خشم رهبران غربی از اعلام مرگ ناگهانی مخالف پوتین در زندان سیبری

همسر الکسی ناوالنی از جامعه جهانی خواست که یک‌صدا رژیم ولادیمیر پوتین را مسئول بدانند

الکسی ناوالنی، سیاستمدار و مخالف سرشناس کرملین که در زندانی در سیبری حبس شده بود به‌طور ناگهانی درگذشت.

مقام‌های زندان یامالو-نانتز روز جمعه، ۱۶ فوریه (۲۷ بهمن)، در بیانیه‌ای ضمن اعلام این خبر گفتند که ناوالنی همان روز پس از پیاده‌روی «احساس ناخوشی» کرد و «بلافاصله بیهوش شد.»

به نوشته این بیانیه، تلاش کارکنان بخش درمانی زندان برای نجات جان ناوالنی بی‌نتیجه ماند. به گفته مقام‌های زندان، علت مرگ او پس از تحقیق‌های لازم اعلام خواهد شد.

بنا بر اعلام دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، خبر مرگ ناوالنی به اطلاع ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، رسیده است. او افزود که پزشکان باید علت مرگ او را روشن کنند.

یولیا ناوالنایا، همسر الکسی ناوالنی، از جامعه جهانی خواست که یک‌صدا رژیم ولادیمیر پوتین را مسئول مرگ همسرش بدانند.

او که در نشست امنیتی مونیخ حضور داشت خطاب به مردم سراسر جهان گفت «بیاید با هم متحد شویم» و بر «شر و رژیم وحشتناکی» که در روسیه حاکم است «غلبه کنیم». او همچنین افزود که رژیم روسیه و شخص ولادیمیر پوتین باید پاسخگوی همه «اقدامات دهشتناکی» باشند که در سال‌های گذشته مرتکب شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، انتشار خبر مرگ مخالف سرشناس کرملین موجی از خشم رهبران غربی را به همراه داشت و برخی از آن‌ها رهبر روسیه را مسئول این رویداد دانستند.

از جمله، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روسیه را «مسئول» مرگ ناوالنی در زندان خواند. او در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ در آلمان گفت که مرگ این مخالف کرملین در زندان روسیه «ضعف و پوسیدگی» نظامی را نشان می‌دهد که پوتین ساخته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، نیز با محکوم کردن مرگ الکسی ناوالنی در زندان گفت که رهبر مخالفان روسیه تاوان شجاعتش را داد.

جورجیا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا ، مرگ منتقد کرملین در زندان را هشداری به جامعه جهانی خواند و خواستار توضیح دولت روسیه درباره آن شد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، نیز پوتین را عامل مرگ ناوالنی خواند و گفت که او باید پاسخگو باشد.

همچنین، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، ضمن ابراز تاسف از مرگ ناوالنی گفت که ضروری است که حقایق روشن شود و روسیه باید به سوال‌هایی جدی در این مورد پاسخ دهد.

هم‌زمان، کرملین واکنش رهبران غرب در مورد مرگ ناوالنی را «ناپذیرفتنی» خواند. ویاچسلاو ولودین، رئیس پارلمان روسیه، گفت که رهبران غربی که در نبرد اوکراین «بازنده‌اند» می‌خواهند از مرگ الکسی ناوالنی سود ببرند.​

چند ساعتی پس از مرگ الکسی ناوالنی، دولت روسیه به هواداران او هشدار داد که از حضور در خیابان‌ها برای تظاهرات خودداری کنند. دفتر دادستانی روسیه در مسکو با اشاره به احتمال برگزاری تظاهراتی در اعتراض به مرگ ناوالنی اعلام کرد: «لازم می‌دانیم در مورد نقض قانون هشدار دهیم.»

الکسی ناوالنی، که پس از مسموم شدن با گاز اعصاب «نوویچوک» سه سال پیش برای درمان به آلمان رفته بود، در سال ۲۰۲۱ در بازگشت به روسیه بازداشت و روانه زندان شد. او در ماه اوت گذشته به‌اتهام‌هایی از جمله پایه‌ریزی «تشکلی تندرو» و تامین مالی «فعالیت‌های تندورانه» به نوزده سال حبس محکوم شد. او ماه گذشته، پس از نزدیک به سه هفته بی‌خبری از او، به زندان ویژه مجرمان تبعیدی در سیبری منتقل شد.

ناوالنی سال‌ها پیش از مسمومیت با گاز «نوویچوک» جان سالم به‌ در برد، ولی عده‌ای از مخالفان حکومت روسیه به‌علت قرار گرفتن در معرض این ماده جان باخته‌اند.

ناوالنی ۴۷ ساله در دوران حبس به مخالفت با سیاست‌های پوتین ادامه داد و حمله روسیه به اوکراین را نیز محکوم کرده بود.

حامیان ناوالنی معتقدند که دستگیری و زندانی شدن او اقدامی با انگیزه سیاسی برای خفه کردن صدای منتقدان ولادیمیر پوتین بوده است.

بیشتر از جهان