تلاش نکونام برای برکناری خطیر با هدف تکرار ریخت‌وپاش‌های زمان آجورلو

بازگشت مدیریت مدل آجورلو به استقلال می‌تواند کوهی از بدهی‌های مالی تازه و ادامه حذف از لیگ قهرمانان را به‌دنبال داشته باشد

جواد نکونام، سرمربی تیم استقلال تهران، پس از برد روز جمعه مقابل صنعت نفت آبادان و تثبیت صدرنشینی، دوباره مانند هفته‌های گذشته تلاش کرد تا با حمله به مدیرعامل این باشگاه و به‌کار بردن الفاظی توهین‌آمیز علیه خطیر و همکارانش، مقدمات برکناری مدیرعامل آبی‌ها را فراهم کند.

از سوی دیگر، برخی از رسانه‌های داخل ایران مانند فرهیختگان ورزشی در گزارش‌هایی خبر داده‌اند که «خطیر در یک‌قدمی برکناری از مدیرعاملی استقلال قرار دارد»، تا این‌طور به‌نظر برسد که تلاش‌های چندماهه نکونام برای کنار رفتن خطیر از این باشگاه، پس از انتخاب علی آقامحمدی به‌عنوان رئیس هیئت‌مدیره استقلال، ثمربخش بوده است.

آقامحمدی که از مدیران مورد اعتماد علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در دهه‌های اخیر محسوب می‌شود و اکنون هم‌زمان با ریاست هیئت‌مدیره استقلال، مناصب مهم و چندگانه‌ای همچون ریاست کارگروه اقتصادی دفتر رهبر جمهوری اسلامی، عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام یا قائم‌مقامی وزیر کشور در ستاد توانمندسازی محلات کم‌برخوردار را نیز در اختیار دارد، در دعوای نکونام و خطیر که علت اصلی آن «مقاومت خطیر در مقابل ریخت‌وپاش‌های بی‌ضابطه» عنوان شده، از سرمربی آبی‌ها حمایت کرده است.

حملات دوباره نکونام علیه خطیر در روز گذشته را می‌توان به‌عنوان آخرین تلاش‌های این مربی برای اجرای نقشه برکناری مدیرعامل تعبیر کرد. این درحالی است که تیم استقلال تهران به‌عنوان صدرنشین لیگ ایران، از زمان آغاز فصل جدید لیگ برتر از مهره‌های باکیفیت و توانمندی سود می‌برد. علی خطیر در پنجره نقل‌وانتقالاتی زمستانی سه ستاره تاثیرگذار، رافائل سیلوا، جلال‌الدین ماشاریپوف و میلاد فخرالدینی را جذب کرده است.

جواد نکونام در نشست مطبوعاتی پس از دیدار با نفت آبادان، با «بی‌سروپا» خواندن مهدی هژبری، معاون علی خطیر و مدیر رسانه‌ای باشگاه استقلال، گفت: «الان هم یک آدم بی‌سروپا می‌آید و درباره نظرات من می‌خواهد حرف بزند. متاسفانه آن‌قدر می‌خواهند فوتبال را کوچک کنند که آدمی که معلوم نیست از کجا آمده و کیست، بیاید درباره صحبت‌های من حرف بزند. ایشان اصلا بیخود می‌کند که بخواهد جواب من را بدهد. همین که وجود نمی‌کند به کمپ و سمت رختکن بیاید، معلوم است که چه کاره است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هافبک پیشین تیم ملی ایران و اوساسونای اسپانیا در ادامه بازهم مدعی شد که علی خطیر قصد دارد مانع از نتیجه‌گیری او در استقلال شود:‌ «باز هم می‌گویم و تکرار می‌کنم که قطعا دوست ندارند من نتیجه بگیرم. اگر شهامت داشته باشند می‌توانند بگویند بله، ما نمی‌خواهیم نکونام نتیجه بگیرد. ما آرامش نداریم و هر روز از قصد و عمد، یک داستان برای ما درست می‌کنند. به یک بازیکن کمتر پول می‌دهند و به یکی دیگر بیشتر. قرارداد بازیکنان را درست نمی‌کنند و یک روز مانده به بازی‌ها قرارداد‌ها را امضا می‌کنند. این‌ها یک‌سری آدم هستند که دشمنی با من را به استقلال کشاندند. تمام تمرکزمان روی جنگ و دعواهای درون باشگاه است و اگر الان از اینجا بروم، نمی‌دانم قرار است در رختکن یا اتوبوس یا در تمرین، چه مشکل جدیدی را برای ما درست کنند.»

