نتانیاهو: توافق با فلسطینی‌ها تنها با مذاکره مستقیم و بدون پیش‌شرط ممکن است

شورای امنیت سازمان ملل درخواست الجزایر برای آتش‌بس فوری بشردوستانه بین حماس و اسرائیل را بررسی می‌کند

در حالی که اسرائیل به حملات ویرانگرش در نوار غزه ادامه می‌دهد، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این کشور، مذاکرات بر سر آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها را به دلیل آنچه خواسته‌های «وهم‌آلود» حماس خواند، متوقف کرد.

به گزارش رویترز، نتانیاهو روز شنبه ۱۷ فوریه (۲۸بهمن)، با اشاره به نمایندگانی که به درخواست جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، برای مذاکره در مورد آتش‌بس به قاهره فرستاد، گفت که آن‌ها برای ادامه مذاکرات به قاهره بازنگشتند. نتانیاهو دلیل این موضوع را خواسته‌های به زعم او «موهوم» حماس عنوان کرد و افزود اسرائیل در مورد توافق با فلسطینی‌ها تسلیم فشارهای بین‌المللی نمی‌شود.

نخست‌وزیر اسرائیل رسیدن به این توافق را به «مذاکره مستقیم و بدون پیش‌شرط» گره زده است.

در همین‌ حال، اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس، در بیانیه‌ای، اسرائیل را به دلیل به بن‌بست کشاندن توافق آتش‌بس در غزه مقصر دانست. به گفته هنیه، حماس چیزی کمتر از توقف کامل درگیری‌ها، عقب‌نشینی اسرائیل از غزه و «رفع محاصره ناعادلانه» و همچنین آزادی اسرای فلسطینی از زندان‌های اسرائیل را نمی‌پذیرد.

آخرین دور مذاکرات برای آتش‌بس در غزه و آزادی بیش از ۱۰۰ گروگان اسرائیلی باقی‌مانده در دست حماس با میانجی‌گری مصر و قطر سه‌شنبه گذشته در قاهره بدون نتیجه پایان یافت.

نخست‌وزیر اسرائیل بار دیگر مخالفتش را با «راه‌حل دوکشوری» یادآور شد و گفت: «اسرائیل تحت رهبری من به مخالفت شدید با به رسمیت شناختن یک‌جانبه کشور فلسطین ادامه خواهد داد. تنها از طریق مذاکره مستقیم بین طرفین و بدون پیش‌شرط می‌توان به توافق رسید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ساعاتی پیش از آن، شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، در نشست امنیتی مونیخ با تاکید بر لزوم هموار کردن مسیر راه‌حل دوکشوری برای مناقشه اسرائیل و فلسطینی‌ها، گفته بود که هرچه اجماع بین‌المللی بر سر این راه‌حل بزرگ‌تر باشد، رسیدن به هدف آسان‌تر می‌شود.

یک روز پیش از آن نیز امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، با استقبال از به رسمیت شناختن کشور فلسطین گفته بود اگر تلاش‌ها برای راه‌حل دو کشوری به دلیل مخالفت اسرائیل متوقف شود، فرانسه می‌تواند در این زمینه تصمیم بگیرد.

هم‌زمان، شورای امنیت سازمان ملل در حال بررسی درخواست الجزایر برای آتش‌بس فوری بشردوستانه بین حماس و اسرائیل است. الجزایر بیش از دو هفته پیش پیش‌نویس قطعنامه‌ای را در این زمینه به سازمان ملل متحد تقدیم کرد که واکنش واشینگتن را به‌ دنبال داشت. لیندا توماس‌ــ‌گرینفیلد، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد، گفته بود متن این پیش‌نویس می‌تواند «مذاکرات حساسی» را که در جریان است، به خطر بیندازد.

با به بن‌بست رسیدن مذاکرات، الجزایر روز شنبه از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا در جلسه سه‌شنبه آتی، در مورد این قطعنامه رای‌گیری کند، قطعنامه‌ای که به احتمال زیاد به دلیل وتو ایالات متحده تصویب نخواهد شد. توماس‌ــ‌گرینفیلد در بیانیه‌ای اعلام کرد که ایالات متحده از این قطعنامه حمایت نمی‌کند و هشدار داد که اگر متن به صورت همان پیش‌نویس به رای‌گیری گذاشته شود، تصویب نمی‌شود.

قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برای تصویب به دست‌کم ۹ رای موافق نیاز دارد، به شرطی که ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، چین یا روسیه، هیچ یک آن را وتو نکنند.

حمله گسترده اسرائیل به غزه پس از حمله هفتم اکتبر حماس به جنوب اسرائیل آغاز شد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، در این حمله یک هزار و ۱۶۰ تن کشته شدند. آخرین گزارش‌ها که به تایید ارتش اسرائیل نیز رسیده، حاکی از آن است که نیروهای حماس در مجموع ۲۵۰ تن را گروگان گرفته‌اند که بیش از ۱۰۰ گروگان هنوز در غزه نگهداری می‌شوند.

پس از حمله حماس به اسرائیل، کابینه جنگ نتانیاهو در واکنشی تلافی‌جویانه، اعلام‌ جنگ کرد و ارتش اسرائيل نوار غزه را هدف حملات هوایی و زمینی سنگین قرار داد. این جنگ که اینک بیش از چهار ماه از آن می‌گذرد، به آوارگی نزدیک به دو میلیون فلسطینی ساکن نوار غزه منجر شده و به گفته وزارت بهداشت حماس، بیش از ۲۸ هزار  و ۸۰۰ کشته و نزدیک به ۷۰ هزار مجروح، اغلب غیرنظامی (زن و کودک) به جا گذاشته است.

بیشتر از جهان