درخواست ناتو از اروپا برای افزایش تولید تسلیحات نظامی به‌منظور حمایت از اوکراین

الکساندر سیرسکی، فرمانده جدید نیروهای مسلح اوکراین می‌گوید کی‌یف برای پیروزی در جنگ با مسکو باید «روش‌های» خود را تغییر دهد

با ادامه نگرانی‌ها از کمبود مهمات جنگی در اوکراین، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، از اروپا خواست تولید تسلیحات نظامی را برای حمایت از کی‌یف، و جلوگیری از «دهه‌ها رویارویی بالقوه» با مسکو افزایش دهد.

استولتنبرگ در مصاحبه‌ای که رسانه‌های آلمانی روز شنبه ۹ فوریه (۲۰ بهمن) منتشر کردند، تاکید کرد: «ما باید پایگاه صنعتی خود را سریع‌تر بازسازی کنیم و آن را گسترش دهیم، تا تحویل تسلیحات نظامی به اوکراین را بالا ببریم و زرادخانه خود را بار دیگر پر کنیم.»

دبیرکل ناتو تصریح کرد که معنای این سخنان، تغییر از «دوران ملایم صلح» به «تولید پرشتاب درگیری» است.

درخواست استولتنبرگ در گرماگرم تحولات گسترده نظامی در اوکراین مطرح می‌شود. کی‌یف در آستانه ورود به سومین سال جنگ با مسکو، همچنان به حمایت نظامی غرب چشم دوخته و در حال تغییر راهبردش برای عقب راندن نیروهای نظامی روسیه است.

هم‌زمان رهبران غربی نیز خواستار کمک‌های بیشتر به اوکراین شده‌اند. اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، و جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در دیدار با یکدیگر از قانونگذاران آمریکایی خواستند بسته کمک نظامی به کی‌یف را که هفته‌ها بلاتکلیف مانده بود تصویب کنند. آن‌ها هشدار دادند که اوکراین بدون این کمک نمی‌تواند مقابل «تهاجم روسیه» بایستد.

بایدن که روز جمعه در کاخ سفید میزبان شولتس بود، «ناکامی» کنگره ایالات متحده در تصویب کمک نظامی به اوکراین را چیزی «نزدیک به غفلت جنایتکارانه» توصیف کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، دبیرکل این ائتلاف نظامی اعلام کرد که «ناتو به دنبال جنگ با روسیه نیست»، اما باید خود را برای «چند دهه رویارویی بالقوه» آماده کند.

او با اشاره به «وجود زمزمه‌هایی از تهدیدهای منظم کرملین علیه کشورهای ناتو»، تاکید کرد که «هیچ تهدید نظامی قریب‌الوقوعی علیه هیچ متحدی وجود ندارد». با این حال، به گفته استولتنبرگ، «اگر پوتین در اوکراین پیروز شود، هیچ تضمینی وجود ندارد که تجاوز روسیه گسترش بیشتری پیدا نکند». از‌این‌رو، او «حمایت از اوکراین» و «سرمایه‌گذاری در قابلیت‌های ناتو» را «بهترین دفاع» در برابر روسیه ارزیابی کرد.

در حالی‌که وزیران دفاع ناتو برای نشست مهم این ائتلاف نظامی در ۱۵ فوریه، یک هفته مانده به سومین سالگرد حمله نظامی روسیه به اوکراین، آماده می‌شوند، کی‌یف در حال تغییر راهبرد جنگی خود در برابر مسکو است.

ضرورت این بازنگری پس از مهم‌ترین تغییر در رهبری نظامی اوکراین اعلام شد، که در جریان آن ولودیمیر زلنسکی، رئيس‌جمهوری اوکراین، سرانجام ژنرال والری زالوژنی، فرمانده کل نیروهای مسلح را برکنار کرد و الکساندر سیرسکی را به جای او نشاند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سیرسکی ۵۸ ساله که مانند زالوژنی یک نماد ملی نیست و به «بی‌تفاوتی» به تلفات نظامی شهرت دارد، روز جمعه در نخستین اظهارنظرش در این جایگاه گفت ارتش اوکراین برای پیروزی در جنگ با روسیه باید «روش‌های» خود را تغییر دهد.

با این‌حال، کرملین تاثیر تغییر رویکرد نظامی اوکراین در میدان جنگ را کم‌اهمیت جلوه می‌دهد. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، در واکنش به این سخنان گفت این موضوع نمی‌تواند عاملی باشد که به گفته او «مسیر عملیات نظامی ویژه» روسیه را تغییر دهد.

بیشتر از جهان