او همچنین در پاسخ به دفاعیات همکاران علی خطیر که اعلام کردند نکونام در یک فایل صوتی گفته است به جذب ارونوف، وینگر ازبکستانی و خرید جدید پرسپولیس تمایلی ندارد، گفت: «صدا ضبط کردن که کار این‌هاست، ولی من گفتم ارونوف و دو بازیکن دیگر ایرانی را می‌خواهم و اگر می‌خواهید فقط یک بازیکن خارجی برای من بگیرید، نمی‌خواهد بگیرید و به دردمان نمی‌خورد. بله این را من به سرپرست تیم گفتم.»

اما مهدی هژبری، معاون ارتباطات باشگاه استقلال، نیز در پاسخ به سخنان توهین‌آمیز نکونام، در گفت‌وگو با یک برنامه تلویزیونی، ضمن تکذیب ادعاهای سرمربی آبی‌ها درباره تمایل خطیر برای نتیجه‌ نگرفتن نکونام، اعلام کرد: «سرمربی استقلال صحبت‌هایی را بیان می‌کند که در شان خودش نیست. این صحبت‌ها در شان نیمکتی که زمانی زنده‌یاد ناصر حجازی و زنده‌یاد منصور پورحیدری بر روی آن می‌نشستند هم نیست. چه زمانی مدیریت علیه کادرفنی اقدام کرده است؟ اگر باشگاه نمی‌تواند فهرست کادرفنی را جذب کند، دلیلی بر دشمنی نیست، بلکه ما تلاش خودمان را کردیم. در این سال‌ها تاکنون ندیده بودم که یک سرمربی تا این حد به مدیریت باشگاه حمله کند. شما تصور کنید که اگر آقای خطیر هم می‌خواست همین شکلی جواب بدهد، چه اتفاقی رخ می‌داد؟»

همچنین رسانه رسمی باشگاه استقلال نیز روز گذشته برای اولین‌بار، هیچ‌یک از سخنان نکونام را در نشست‌های خبری قبل و بعد از بازی با صنعت نفت آبادان پوشش نداد.

به نظر می‌رسد جواد نکونام با توجه به صدرنشینی استقلال و کسب محبوبیت میان میلیون‌ها هوادار این تیم که موجب استحکام جایگاه او روی نیمکت آبی‌ها شد، قصد دارد از این موقعیت نهایت استفاده را ببرد و پس از کنار گذاشتن خطیر، گزینه مورد‌نظرش را در سایه حمایت‌های فردی پرنفوذ مانند علی آقامحمدی روی صندلی مدیریت استقلال قرار دهد تا نوع مدیریت این باشگاه دوباره به شکل دوران مدیریت مصطفی آجورلو تبدیل شود، زمانی که اگرچه استقلال توانست با خرید ستاره‌های گران‌قیمت و میلیون‌دلاری با فرهاد مجیدی به قهرمانی در لیگ برتر برسد، اما کوهی از بدهی‌ها و مشکلات اقتصادی برای استقلالی‌ها بر جای گذشت و البته به‌دلیل بدهی‌های مالی تمام‌نشدنی باعث حذف استقلال از لیگ قهرمانان آسیا شد.

بیشتر از فوتبال