بی‌خبری از ناوالنی؛‌ آمریکا و سازمان ملل خواهان اطلاع‌رسانی درباره وضعیت این مخالف پوتین‌اند

نزدیکان و حامیان الکسی ناوالنی می‌گویند دو هفته‌است هیچ خبری از وضع این مخالف پوتین ندارند

 TATYANA MAKEYEVA / AFP_ناوالنی در دادگاه 

وزارت خارجه ایالات‌ متحده در پی بی‌خبری از وضعیت الکسی ناوالنی، مهم‌ترین چهره مخالفان در روسیه، با انتشار بیانیه‌ای خواستار آزادی و اطلاع‌رسانی هرچه سریع‌تر درباره وضعیت او شد. 

همزمان روز سه‌شنبه گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور روسیه نیز خواستار توضیحات کاخ کرملین و دستگاه قضایی روسیه درباره وضعیت الکسی ناوالنی شد. 

خویشان و نزدیکان این مخالف و رقیب پیشین ولادیمیر پوتین در انتخابات روسیه بیشتر از دو هفته‌ است که می‌گویند هیچ اطلاعی از وضعیت این زندانی ندارند. 

روزنامه کومرسانت روسیه هم می‌گوید که وکلای این مخالف مشهور کاخ کرملین موفق به تماس با او در چهار روز گذشته نشده‌اند. 

این در حالی‌ است که دستگا‌ه قضایی روسیه تاکنون هیچ پاسخ مشخصی به خانواده‌ و نزدیکان الکسی ناوالنی نداده‌ است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری رویترز به نقل از یکی از دستیاران الکسی ناوالنی نوشت که نزدیکان این زندانی با بیش از ۲۰۰ ندامتگاه و مرکز بازداشت موقت در روسیه مکاتبه‌ کرده‌اند، اما هنوز هیچ خبری از وضعیت او دریافت نکرده‌اند. 

برخی از شخصیت‌های حقوق بشری در روسیه از جمله ماریانا کاتسارووا، گزارشگر ویژه حقوق بشر روسیه در سازمان ملل، می‌گوید نداشتن اطلاع از وضعیت الکسی ناوالنی شایعات درباره «ناپدیدسازی قهری» او را محتمل‌تر می‌کند. 

در حال حاضر، نزدیکان ناوالنی و مخالفان ولادیمیر پوتین در روسیه کارزاری برای پاسخ‌گویی کاخ کرملین به وضعیت الکسی ناوالنی به راه انداخته‌اند. 

الکسی ناوالنی که در خرداد گذشته ۴۷ سالگی خود را در زندانی در نزدیکی مسکو جشن گرفت، در ژانویه سال ۲۰۲۱ به مسکو بازگشت. 

پیش از آن، او مدتی در آلمان مشغول مداوای مشکلات جسمانی ناشی از سمی بود که به گفته خودش و پزشکان بیمارستانی در آلمان، از طرف کاخ کرملین به او خورانده شده بود. ناوالنی هنگام بازگشت به مسکو دستگیر شد. او پس از دستگیری، ابتدا به‌دلیل نقض حکم آزادی موقت، به دو سال زندان محکوم شد و سپس در دادگاهی دیگر در سال ۲۰۲۲ به اتهام جعل اسناد و بی‌احترامی به دادگاه ۱۷ سال دیگر بر حکمش افزوده شود تا در مجموع ۱۹ سال در پشت میله‌ها بماند.

بیشتر از جهان