عفو بین‌الملل خواهان تعطیلی بازداشتگاه گوانتانامو شد

پیش‌تر، ارتش آمریکا «اردوگاه شماره ۷» بازداشتگاه مخوف «گوانتانامو» را تعطیل کرده است

انتظار می‌رود جو بایدن از تعطیلی گوانتانامو حمایت کند- AFP

سازمان عفو بین‌الملل، از جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا خواسته است که بازداشتگاه گوانتانامو در کوبا را پس از ٢٠ سال فعالیت، تعطیل کند.

سامیت باتاچاریا، کارشناس سازمان عفو بین‌الملل در آمریکا به دی‌پی‌ای گفت که این اردوگاه به معنای خودسری، بی‌عدالتی و شکنجه است. او از بایدن خواست که اردوگاه را ببندد و افرادی را که در شکنجه یا سایر فعالیت‌های غیرقانونی در آنجا دست داشتند به دست عدالت بسپارد.

اکنون ٣٩ زندانی در کمپ باقی مانده‌اند. پس از حملات تروریستی ١١ سپتامبر ٢٠٠١ در نیویورک و واشنگتن دی سی، دولت جورج دبلیو بوش، این اردوگاه را تأسیس کرد تا تروریست‌ها و مظنونین اسلام‌گرا را در آن نگه دارد. بسیاری از مظنونان حتی محاکمه هم نشدند.

دولت آمریکا برای اولین بار در زمان دولت جو بایدن، یک زندانی را از زندان گوانتانامو خارج کرد و به کشوری دیگر انتقال داد. این زندانی مراکشی به کشور خودش فرستاده شد و بدان ترتیب، تعداد کل زندانیان گوانتانامو به ۳۹ رسید. بایدن با این کار نشان داده که می‌خواهد راه دولت باراک اوباما را ادامه دهد و به سوی تعطیلی این زندان نظامی پیش رود. 

اگرچه باراک اوباما، می‌خواست آن را ببندد، اما به دلیل مخالفت در کنگره آمریکا، تلاش‌های او برای تعطیلی اردوگاه شکست خورد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما پس از اوباما، دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده معتقد بود که اردوگاه باید فعال باشد.

حالا انتظار می‌رود جو بایدن که در دوره اوباما معاون رئیس‌جمهوری بوده، از تعطیلی گوانتانامو حمایت کند.

پیش‌تر، ارتش آمریکا «اردوگاه شماره ۷» بازداشتگاه مخوف «گوانتانامو» را تعطیل کرده، و برخی از زندانیان مهم امنیتی آن را به بخش مرکزی بازداشتگاه منتقل کرده است.

«اردوگاه شماره ۷» یکی از مخفیانه‌ترین مراکز بازداشت در گوانتانامو بود که زندانیان مهمی را، از جمله افراد مرتبط به حملات ۱۱ سپتامبر علیه مرکز تجارت جهانی، و دیگر زندانیان سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در خود جای داده بود. «اردوگاه شماره ۷» تاسیساتی با حداکثر مقررات امنیتی، و یکی از «مراکز سیاه» ایالات متحده در جهان بود. 

زندان گوانتانامو گران‌ترین زندان جهان محسوب می‌شود و هر زندانی آن سالی ۱۳ میلیون دلار خرج روی دست دولت می‌گذارد. پروازهای اختصاصی مقامات مختلف از سراسر آمریکا به کوبا، بخشی از این هزینه هنگفت است. برخی نمایندگان دموکرات کنگره لوایحی پیشنهاد داده‌اند که بودجه این زندان را قطع می‌کند تا دولت وادار به تعطیلی‌اش شود. 

بیشتر از جهان