چطور بفهمیم شریک عاطفی‌مان خودشیفته است؟

افراد خودشیفته می‌توانند بسیار جذاب و فریبنده باشند و مردم را با اعتماد به نفس خود جذب کنند

عکس تزیینی زنی تاجی را بر سر خود می‌گذارد-Canva

برای اینکه بفهمید شخصی که با او در رابطه‌اید یک فرد خودشیفته است، کافی است به سه زنگ خطری که صدایشان گوش فلک را کر می‌کنند، توجه کنید.

دکتر الینا کاستنر، روان‌درمانگر از اتریش، در گفت‌وگویی با نشریه نیوزویک، گفت: «وقت گذاشتن برای شناخت تدریجی فردی بسیار مهم است. این کار می‌تواند به محافظت از فرد در برابر گرفتار شدن در دام یک فرد خودشیفته کمک کند.»

او اضافه کرد: «جامعه ما بر اساس تمایل به باور داستان‌های عاشقانه هالیوود ساخته شده است. افراد خودشیفته می‌توانند بسیار جذاب و فریبنده باشند و مردم را با اعتماد به نفس و کاریزمای خود جذب کنند. با این حال، این جذابیت می‌تواند نیت واقعی و شخصیت حیله‌گر آن‌ها را بپوشاند و شما را درگیر کند.»

دکتر کاستنر در ویدیویی در تیک‌تاک که از ماه گذشته تاکنون بیش از دو میلیون و ۴۰۰ هزار بازدید داشته است، علائم هشداردهنده خودشیفتگی را با مخاطبان خود به‌اشتراک گذاشته است که در ادامه می‌خوانیم:

مراقب ابراز عشق بیش از حد باشید

بمباران عاشقانه، تاکتیک نه چندان ظریف اشباع کردن کسی با تعارف و هدیه، اولین زنگ خطری است که کاستنر توصیه می‌کند مراقب آن باشید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او به نیوزویک گفت: «این می‌تواند احساس سرخوشی ایجاد کند و به شما حس خاص و ویژه بودن بدهد، اما اغلب تاکتیکی حیله‌گرانه برای ایجاد سریع یک ارتباط عاطفی قوی است. [آ‌‌‌ن‌ها] باید کاری کنند که احساس امنیت و آرامش کنید. باید احساس کنید که فضای امنی همچون خانه را تجربه می‌کنید. اگر در همان برخورد اول باعث می‌شوند خود را در عرش ببینید، یک زنگ خطر است.»

کاستنر همچنین می‌گوید که درگیر شدن در مکالمه‌های سطحی به جای شناخت عمیق‌تر، نشانه هشدار دیگری است که باید به آن توجه داشت.


ابراز عشق در همان دیدار اول

حرف زدن از عشق ابدی در همان قرار اول یک زنگ خطر جدی است.

کاستنر توصیه می‌کند: «خودشیفته‌‌ها ممکن است خیلی زود ادعا کنند که شما نیمه گم‌شده آن‌ها هستید. این اتفاق معمولا در اولین ملاقات اتفاق می‌افتد.»

در حالی که این تاکتیک حیله‌گرانه ممکن است شبیه بمباران عشقی به نظر برسد -که قرار است به شیوه تعارف و تمجیدهای مرسوم احساس ارزشمندی یا خاص بودن را در شخص مقابل ایجاد کند- صحبت از عشق ابدی می‌تواند مخاطب را بلافاصله درگیر توهم احساس ارتباط عمیق با فرد خودشیفته کند.

کاستنر افزود: «بله، این تاکتیک برای ایجاد احساس ارتباط عمیق در شما طراحی شده است، اما اغلب صادقانه نیست. خودشیفته‌ها در بازتاب خواسته‌های شما مهارت دارند و خودشان را دقیقا همان چیزی نشان می‌دهند که شما در زندگی می‌خواهید، حتی اگر واقعی نباشد.»

اشتیاق بیش از حد

میل و اشتیاق بیش از حد را به‌عنوان عشق و احساسات واقعی تفسیر نکنید و خودتان هم آن را نشان ندهید.

کاستنر هشدار می‌هد که غرق شدن در سیلاب اشتیاق طرف مقابل می‌تواند به راحتی به فریب خوردن از یک خودشیفته منجر شود.

او گفت:‌ «احساس هیجان فوق‌العاده و بی‌قراری می‌تواند نتیجه احساسات شدید و توجهی باشد که فرد خود شیفته به شما معطوف می‌کند. هدف خودشیفته ایجاد یک ترن هوایی عاطفی است که باعث می‌شود خود را یک لحظه در اوج آسمان‌ها احساس کنید و لحظه‌ای دیگر نامطمئن باشید.» این نوسان احساسات شما را درگیر نگه می‌دارد و احتمال اینکه زنگ خطرهای بالقوه را نادیده بگیرید، بیشتر می‌شود.

این روان‌درمانگر افزود: «اگر به نظر می‌رسد همه چیز دارد خیلی سریع پیش می‌رود، این نیز باعث نگرانی است. آن‌ها همچنین ممکن است به این دلیل برای صمیمیت عاطفی و فیزیکی سریع فشار بیاورند تا ارتباطی عمیق را به سرعت ایجاد کنند که شما را درگیر کند. این از عشق واقعی نیست، این عملی برای دستکاری و کنترل شما است.»

او ادامه داد: «این مورد می‌تواند شامل پیشرفت رابطه با سرعتی بیش از حد باشد که باید باعث شود چند گام به عقب بازگردید و وضعیت را به‌طور عینی ارزیابی کنید.»

بیشتر از زندگی