مکرون: فرانسه برای به‌رسمیت‌شناختن کشور فلسطین آماده است

فرانسه با به‌رسمیت‌شناختن یک‌جانبه کشور فلسطین بدون مذاکرات واقعی، تغییر چندانی در وضعیت موجود ایجاد نمی‌کند، اما از منظر نمادین و سیاسی این اقدام مهم تلقی می‌شود

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، می‌گوید به‌رسمیت‌شناختن کشور فلسطین برای پاریس دیگر یک تابو نیست.

به گزارش رویترز، رئیس‌جمهوری فرانسه در نشست خبری مشترک با ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، در پاریس پیشنهاد کرد که اگر تلاش‌ها برای راه‌حل دو کشوری به دلیل مخالفت اسرائیل متوقف شود، فرانسه می‌تواند در‌این‌باره تصمیم بگیرد.

مکرون همچنین افزود حمله اسرائیل به رفح تنها می‌تواند به یک فاجعه انسانی بی‌سابقه منجر شود. اصرار نتانیاهو برای تخلیه اجباری آوارگان فلسطینی از رفح برای اینکه در جنگ با حماس پیروز شود، نگرانی از آوارگی دوباره فلسطینیان را شدت بخشیده است. مکرون اقدام احتمالی اسرائيل در حمله به رفح را «نقض جدی قوانین بین‌المللی» خواند و در مورد «خطر تشدید تنش‌ها» در منطقه هشدار داد.

رئیس‌جمهوری فرانسه این سخنان را پس از آن بیان کرد که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، ابتکار بین‌المللی برای به‌رسمیت‌شناختن فلسطین را رد کرد. نتانیاهو مخالفتش را با حاکمیت ارضی فلسطین اعلام کرد و گفت درباره کنترل کامل امنیتی اسرائیل بر غرب رود اردن (کرانه باختری) سازش نمی‌کند.

فرانسه با به رسمیت شناختن یک‌جانبه کشور فلسطین بدون مذاکرات واقعی، تغییر چندانی در وضعیت موجود ایجاد نمی‌کند، اما از منظر نمادین و سیاسی این اقدام مهم تلقی می‌شود.

قانونگذاران فرانسوی در سال ۲۰۱۴ از دولت فرانسه خواستند تا کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد. این اقدام نمادین در آن زمان تاثیر چندانی بر موضع سیاسی فرانسه درخصوص این موضوع نداشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش خبرگزاری فرانسه، با ادامه حمله‌های هوایی و زمینی اسرائیل به غزه و تلفات زیاد غیرنظامیان، سخنان مکرون که برای نخستین بار از زبان عالی‌ترین مقام سیاسی فرانسه جاری می‌شود احتمالا نشانه‌ لبریز شدن کاسه صبر رهبران غربی از ادامه بحران انسانی در سرزمین‌های اشغالی است.

هم‌زمان با تلاش ایالات متحده آمریکا برای تصویب کمک ۱۵ میلیارد دلاری برای حمایت نظامی از اسرائیل در جنگ با حماس، مکرون با این سخنان احتمالا به‌دنبال افزایش فشار بر اسرائیل است.

بیش از ۲۸ هزار فلسطینی، ازجمله زن و و کودک، در حملات گسترده هوایی و زمینی اسرائیل به نوار غزه در چهار ماه گذشته کشته شده‌اند. این حمله‌های ویرانگر مناطق مسکونی وسیعی را با خاک یکسان کرده و بیش از دو میلیون نفر از ساکنان این منطقه را آواره و بی‌خانمان کرده است.

در حالی که بیشتر کشورهای در حال توسعه فلسطین را به‌عنوان یک کشور مستقل به رسمیت می‌شناسند، بیشتر کشورهای اروپای غربی با این موضوع کنار نیامده‌اند و استدلال می‌کنند که یک کشور مستقل فلسطینی باید از دل مذاکرات با اسرائیل بیرون بیاید.

دیوید کامرون، وزیر خارجه بریتانیا، اوایل ماه جاری میلادی گفت زمانی خواهد رسید که بریتانیا به‌دنبال به رسمیت شناختن یک کشور فلسطینی در سازمان ملل باشد.

پیش‌تر نیز روزنامه آمریکایی واشینگتن پست گزارش داد که دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، و جمعی از کشورهای عربی در حال کار روی طرحی جامع برای صلح بلندمدت بین اسرائیل و فلسطین‌اند. در این گزارش آمده است که این طرح شامل یک جدول زمانی مشخص برای ایجاد یک کشور فلسطینی می‌شود.

بیشتر از جهان