آخرین زندانیان طالبان در گوانتانامو دوشنبه به کابل منتقل می‌شوند

شماری از مقام‌های ارشد طالبان نیز پیش‌تر در زندان گوانتانامو محبوس بوده‌اند

عبدالمتین قانع، سخنگوی وزارت داخله (کشور) رژیم طالبان، یکشنبه، ۲۲ بهمن (۱۱ فوریه)، گفت که عبدالکریم و ملا عبدالظاهر، دو تن از آخرین زندانیان این گروه در گوانتانامو، دوشنبه، ۲۳ بهمن (۱۲ فوریه)، به کابل منتقل می‌شوند.  

او در حساب خود در شبکه ایکس نوشت که عبدالکریم، از شهروندان ساکن روستای ووزیان شهرستان تنی در استان خوست، ۱۴ اوت ۲۰۰۲ به دست نیروهای حکومت پاکستان بازداشت، و پس از چند ماه حبس در این کشور، به نیروهای آمریکایی تسلیم شد.  

او نوشت: «عبدالکریم اوایل ۲۰۰۳ به دست آمریکایی‌ها به زندان گوانتانامو منتقل شد و پس از ۱۴سال از گوانتانامو آزاد، و به کشور عمان منتقل شد. او سپس هفت سال در عمان بدون اجازه سفر، تحت‌نظر بود و اینک با تلاش امارت اسلامی افغانستان، محدودیت‌های وضع‌شده رفع می‌شود و او به وطن خود عودت خواهد کرد.» 

عبدالمتین قانع همچنین گفت که ملا عبدالظاهر صابر، از شهروندان ساکن روستای حصار استان لوگر، ۱۰ ماه مه ۲۰۰۲ به دست نیروهای آمریکایی بازداشت شد و چهار ماه را در زندان بگرام افغانستان سپری کرد و سپس به زندان گوانتانامو منتقل شد. 

به گفته قانع، ملاعبدالظاهر نیز در ۱۶ ژانویه ۲۰۱۷ میلادی از زندان گوانتانامو آزاد و تحت شرایطی مشابه عبدالکریم، به عمان منتقل شد و «با تلاش امارت اسلامی افغانستان»، او نیز پس از هفت سال تحت‌نظر بودن در عمان، به افغانستان بازمی‌گردد.

بشیر نورزی، از چهره‌های وابسته به طالبان و مشهور به «سلطان مواد مخدر»، سپتامبر ۲۰۲۲ پس از سپری کردن ۱۷ سال و شش ماه در زندان گوانتامو، در ازای رهایی یک شهروند آمریکایی آزاد شد.  

شماری از مقام‌های ارشد طالبان نیز پیشینه حبس در زندان گوانتانامو دارند. برخی از آن‌ها را حکومت پاکستان بازداشت کرده و به آمریکا تحویل داده بود.  

شبکه العربیه نیز مدعی شده است که آمریکا در توافق با رژیم طالبان، محمد رحیم حقمل افغانی، دستیار اسامه بن‌لادن، رهبر پیشین شبکه القاعده، را در ازای آزادی یک زندانی آمریکایی در افغانستان آغاز کرده است.

العربیه نوشت که محمد رحیم حقمل افغانی با رایان کوربت، شهروند آمریکایی زندانی طالبان، مبادله شده است.

مذاکرات میان رژیم طالبان و هیئت آمریکایی برای رهایی شهروندان آمریکایی در بند طالبان، در دوحه جریان دارد.

استخبارات طالبان کوربت را دهم اوت ۲۰۲۲، چند روز پس از کشته شدن ایمن ‌الظواهری، رهبر القاعده، در کابل بازداشت کرد. گفته می‌شود که طالبان او را به اتهام جاسوسی برای آمریکا و افشای محل اقامت ایمن الظواهری بازداشت کرده‌اند.

العربیه نوشت که محمد رحیم حقمل افغانی، دستیار بن‌لادن، در ۲۰۰۷ در شهر لاهور به دست نظامیان پاکستانی بازداشت، و در ۲۰۰۸ به زندان گوانتانامو منتقل شد.

در گزارش‌های اخیر شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره أفغانستان، از ارتباط رژیم طالبان با شبکه القاعده ابراز نگرانی شده است.

طالبان در فوریه ۲۰۲۰ توافقنامه دوحه را با دولت وقت آمریکا امضا کردند و یکی از بندهای این توافقنامه، رهایی زندانیان این گروه از زندان‌ها بوده است. طالبان نیز در مقابل متعهد شدند که اجازه ندهند که از خاک افغانستان علیه آمریکا و متحدان آن استفاده شود.  

زندان گوانتامو در ۲۰۰۱ در پایگاه نظامی نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا در خلیج گوانتانامو ایجاد شد. پس از حمله‌های تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در نیویورک، دولت جورج دبلیو بوش این زندان را را تاسیس کرد تا تروریست‌ها و افراد متهم و مظنون به همکاری با گروه‌های افراطی اسلامگرا را در آن نگه دارد، اما بسیاری از مظنونان حتی محاکمه هم نشدند. گزارش‌هایی مبنی بر «بدرفتاری» و «شکنجه» زندانیان در گوانتانامو منتشر شده است.  

سازمان عفو بین‌الملل چند بار از ایالات متحده آمریکا خواسته است که زندان گوانتانامو را به ‌دلیل اتهام نقض حقوق‌بشر زندانیان تعطیل کند، اما این درخواست تاکنون پذیرفته نشده است. با این حال، شمار زندانیان این زندان کاهش یافته است. 

بیشتر از جهان