گرایش دوست‌یابی سال ۲۰۲۴؛ برقراری روابط با اختلاف سنی زیاد

امروزه مجردها برای ایجاد رابطه هم به افراد جوان‌تر و هم مسن‌تر از خود فکر می‌کنند

زوجی با اختلاف سنی زیاد - Canva

اول که پاتریک دمپسی در سن ۵۷ سالگی، جذاب‌ترین مرد زنده جهان انتخاب شد و حالا هم به نظر می‌رسد بیش از هر زمان دیگری آماده‌ایم با آدم‌های جذاب و شیک قرار بگذاریم.

به گفته برنامه دوستیابی بامبل که به‌تازگی پیش‌بینی خود را از گرایش‌های سال آینده منتشر کرده است، روابطی با اختلاف سنی زیاد از بزرگ‌ترین گرایش‌های دوستیابی سال ۲۰۲۴ است.

نشریه مترو با اشاره به این گزارش سالانه که براساس پاسخ‌های بیش از ۲۵ هزار فرد مجرد بنا شده می‌نویسد، این گزارش نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۴، داشتن اولویت شخصی مهم است. خواهیم دید که مجردها از تلاش مدام برای کمال‌طلبی دست برمی‌دارند و برای پذیرش خود، آسیب‌پذیری‌های هیجانی و اولویت‌های مشترک ارزش بیشتری قائل می‌شوند.

و گوش‌ها بدهکار منفی‌باف‌هایی که درمورد خاطرخواه‌های جوان‌تر یا پیرترمان اظهار نظر می‌کنند نخواهد بود.

توبی اینگام، روان‌درمانگر و نویسنده کتاب «درک حسادت معطوف به گذشته»، پیش‌تر به Metro.co.uk گفته بود که در رابطه عاطفی چیزی به نام اختلاف سنی «خوب» نداریم.

او گفت: «پیش‌تر اینطور فکر می‌کردند که به‌عنوان یک قاعده کلی، نصف سن فرد به اضافه هفت نشان می‌دهد که سن شریک زندگی جوان‌تر باید چند سال باشد. الان ممکن است چنین باوری منسوخ باشد.»‌

«از یک منظر، ترجیح می‌دادیم که شریک زندگی‌مان همسن ما باشد. چون اگر اختلاف سنی خیلی زیاد بود از نظر ارزش‌های فرهنگی، علائق و سایر موضوعات مشکل پدید می‌آمد.»

«حالا دورانی است که تاکید [اجتماعی] بر فراگیر بودن و عادی‌سازی تفاوت‌ها ممکن است چنین ایده‌هایی را نپذیرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اینجا به این قبیل پیش‌بینی‌ها نگاهی دقیق‌تر می‌اندازیم:

رابطه عاشقانه ترکیب – نسلی

یعنی ایجاد رابطه با فردی که «تیپ» شما نیست، این نوع روابط بین نسلی بسیار افزایش یافته است.

امروزه مجردها برای ایجاد رابطه هم به افراد جوان‌تر و هم مسن‌تر از خود فکر می‌کنند. برای دو نفر از هر سه نفر (۶۳ درصد) سن عامل تعیین‌کننده‌ای نیست و بیش از نیمی از زنان (۵۹ درصد) می‌گویند که بیشتر دوست دارند با فردی جوان‌تر از خودشان قرار بگذارند.

این امر به‌ویژه در بریتانیا صادق است و تقریبا دو سوم (۶۱ درصد) زنان بریتانیایی اینطور می‌گویند. در همین حال، نحوه نگرش ما به روابط دیگران نیز در حال دگرگونی است، چرا که بیش از یک نفر از هر سه نفر (۳۵ درصد) زنان در بامبل گفتند که سال گذشته از روابط بین نسلی کمتر ایراد گرفتند.

دوست‌یابی ارزش-اصل

در سال ۲۰۲۴ اولویت مشترک دقیقا همین است؛ یک اولویت. دیگر صرفا اهمیت دادن کافی نیست. ارزش-اصل به افزایش افرادی اشاره دارد که دوست دارند در موضوعاتی که برایشان مهم است درگیر شوند. یک نفر از هر چهار نفر (۲۵ درصد) در بامبل گفتند برایشان مهم است که شریک زندگی‌شان فعالانه در مسائل سیاسی و اجتماعی درگیر شود و درواقع این امر به جذابیتشان اضافه می‌کند.

