اسماعیل هنیه: در مذاکره با اسرائیل انعطاف داریم، اما آماده جنگیم

نمایندگان حماس و فتح روز پنجشنبه در مسکو برای بررسی آینده سیاسی غزه گفت‌‌وگو می‌کنند

اسماعیل هنیه، از رهبران اصلی حماس، روز چهارشنبه تهدید کرد که هرچند این گروه در مذاکره برای آزادی گروگان‌ها و آتش‌بس موقت در نوار غزه از خود «انعطاف‌» نشان می‌دهد، اما همچنان برای ادامه جنگ با اسرائیل آمادگی دارد. او با وجود مخالفت‌های امنیتی دولت اسرائیل همچنان خواهان برگزاری راه‌پیمایی فلسطینی‌ها برای «شکستن محاصره مسجد الاقصی» در روز اول ماه رمضان شد. ماه رمضان کمتر از دو هفته دیگر، روز دوازدهم مارس (۲۲ اسفند)، شروع می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اسماعیل هنیه روز چهارشنبه ۲۸ فوریه (۹ اسفند) در سخنرانی تلویزیونی در بیروت از فلسطینی‌های ساکن بیت‌المقدس (اورشلیم) و کرانه باختری خواست که در نخستین روز ماه رمضان به‌سمت مسجد الاقصی حرکت کنند و در آنجا نماز بخوانند.

اسماعیل هنیه در حالی برای حضور مردم در مسجد الاقصی و راه‌پیمایی روز اول ماه رمضان فراخوان داده است که دولت اسرائیل پیش‌تر گفته بود که محدودیت‌های امنیتی برای دسترسی مسلمانان به مسجد الاقصی همچنان برقرار خواهد بود.

گزارش‌های زیادی پیش‌ از این منتشر شده است حاکی از آنکه آمریکا و مصر و قطر به‌عنوان میانجی‌های بین‌المللی و منطقه‌ای تلاش دارند که تا پیش از آغاز ماه رمضان گفت‌وگوهای آتش‌بس موقت را به نتیجه برسانند تا گروگان‌های باقی‌مانده نیز آزاد شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، روز سه‌شنبه مقام‌های حماس را متهم کرد که تلاش می‌کنند از فرصت ماه رمضان و جایگاه مذهبی مسجد الاقصی برای آغاز مرحله دوم اقدامشان، پس از حمله‌های هفتم اکتبر، استفاده کنند.

در تحولی دیگر، مقام‌های دولتی روسیه تایید کردند که روز پنجشنبه در مسکو میزبان نمایندگان حماس و سازمان فتح خواهند بود که قرار است درباره تشکیل دولت فلسطین و آینده ساختار سیاسی در نوار غزه گفت‌وگو کنند.

گفت‌وگوهای روز پنجشنبه در مسکو چند روز پس از استعفا و کناره‌گیری محمد اشتیه از مقام نخست‌وزیری تشکیلات خودگردان فلسطین انجام خواهد شد.

به‌ گزارش روزنامه تایمز اسرائیل، مذاکرات نمایندگان حماس و فتح در بحبوحه فشار فزاینده آمریکا بر محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، برای ایفای نقش سیاسی در آینده نوار غزه صورت می‌گیرد.

اعتراض روزنامه‌نگاران در بریتانیا برای دسترسی به غزه

در این میان، و در حالی که جنگ و درگیری‌های نظامی همچنان در بخش‌های متعدد نوار غزه ادامه دارد، روز چهارشنبه ده‌ها روزنامه‌نگار و گزارشگر خبری در بریتانیا با انتشار نامه‌ای سرگشاده خطاب به مقام‌های دولتی اسرائیل و مصر خواهان دسترسی رسانه‌ای آزاد به نوار غزه و برداشته شدن محدودیت‌های رسانه‌ای شدند.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، ۵۵ روزنامه‌نگار معترض در نامه‌ای جمعی اشاره کردند که با گذشت بیش از پنج ماه از شروع جنگ در نوار غزه، دسترسی به این منطقه همچنان امکان ندارد. برخی از روزنامه‌نگاران در موارد معدودی فقط توانسته‌اند با اجازه و همراهی نیروهای نظامی اسرائیلی به این منطقه بروند و گزارش تهیه کنند.

بیشتر از جهان