بایدن در دیدار با صدراعظم آلمان کنگره آمریکا را به «بی‌توجهی» درمورد اوکراین متهم کرد

اولاف شولتس: پوتین در مصاحبه‌ با تاکر کارلسون «داستانی کاملا پوچ درباره منشا جنگ اوکراین» بازگو کرد

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان که از تلاش‌های دولت جو بایدن در اعطای کمک مالی به اوکراین حمایت می‌کند، روز جمعه نهم فوریه (۲۰ بهمن) با رئیس‌جمهوری آمریکا در کاخ سفید دیدار کرد.

به گزارش رویترز، شولتس در این دیدار ضمن گفت‌وگو درباره جنگ روسیه با اوکراین، بحران خاورمیانه را نیز در گفت‌وگو با بایدن بررسی کرد.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده در این دیدار ضمن تشکر از صدراعظم آلمان در تامین کمک نظامی برای کی‌یف، گفت اگر کنگره آمریکا نتواند بودجه‌ای را برای حمایت از اوکراین تصویب کند، به دلیل بی‌توجهی و «غفلت جنایتکارانه» مقصر خواهد بود.

بایدن در گفت‌وگو با شولتس گفت شکست کنگره ایالات متحده در حمایت نکردن از اوکراین، «افتضاح» است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کاخ سفید در طول ماه‌های گذشته بارها هشدار داده است که کوتاهی قانونگذاران در ارائه کمک به کی‌یف، به توانایی اوکراین برای مبارزه با روسیه، دو سال پس از حمله مسکو، آسیب می‌زند.

پیش از برگزاری نشست میان رهبران آمریکا و آلمان، شولتس در گفت‌وگو با خبرنگاران، به اقدام روز پنجشنبه سنای ایالات متحده برای پیشبرد لایحه ۹۵.۳۴ میلیارد دلاری شامل کمک به اوکراین، اسرائیل و تایوان اشاره کرد.

صدراعظم آلمان ضمن اشاره به «مشارکت قاطع» کشورش در حمایت از اوکراین مقابل روسیه گفت: «بسیار خوشحالم که در اروپا برای انجام حمایت مالی لازم از اوکراین تصمیم‌هایی گرفته‌ایم. آلمان آماده است که حمایتش را از کی‌یف با تحویل سلاح‌های بیشتر افزایش دهد. امیدوارم کنگره ایالات متحده نیز در زمینه حمایت‌های لازم از اوکراین تصمیم بگیرد.»

او با اشاره به اینکه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، روی فراموش کردن اوکراین حساب می‌کند، گفت: «به همین دلیل حمایت از اوکراین باید در بقیه کشورهای اروپایی و همچنین ایالات متحده اتفاق بیفتد.»

شولتس گفت که دیدارش با سناتورهای آمریکایی از هر دو حزب به او اطمینان داده است که کارشناسان سیاست خارجی و امنیت در کنگره آمریکا نیاز به حمایت پایدار از اوکراین را درک کرده‌اند.

صدراعظم آلمان همچنین درباره مصاحبه پوتین با مجری محافظه‌کار آمریکایی، تاکر کارلسون، گفت که رئیس‌جمهوری روسیه «داستانی کاملا پوچ درباره منشا جنگ اوکراین» بازگو کرد. 

او تاکید کرد: «دلیل روشنی برای این جنگ وجود دارد و آن اراده رئیس‌جمهوری روسیه برای الحاق بخشی از اوکراین است.»

اتحادیه اروپا هفته گذشته تسهیلاتی به ارزش ۵۰ میلیارد یورو برای حمایت از اوکراین تصویب کرد. اوکراین که آرزوی پیوستن به ائتلاف نظامی ناتو را دارد، برای ادامه مقابله با تهاجم روسیه به‌شدت نیازمند حمایت مالی و نظامی کشورهای غربی است.

با ادامه نگرانی‌ها از کمبود مهمات جنگی در اوکراین، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، از اروپا خواست تولید تسلیحات نظامی را برای حمایت از کی‌یف، و جلوگیری از «دهه‌ها رویارویی بالقوه» با مسکو افزایش دهد. استولتنبرگ در گفت‌وگویی که رسانه‌های آلمانی روز شنبه منتشر کردند، تاکید کرد: «ما باید پایگاه صنعتی خود را سریع‌تر بازسازی کنیم و آن را گسترش دهیم، تا تحویل تسلیحات نظامی به اوکراین را بالا ببریم و زرادخانه خود را بار دیگر پر کنیم.»

جان کربی، سخنگوی کاخ سفید، پیش از دیدار بایدن و شولتس گفته بود که این دو احتمالا درباره وضعیت غزه نیز گفت‌وگو می‌کنند. او گفت که آن‌ها همچنین احتمالا درباره تهدیدهای شورشیان حوثی علیه کشتیرانی بین‌المللی در دریای سرخ گفت‌وگو خواهند کرد.

بیشتر از جهان