وزیر خارجه عربستان سعودی: «تشکیل کشور فلسطینی راه برقراری ثبات در منطقه است» 

نتانیاهو ابراز آمادگی برخی کشورهای غربی در به‌رسمیت شناختن کشور فلسطینی را رد کرد و گفت توقف عملیات رفح به معنی شکست در جنگ است

شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، در سخنانی که روز شنبه ۱۷ فوریه، در نشست امنیتی مونیخ ایراد کرد بر لزوم هموار کردن مسیر برای پیشرفت به سوی راه حل دو کشوری برای مناقشه اسرائیل و فلسطینی‌ها تاکید کرد و گفت که هرچه اجماع بین‌المللی بر سر این راه‌حل بزرگ‌تر باشد، رسیدن به هدف آسان‌تر می‌شود.

وزیر خارجه عربستان سعودی در نشستی مشترک با سامح شکری، وزیر خارجه مصر، و حاجا لحبیب، وزیر خارجه مصر، صحبت می‌کرد. شاهزاده فیصل بن فرحان گفت که ریاض با اسرائیل مناسبات و مذاکرات مستقیم ندارد و تاکید کرد که عادی‌سازی روابط میان دو طرف به اجرای «معاهده صلح اعراب» بستگی دارد.

وزیر خارجه عربستان سعودی همچنین گفت: «ما هم‌اکنون بر آتش‌بس و خروج اسرائیل از نوار غزه تمرکز داریم» و افزود که «تنها راه امنیت و ثبات در منطقه از جمله برای اسرائیل، تشکیل کشور فلسطینی است».

شاهزاده فیصل بن فرحان تاکید کرد که عملیات اسرائیل در غزه امنیت را بهبود نمی‌بخشد، «بلکه نسل جدیدی را به سوی افراطی‌گرایی سوق می‌دهد». 

سامح شکری، وزیر خارجه مصر که کشورش یکی از میانجی‌گران مذاکرات آتش‌بس غزه است، نیز گفت که قاهره به اسرائیل گفته است که جابه‌جایی آوارگان فلسطینی از رفح تهدیدی برای امنیت ملی مصر است و پیامدهای وخیمی دارد. 

در اظهاراتی جداگانه، نخست‌وزیر قطر نیز گفت که توافق آتش‌بس در غزه نباید به آزادی گروگان‌های اسرائیلی مشروط شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمد بن عبدالرحمان آل ثانی گفت: «متاسفانه بسیاری از کشورها از این ایده که رسیدن به آتش‌بس مشروط به آزادی گروگان‌ها است سوءاستفاده کرده‌اند. آتش‌بس نباید مشروط باشد. آنچه که مشروط است فاجعه انسانی در غزه است.» 

قطر سال‌ها است که میزبان رهبران ارشد حماس است و از زمان شروع جنگ که از هفتم اکتبر و با حمله گروه شبه‌نظامی حماس به اسرائیل آغاز شد، یکی از میانجی‌های مذاکرات آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها میان اسرائیل و حماس بوده است؛ هرچند دور اخیر مذاکرات آتش‌بس که چند روز پیش در قاهره و میان نمایندگان آمریکا، مصر، قطر و اسرائیل برگزار شد، دستاوردی نداشت. در آن مذاکرات محمد بن عبدالرحمان آل ثانی و روسای سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیل، مصر و آمریکا شرکت کردند. 

نخست‌وزیر قطر گفت که تلاش‌ها و مذاکرات اخیر برای رسیدن به توافق آتش‌بس در غزه «چندان امیدبخش نبود»، و ضمن ابراز امیدواری درباره حصول توافق در آینده نزدیک، گفت: «همیشه خوشبین خواهیم بود و [برای توافق] تلاش خواهیم کرد.» 

اظهارات نخست‌وزیر قطر در حالی بیان شده است که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، گفت که وارد نشدن ارتش اسرائیل به رفح به معنی «شکست در جنگ» است.

