چراغ سبز تهران به حزب‌الله لبنان برای اقدام نظامی ‏گسترده‌تر علیه اسرائیل

دیدار اخیر قاآنی و حسن نصرالله به ‌درخواست حزب‌الله و پس از کسب ‏اطلاعاتی در مورد اهداف و برنامه‌های نظامی اسرائیل در لبنان صورت ‏گرفت

هم‌زمان با ادامه تنش‌های نظامی و درگیر‌های پراکنده در نوار مرزی اسرائیل و جنوب لبنان، روزنامه جروزالم پست روز چهارشنبه در گزارشی نوشت که بر اساس داده‌های تازه‌ای که منتشر شده است، جمهوری اسلامی ایران به حزب‌‌الله لبنان برای تشدید حملات یا گسترش عملیات نظامی مشروط علیه اسرائیل «چراغ سبز» نشان داده است.

حزب‌‌الله لبنان اصلی‌ترین، قدیمی‌ترین، و منسجم‌ترین گروه نیابتی وابسته به جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود. این گروه هرچند از ابتدای شروع جنگ در نوار غزه بارها مواضع ارتش اسرائیل یا مناطق مسکونی در شمال آن کشور را هدف قرار داده است، تا کنون از اقدام نظامی گسترده‌ علیه اسرائیل خودداری کرده است.

جروزالم پست روز چهارشنبه ۲۸ فوریه (۹ اسفند) به‌نقل از داده‌هایی که در اختیار روزنامه «عربیک پست» قرار گرفته است نوشت: «مقام‌های جمهوری اسلامی ایران به حزب‌‌الله لبنان اجازه داده‌اند که در صورت شروع عملیات گسترده نظامی ارتش اسرائیل در شهر رفح، در جنوب نوار غزه، حمله به اسرائیل را گسترش دهند.»

بر اساس این گزارش، مقام‌های جمهوری اسلامی ایران به این جمع‌بندی‌ رسیده‌اند که اسرائیل بعد از پایان نبرد در رفح قصد دارد دامنه جنگ را به لبنان بکشاند و نیروهای حزب‌الله را هدف قرار دهد.

یک منبع آگاه وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به روزنامه عربیک پست گفته است که اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، روز دوشنبه با حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، دیدار داشته و با او درباره «تازه‌ترین تحولات» و برنامه‌های آتی گفت‌وگو کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس این گزارش، دیدار با قاآنی به درخواست دبیرکل حزب‌الله و پس از کسب اطلاعاتی در مورد اهداف و برنامه‌های آینده اسرائیل در لبنان صورت گرفته است.

مقام‌های ارشد دولتی و نظامی اسرائیل در هفته‌های گذشته بارها تهدید کرده‌اند که در حال برنامه‌ریزی برای شروع عملیات گسترده زمینی در شهر رفح، در جنوب نوار غزه‌‌اند.

به‌ گفته مقام‌های اسرائیلی، چند واحد از نیروهای حماس در میان مردم عادی و ساکنان رفح پنهان شده‌اند و نابودی این یگان‌های نظامی مستلزم شروع عملیات گسترده‌ و سازمان‌یافته زمینی و هوایی در این منطقه پرجمعیت است.

آمریکا و اتحادیه اروپا و چند کشور منطقه بارها به مقام‌های دولت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، درباره پیامدهای انسانی عملیات نظامی گسترده در رفح هشدار داده‌اند، اما این نگرانی جدی همچنان وجود دارد که اگر بار دیگر مذاکرات آتش‌بس در غزه برای آزادی گروگان‌ها به شکست بینجامد، فرماندهان ارتش اسرائیل در نهایت دستور شروع عملیات در رفح را صادر خواهند کرد.

بیشتر از جهان