پژوهش بامبل نشان می‌دهد پای قرار که به میان می‌آید، زنان با افرادی که دیدگاه‌های سیاسی‌شان با آن‌ها متفاوت است چندان راحت نیستند و یک نفر از هر سه زن (۳۳ درصد) گفته است اگر کسی که با او قرار می‌گذارد از مسائل جاری اجتماعی آگاه نباشد باعث تاثیر منفی می‌شود.

بهبود فرسودگی شغلی

مجردها در سال ۲۰۲۴ به جای کمال‌گرایی، علیه خودسازی بی‌وقفه طغیان می‌کنند و بیش از دو نفر از هر سه زن مورد بررسی (۶۸ درصد) تلاش می‌کنند با کسی که با او در رابطه‌اند بیشتر خوش باشند. افزون بر آن، اکنون ۴۰ درصد زن‌ها فقط با کسانی قرار می‌گذارند که قصد تغییر آن‌ها را نداشته باشند.

صمیمیت شهودی

گویا برای مردم این زمانه و به‌ویژه زنان، جذابیت در یک چیز مهم خلاصه می‌شود و آن هم صمیمیت هیجانی است.

مجردها اکنون روی یافتن امنیت، اعتماد و تفاهم متمرکز شده‌اند، به طوری که یک‌سوم (۳۲ درصد) از افرادی که در بامبل بررسی شدند، صمیمیت هیجانی را مهم‌تر از رابطه جنسی و درواقع جذاب‌تر از ارتباط فیزیکی می‌دانند.

مردانگی سخاوتمندانه

گویا گفت‌وگو پیرامون مردانگی و نقش‌های جنسیتی همچنان ادامه می‌یابد. پای رابطه که به میان می‌آید، ۲۵ درصد مردها می‌گویند آگاهانه رفتارشان را تغییر داده‌اند، حساس‌تر شده‌اند و با کسانی که با آن‌ها قرار می‌گذارند راحت حرف می‌زنند.

این راحت بودن جدید روی سلامت روان یک‌چهارم مردان تاثیری مثبت داشته است.

سقوط نمودار زمانی

متاسفانه مردم، به‌ویژه زنان هنوز برای پیروی از نمودار زمانی سنتی روابط تحت فشارند. در سال ۲۰۲۴ خواهیم دید در ارتباط با زنانی که تصمیم می‌گیرند آگاهانه مسیرشان را بسازند این نمودار اهمیتش را از دست می‌دهد، به طوری که یک نفر از هر سه زن (۳۱ درصد) می‌گوید دیگر به نمودار زمان و مراحل مهم و تاثیرگذار سنتی پایبند نیست.

برای نزدیک به یک‌سوم (۳۱ درصد) زنان در سطح جهان، این یعنی با کسانی قرار می‌گذارند که درمورد زمان و مراحل مهم زندگی دیدگاه مشابهی دارند و یک نفر از هر ۸ نفر (۱۶ درصد) از دوستان یا خانواده‌ای که برای پیروی از این اصول به آن‌ها فشار می‌آورند دوری می‌کنند.  

ارزشمندترین شریک

ورزش در دیدارهای عاشقانه سال ۲۰۲۴ نقشی اساسی دارد. یک نفر از هر سه نفر (۳۱ درصد) عشق مشترک به ورزش را فارغ از بازیکن یا تماشاگر بودن اصل می‌دانند. درگیری ما با ورزش نحوه قرار ملاقاتمان را با یک‌چهارم افراد (۲۴ درصد) تغییر می‌دهد و این یعنی با هم ورزش کردن مهم است، به‌ویژه بین مجردهای نسل زد و هزاره.  

قرار سنجیده

سلامت روان نیز یکی از موضوعات مهم گفت‌وگوی مجردها است. بیش از نیمی (۵۹ درصد) از مجردها اکنون درمورد سلامت روان خود راحت‌تر صحبت می‌کنند و برای داشتن زندگی آرام تلاشی مضاعف به خرج می‌دهند.  

مجردها برای مراقبت از سلامت روان خود نحوه قرار ملاقاتشان را بازنگری می‌کنند، تقریبا یک نفر از هر سه نفر (۳۱ درصد) زندگی آرامی دارند و مراقب‌اند میزان قرارشان را به گونه‌ای مدیریت کنند که کیفیت اولویت باشد، به‌ویژه زنان. درواقع بیش از یک‌سوم زنان (۳۶ درصد) به صورت فعال به دنبال افرادی‌اند که برای زمان و مراقبت از خود ارزش قائل‌اند.

بیشتر از زندگی