نتانیاهو روز شنبه در اورشلیم گفت منتقدانی که خواستار خودداری اسرائیل از اقدام نظامی در رفح می‌شوند، در واقع به اسرائیل می‌گویند که در جنگ علیه حماس «شکست بخورد».

گروه شبه‌نظامی حماس در نوار غزه که از جمله گروه‌های تحت حمایت جمهوری اسلامی در چارچوب محور مقاومت است، در آن حمله بیش از ۱۱۶۰ اسرائیلی را کشت و دست‌کم ۲۴۰ نفر را به گروگان گرفت. اسرائیل از آن زمان حمله تلافی‌جویانه گسترده‌ای را علیه مواضع حماس در نوار غزه آغاز کرد و مقام‌های آن کشور وعده داده‌اند که جنگ تا ریشه‌کن شدن حماس در نوار غزه ادامه خواهد داشت. 

علی‌رغم هشدارهای متحدان اسرائیل، این کشور وعده داده است که برای تحقق اهداف خود در جنگ دیر یا زود عملیات زمینی در شهر رفح واقع در جنوب نوار غزه و در مرز مصر را آغاز می‌کند. 

در حال حاضر، چنان که خبرگزاری فرانسه تخمین زده است، یک میلیون و ۴۰۰ هزار غیرنظامی فلسطینی از مناطق شمالی نوار غزه در رفح به‌سر می‌برند. 

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، و اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهوری اسرائیل، روز شنبه و در حاشیه نشست امنیتی مونیخ ملاقات کردند و درباره جنگ غزه و تلاش‌ها برای نجات گروگان‌های اسرائیلی اسیر حماس و همچنین آتش‌بس گفت‌وگو کردند. 

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا درباره این جلسه آمده است که بلینکن بر حق اسرائیل در تضمین اینکه حمله‌هایی چون حمله هفتم اکتبر حماس هرگز تکرار نخواهد شد، تاکید کرد. آنتونی بلینکن تاکید کرد که «ایالات متحده بدون یک طرح معتبر و قابل‌ اجرا برای تضمین امنیت بیش از یک میلیون غیرنظامی فلسطینی در رفح، نمی‌تواند از عملیات زمینی در آنجا حمایت کند». وزیر خارجه آمریکا ضمن تاکید بر لزوم حفاظت از غیرنظامیان بر تعهد واشنگتن به صلح پایدار در منطقه، از جمله از طریق ایجاد کشور مستقل فلسطینی با امنیت تضمین‌شده برای اسرائیل تاکید کرد.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، نیز در گفت‌وگوی تلفنی روز پنجشنبه با نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، بر تضمین امنیت غیرنظامیان فلسطینی تاکید کرد. در آن گفت‌وگو نتانیاهو تاکید کرد که عملیات رفح فارغ از آنکه درباره آزادی گروگان‌ها با حماس توافق شود یا خیر، انجام خواهد شد. 

اذعان نخست‌وزیر قطر به اینکه الگوی چند روز گذشته برای رسیدن به آتش‌بس امیدبخش نبوده است، در حالی است که حماس تهدید کرده مشارکت در مذاکرات را متوقف می‌کند مگر آنکه کمک‌ها وارد شمال نوار غزه شوند. 

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام ارشد حماس که نخواست نامش اعلام شود، نوشت: «وقتی که مردم فلسطینی گرسنه‌اند مذاکرات نمی‌تواند ادامه یابد.»

پیش‌تر اسماعیل هنیه، رهبر حماس که در دوحه زندگی می‌کند، بر مطالبات این گروه از جمله توقف کامل جنگ، آزادی زندانیان حماس و خروج سربازان اسرائیلی از غزه تاکید کرد و گفت که حماس «هیچ چیز کمتر از این را نمی‌پذیرد». 

نتانیاهو این مطالبات حماس را «مضحک» توصیف کرده است. او همچنین موضع‌گیری یک‌جانبه برخی کشورهای غربی مبنی بر به‌رسمیت‌شناختن کشور فلسطینی بدون منتظر ماندن برای نتیجه مذاکرات را رد کرد.