‌المللی را دارند.

این مربی اسپانیایی که قراردادی چهار ساله برای سرمربی‌گری تیم ملی فوتبال زنان عربستان سعودی دارد، در گفت‌وگو با العربیه انگلیسی اظهار کرد که وقتی برای ایفای نقش جدیدش به پادشاهی رسید، از توانایی‌های زنان فوتبالیست این کشور شگفت‌زده شد.

او تاکید کرد: «من دو ماه پیش به عربستان سعودی آمدم و فعالیتم را با این تیم فوق‌العاده در این کشور شگفت‌انگیز آغاز کردم. باید صادقانه بگویم که وقتی از فدراسیون فوتبال عربستان با من تماس گرفته شد، انتظاراتم پایین بود. اما وقتی تمرین‌ها را شروع کردیم بسیار متعجب شدم. سطح زنان فوتبالیست عربستان سعودی بالاتر از حد انتظارم بود. مهم‌تر از آن، این بود که آن‌ها بسیار مشتاق یادگیری بودند و فهمیدم که واقعا می‌خواهند بازیکنان درخشانی باشند.»

کورتس که پیش از این سرمربی تیم زنان بارسلونا بود، افزود: «بیشتر بازیکنان تیم ملی فوتبال عربستان سعودی بسیار جوان‌اند. در تیم میانگین سنی ۲۴ - ۲۳ سال داریم، بنابراین، تیم بسیار جوانی داریم و آن‌ها می‌توانند در سال‌های آینده پیشرفت زیادی کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مربی همچنین با تحسین اقدام فدراسیون فوتبال عربستان سعودی به‌دلیل سرمایه‌گذاری قابل توجه در ورزش زنان، گفت: «فدراسیون فوتبال عربستان چهار مرکز آموزشی منطقه‌ای برای دختران شش تا ۱۷ ساله ایجاد کرده و قرار است این تعداد در سال‌های آینده افزایش یابد. مسئولان این کشور روی ورزش زنان و به‌ویژه فوتبال زنان سرمایه‌گذاری زیادی می‌کنند و مشخص است که فدراسیون پادشاهی واقعا به فوتبال زنان اعتماد دارد.»

این مربی جوان همچنین در مورد ایجاد تیم‌های ملی زیر ۲۰ و ۱۵ سال گفت در حالی که تمرکز اصلی‌اش روی تیم ملی بزرگسالان است، اهمیت پرورش استعدادهای جوان را نیز می‌داند و طی یک، دو یا سه سال آینده درباره آن اقدام خواهد کرد.

کورتس با بیان اینکه اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدتی را برای ارتقای تیم ملی زنان عربستان سعودی در نظر دارد، گفت: «باید این را بدانیم که بسیاری از کشورها بیش از ۳۰ سال است که فوتبال زنان را شروع کرده‌اند، بنابراین ما راه درازی برای پیشرفت باید طی کنیم. این یک سفر طولانی است و ما در آغاز راه هستیم؛ اما ابزارهای لازم را در اختیار داریم و از حمایت همه‌جانبه برای موفقیت برخورداریم.»

او ضمن تاکید بر اینکه باید واقع‌گرا بود، ابراز امیدواری کرد که در مسابقات مقدماتی جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۶ که برای اولین بار در عربستان سعودی برگزار می‌شود، موفق باشند.

کورتس درباره الگوسازی برای دختران نوجوان و جوان تاکید کرد: «من فکر می‌کنم ما مسئولیت بزرگی به‌عنوان یک تیم داریم زیرا بازیکنان تیم ملی فوتبال زنان عربستان سعودی در حال تبدیل شدن به الگو برای همه دختران این سرزمین‌اند. اکنون در رسانه‌های اجتماعی پادشاهی محتوای زیادی در رابطه با این دختران می‌بینید و آن‌ها می‌توانند الگوی نسل‌های بعد باشند.»

در سال‌های اخیر، عربستان سعودی به نقاط عطف مهمی در فوتبال زنان دست یافته است. فقط در سال ۲۰۲۲، فدراسیون فوتبال پادشاهی عربستان سعودی از افزایش ۸۶ درصدی در تعداد بازیکنان زن ثبت نام‌شده در مقایسه با سال ۲۰۲۱ خبر داد. تعداد باشگاه‌های زنان در سطح ملی نیز در همین دوره ۵۶ درصد افزایش یافت و همچنین تعداد دوره‌های مربیگری برگزارشده از هفت به ۴۶ رسید یعنی ۵۵۷ درصد افزایش.

در لیگ مدارس ۲۳ - ۲۰۲۲ بیش از ۴۸ هزار بازیکن در میان سه هزار و ۶۶۰ تیم به رقابت پرداختند. فدراسیون فوتبال عربستان سعودی همچنین ۹۰ داور مبتدی زن، بیش از یک هزار مربی واجد شرایط و ۵۰ بازیکن بین‌المللی از ۲۰ کشور جهان دارد که در لیگ برتر زنان به رقابت می‌پردازند.

تیم ملی زنان عربستان سعودی برای اولین بار در سال ۲۰۲۳ وارد رده‌بندی فیفا شد و عنود الاسماری عنوان اولین داور بین‌المللی زن عربستان سعودی را کسب کرد که از طرف فیفا به‌رسمیت شناخته شد.

فدراسیون فوتبال عربستان سعودی همچنین یک طرح بودجه جدید برای باشگاه‌های زنان محلی ارائه کرده است که بیش از ۱۳ میلیون دلار تخمین زده می‌شود تا به باشگاه‌ها در جذب استعدادها، ایجاد تیم‌های جدید و داشتن وسایل لازم برای شرکت در مسابقات رسمی کمک کند.

بیشتر از فوتبال